ART+, vše o trhu s uměním
Listopad 2019 1321 

Malich ze sbírky Arturo Schwarze

Etcetera 23. 11. 2019

Prvním významným posmrtně nabízeným dílem Karla Malicha bude prostorová socha z roku 1972, kterou na své aukci v sobotu 23. listopadu bude dražit společnost Etcetera. Vyvolávací cena je stanovena na rekordních 2,6 milionu korun (+ 20% provize).

Karel Malich: Bez názvu, 1972
Karel Malich: Bez názvu, 1972, kov, dřevo, provázek, 74,5 × 57 × 54 cm?
vyvolávací cena: 2 600 000 Kč (+ 20% provize), Etcetera 23. 11. 2019

 

 

Bezjemená socha z kovu, dřeva a provázků je jedním z děl, která představují spojnici mezi Malichovými prostorovými reliéfy z 60. let a jeho vrcholnými drátěnými sochami ze let sedmdesátých. "Na přelomu 60. a 70. let se ocitl v blízkosti minimálních tendencí, nicméně pro Malicha zůstával stále důležitý konkrétní předobraz a téma díla, a to i v situacích, kdy se pohyboval na hranicích viditelného i neviditelného. Počátkem 70. let tak dospíval od abstraktních reliéfů a geometrických prostorových objektů k abstrahovanému cítění energií, krajiny či vzdušných těles," chcarakterizuje Malichovo dílo z této doby aukční katalog.

Socha vznikla s největší pravděpodobností v roce 1972 a prostřednictví milánského galeristy Artura Schwarze se dostala do zahraničí. Lze předpokládat, že byla určena pro skupinovou výstavu Da Praga con Amore (Z Prahy s láskou), která byla plánována na rok 1973 a na které se měla objevit díla Stanislava Kolíbala, Aleny Kučerové, Karla Malicha, Adrieny Šimotové, Václava Ciglera a Václava Boštíka. Z její realizace ale sešlo, poté co v lednu 1973 vyšel v časopise Domus článek francouzského kritika Pierra Restanyho Z Varšavy, Žiliny a Prahy s láskou, který plánovanou výstavu příliš brzy odhalil československým autoritám, které následně zablokovaly vývoz dalších děl.
 

Karel Malich: Bez názvu, 1972
Karel Malich: Bez názvu, 1972

 

 

Arturo Schwarz, který je stejně jako Karel Malich ročník 1924, je přední autoritou na dílo Marcela Duchampa. Právě na zápůjčkách z jeho sbírky stála Duchampova výstava, kterou na jaře 1969 ve Špálově galerii uspořádal Jindřich Chalupecký. U této příležitosti Schwarz navštívil Prahu a také ateliér Karla Malicha a několika dalších umělců. O měsíc později, v dubnu 1969, Chalupecký Schwarze v dopise žádal o zapůjčení několik děl Karla Malicha a Evy Kmentové ze své soukromé sbírky na výstavu Současného Československého umění v Národní galerii moderního umění v Římě. 

Historička umění Zuzana Horvatovičová, která napsala disertaci na téma česko-italských uměleckých vztahů v 60. a 70. letech, o Arturo Schwarzovi mimo jiné píše: "Od chvíle, kdy se v roce 1970 Schwarz rozhodl uspořádat ve své milánské galerii výstavy Koláře, Malicha, Kmentové, po Janouškovi a Balcarovi, skupoval díla českých umělců ve velkém množství a za nízkou cenu, spolu s požadavkem výhradního práva. Ne všichni přijali tuto nabídku, například Alena Kučerová odmítla smlouvu o výhradním právu na svá grafická díla, kterou požadoval Schwarz, hned po odložení výstavy Z Prahy s láskou."
 

Karel Malich: Bez názvu, 1972
Karel Malich: Bez názvu, 1972

 

 

Svou galerii v Miláně Arturo Schwarz provozoval mezi lety 1961 a 1975. Z českých umělců nakonec stihl uspořádat samostatné výstavy jen Františku Janouškovi (1969), Jiřímu Balcarovi (1969), Jiřímu Kolářovi (1972) a Ladislavu Novákovi (1974).

Malichových soch v posledních patnácti letech českými aukcemi prošlo jen několik desítek. Nejdráže byly vydraženy dvě drátěné sochy – pozdější realizace soch z první poloviny 70. let – nabízené loni na aukcích Arthouse Hejtmánek a Sýpka. Jejich ceny na sále shodně vystoupaly z 1,9 na 2,4 milionu korun (bez aukční provize). Nyní nabízená socha bude rovnou startovat na 2,6 milionech korun.

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...