Pozdní Šimotová
Galerie Art Praha 15. 11. 2020
Text Skřivánek Jan Datum 10.11.2020
Tvorba Adrieny Šimotové z posledních deseti let jejího života, kdy byla po většinu času trvale upoutána na kolečkové křeslo, představuje originální etapu, která není jen epilogem jejího díla, ale jedním z jeho vrcholů. Galerie Art Praha bude v neděli nabízet jednu z pigmentových kreseb-frotáží z tohoto souboru.
|
|
Frotáže lidského těla byly součástí tvorby Adrieny Šimotové od poloviny 80. let, až kolem roku 2005 ale přestává pracovat s grafitem a nahrazuje jej výraznými barevnými pigmenty. Stěžejní je cyklus Hosté, soubor schoulených zářivě červených figur z roku 2005, který poprvé představila veřejnosti až o tři roky později na stejnojmenné výstavě v Galerii města Plzně.
V létě 2006 bylo Adrieně Šimotové osmdesát let, krátce před svými narozeninami však utrpěla úraz a následující rok a půl strávila po nemocnicích a rehabilitacích. K vlastní tvorbě se vrátila až začátkem roku 2008. Ačkoliv byla nyní trvale upoutána na kolečkové křeslo, plynule navázala, kde přestala. Celé figury v jejích kresbách častěji nahrazují jen části a torza lidského těla. Tyto práce představila na jaře 2011 na výstavě v Galerii Rudolfinum nazvané Vyjevování (více zde).
|
|
U příležitosti výstavy v Plzni na podzim 2008 Adriena Šimotová poskytla rozhovor Magdaleně Čechlovské z Hospodářských novin, ve kterém padla i otázka, zda se lidé u ní ujišťují o možném smyslu utrpení. "Nastává se mi to moc často. Spíš se mě ptají proč dělám smutné věci, nebo co je v té které věci duchovní. Nemyslím si ale, že jsou mé věci smutné. Některé jsou tvrdší, to ano, snažím se, abych v nich došla co nejhlouběji. Rozhodně však nechci šokovat. Vždycky tu je naděje, nedělám bezvýchodné věci," odpověděla tehdy dvaaosmdesátiletá umělkyně.
|
|
Děl z let 2005 až 2014 se na aukcích zatím objevilo všehovšudy šest, některá z nich opakovaně a se střídavými úspěchy. Cenový rekord drží modrá frotáž z cyklu Ruce z roku 2010, která se před čtyřmi lety prodala na aukci European Arts za 310 tisíc korun. Jiná práce z téhož souboru nicméně předloni na aukci stejné společnosti zůstala s cenou necelých 250 tisíc korun nevydražena.
Fialový Otisk, který bude na své aukci v neděli dražit Galerie Art Praha, pochází ze stejného roku a jeho dražba bude startovat na 190 tisících korun (+ 22% provize). Jakkoliv se ceny kolem čtvrt milionu korun za práce na papíře mohu dnes zdát vysoké, v případě Adrieny Šimotové je téměř jisté, že z odstupu několika málo let budou vypadat až trestuhodně nízké.