České umění se má srovnávat se světem

Rozhovor s Albertem Trnkou

Aukční síň European Arts je jedním z tradičních hráčů na českém trhu s uměním. V poslední době na sebe upoutala pozornost řadou zajímavých prodejů a širokou nabídkou děl zahraničního umění. Do budoucna se chce ředitel společnosti Albert Trnka víc soustředit také na poválečné umění.

Albert Trnka
Albert Trnka

 

Máme za sebou první polovinu aukční sezóny, jak jste zatím s letošními výsledky spokojen?

První půl rok byl pro nás velmi úspěšný. Mám radost, že se nám daří držet trend, který jsme nastolili v minulém roce, a postupně víc profilujeme naši aukční síň důrazem na kvalitu. Myslím, že se obecně zvedá chuť nakupovat. Přibývají noví klienti i se vracejí kupci, které si pamatuji z let 2006, 2007 a kteří řadu let nenakupovali. Ekonomická krize po roce 2009 se projevila i na trhu s uměním, protože řada průmyslníků a továrníků měla potíže. Dneska je výrazně lepší nálada. Začínají víc nakupovat jak klasičtí sběratelé, tak přibývají investoři.

Mění se sortiment? V posledním době přibývá cenových rekordů autorů, kteří rozhodně nepatří mezi ty nejslavnější.

To je právě to, že klasičtí sběratelé dostali větší chuť nakupovat. Řada lidí nakupuje srdcem a když je obraz opravdu pěkný, tak jsou ochotní zaplatit za něj hodně peněz, i když není zrovna podepsaný Fillou. Příkladem budiž Pařížská opera od Jana Šafaříka, kterou jsme loni prodali za 2,22 milionu korun. Když jsme tenhle obraz v roce 2008 nabízeli poprvé, tak se vyvolával za 80 tisíc korun. Už tehdy udělal přes milion a teď to bylo ještě jednou tolik. Šafařík je prakticky neznámý autor, u kterého nám chybí i základní životopisná data. Takový obraz si musí koupit někdo, komu se opravdu líbí. Někteří lidé jsou ochotní nakupovat pro radost a nejenom všechno přepočítávat a hlídat si „správnou“ cenu. I o tom je aukce, tím je lákavá. Ale platí to také opačně – některé věci vylétnou, ale často jsou aukce také příležitostí k výhodným koupím. Sám jsem si to jako dražitel mnohokrát vyzkoušel. Je ale potřeba si to odsedět, být přímo v sále a moci bezprostředně reagovat.

Co byste našim čtenářům poradil, co mají nakupovat a pro co je vhodná doba k prodeji?

To záleží, co mají rádi, co je zajímá, co chtějí... Když si vezmete třeba barokní obrazy, tak vidíte sám, že se moc neprodávají. Ale nemyslím si, že tomu tak bude navždy. Prodávat kvalitní barokní obrazy mi ale dneska nedává moc finanční smysl. Když prodávající kupovali třeba před deseti lety, tak se maximálně dostanou na stejnou cenu. Velkou budoucnost naopak vidím v umění druhé půlky 20. století a současném umění. To je segment, kde ve střednědobém až dlouhodobém horizontu ceny porostou v násobcích.

Když se podívám na aukční výsledky, tak s výjimkou Boštíka, Sýkory, Medka a možná ještě pár dalších autorů jsou ceny pořád relativně nízko.

Já říkám, že je to budoucnost, ne současnost. Věci od řady autorů poválečného umění se dneska pořád prodávají za lepší částky privátně. A hlavně jich zatím na trhu ani moc není. Ta díla totiž většinou vlastní dost poučení lidé – lidé, kteří byli v nějakém bližším či širším okruhu těch umělců, a proto je sbírali. A moc dobře vědí, co mají, a jakou to má cenu. Ale abychom o tom jen neteoretizovali, chceme začít dělat specializované aukce poválečného a současného umění. Stěhujeme se s aukcemi do Obecního domu, do Grégrova sálu. Na podzim chystáme dvě aukce, respektive aukční dny, na 4. října a 22. listopadu. V obou těch termínech proběhne v Obecním domě aukční den, během kterého budeme mít od jedné hodiny aukci klasického umění – tím myslím starší umění až po meziválečnou avantgardu – a později odpoledne pak aukci poválečného a současného umění. Na každé bude nabízeno cirka sto padesát položek.

Z českých aukčních síní máte v nabídce nejvíce děl zahraničních autorů. Můžete tuhle strategii trochu vysvětlit?

Zahraniční umění je další oblastí, ve které vidíme budoucnost a které se chceme věnovat. Trvám na tom, že aby se české umění zvedalo, musí být v kontextu se zahraničním uměním, ať už jde o Německo, Rakousko nebo Francii. Když se budeme bavit například o krajinomalbě přelomu 19. a 20. století, tak když člověk sbírá třeba symbolistní krajiny Antonína Hudečky, tak mít vedle něj nějakého špičkového Francouze dává smysl. V tom se také ukáže kvalita kolekce, když ty obrazy v takovémto srovnání obstojí.

Říká se, že mezi doktory je tradičně hodně sběratelů. Máte také tu zkušenost?

To platí. Sám jsem o tom už několikrát přemýšlel, čím to je. Asi tím, že jsem ještě nepotkal hloupého doktora. Sem když někdo přijde a je to lékař, tak je to vždycky inteligentní člověk. Mají často cit pro krásu a jsou sběrateli tradičního typu. Nejde jen o staré lékaře, kteří mají velké sbírky ještě z dob, kdy tady žádný skutečný trh s uměním nebyl. Chodí k nám i mladí doktoři, kteří si rádi občas něco koupí. Nekupují věci za miliony, ale třeba dvakrát do roka si koupí hezký obraz a pověsí si ho doma. Je to opravdu zajímavý fenomén. Je jich větší procento než třeba právníků. Právníci jsou také důležitou skupinou našich klientů, ale lékařů je víc.

Na co se máme těšit v říjnové aukci?

Řada věcí je ještě v jednání, ale jeden mimořádný kousek už můžu představit. Budeme nabízet fantastického Zrzavého, Neděli v Camaret z roku 1930. Taková věc tu ještě nebyla, navíc je to do značné míry objev. Je známa menší tempera téhož námětu a všude se uvádí, že existuje i velký olej, který je ve sbírce ing. Holuba, ale ten obraz nebyl dosud nikdy vystaven, ani publikován. Vyvolávací cenu jsme stanovili na 6,8 milionu korun.

 

Albert Trnka je ředitelem aukčního domu European Arts od září 2012. Ve firmě, která dříve fungovala pod názvem Meissner-Neumann, před tím řadu let působil jako znalec. Pod Trnkovým vedením se společnost European Arts více zaměřuje na špičkové obrazy a omezila naopak nabídku starožitností. Letošní březnová aukce, na které sběratelé a investoři za jediné odpoledne utratili bezmála 52 milionů korun, byla pro společnost z hlediska obratu historicky nejúspěšnější. Od začátku loňského roku společnost provozuje reprezentativní galerii na Senovážném náměstí a své aukce letos nově přesouvá do Obecního domu. Nejbližší aukční den European Arts se uskuteční v neděli 4. října, předaukční výstavu bude možné navštívit od 21. září.
www.europeanarts.cz

Velkou budoucnost vidím v umění druhé půlky 20. století a současném umění. To je segment, kde ve střednědobém až dlouhodobém horizontu ceny porostou v násobcích.


Související články

V Ovenecké jsme s umělci vytvořili scény pro každodenní život

V Ovenecké jsme s umělci vytvořili scény pro každodenní život

Rozhovor se sběratelkou Terezou Porybnou

Tereza Porybná působila v letech 2013 až 2019 jako ředitelka Českého centra v Londýně a v letech 2014-2016 byla prezidentkou sdružení Evropských kulturních institutů v Londýně (EUNIC London). Spolu se Zuzanou Blochovou a Edith Jeřábkovou stojí za pr...

25. března 2024
Hledám věčné gesto, které najde obdiv i za sto let

Hledám věčné gesto, které najde obdiv i za sto let

Rozhovor se sběratelem Jaroslavem Pulicarem

Jaroslav Pulicar je známým fotografem, který se rovněž rád obklopuje uměním. Od roku 2009 proto provozuje Galerii 34, která se nachází přímo v jeho brněnském bytě. Byt/galerie, kde prezentuje další fotografy, je přístupná během vernisáže a po domluvě...

29. ledna 2024
Ceny střeleckých medailí vyskočily v posledních letech na dvojnásobek

Ceny střeleckých medailí vyskočily v posledních letech na dvojnásobek

Rozhovor se sběratelem Daliborem Jandou

Numismatice se zpěvák Dalibor Janda věnuje již řadu let. Ve své sbírce má mimo jiné řadu střeleckých medailí a mincí. V loňském roce dokonce vydal publikaci o rakouských stříbrných střeleckých medailích a mincích. „Neustále mi vadilo, že neexistuje k...

4. ledna 2024
Zobrazit všechny

Další články


<