Spící obr v Londýně

Rekordní Turner a staří mistři v Londýně

Trh se starými mistry je jako spící obr, který svoji hlavu pozvedá jenom pro lákavý pamlsek. Po většinu aukčního roku v klidu podřimuje a nenechá se sběrateli rušit. Londýnské dražby výtvarné klasiky ze začátku prosince byly právě jedním ze vzácných momentů, kdy mu stojí za to na chvilku otevřít své staré a rozvážné oči.

J.M.W. Turner: Řím z hory Aventine / 1835 / olej na plátně / 92,7 x 125,7 cm / Sotheby’s 3. 12. 2014 / 30 322 500 GBP
J.M.W. Turner: Řím z Aventina / 1835
olej na plátně /
92,7 x 125,7 cm /
Sothebyʼs 3. 12. 2014
cena: 30 322 500 GBP

 

Vlažný večer na Královské ulici
Úterní prodej z druhého prosince na Královské u Christieʼs si s sebou nesl jeden je nejnižších odhadů licitací starých mistrů v historii. Při původním odhadu 12–17,8 milionu liber se nakonec prodalo 27 (čili 75 procent) ze 36 nabízených položek a to za 13,9 milionu liber. Henry Pettifer, zodpovědný za dražbu, naznačil, že cílem bylo dosáhnout prodeje většiny děl při relativně skromné nabídce položek. Jedná se o opačnou strategii, než kterou síň uplatňuje například u prodeje současného umění. Tam se Christieʼs snaží pokrýt co nejvíce trhu za každou cenu.

Hlavní položkou večera byl celkem s přehledem van Dyckův jemný portrét skladatele Hendrika Libertiho, který prošel bez většího povšimnutí za 2,9 milionu liber. Naopak překvapením večera bylo realizovaných bezmála 867 tisíc liber za Zimní alegorii od Hendricka Bloemaerta. Ten si oproti původnímu odhadu 300 tisíc liber odklepnul kupec z Ruské federace, který přihazoval proti londýnskému obchodníkovi s uměním Johnnymu Van Haeften. Van Haeften si z celé dražby překvapivě odnesl pouze jedno dílo a to portrét od Bartholomeuse van der Helst, jenž pořídil pod odhadovanou cenou za 242 tisíc liber.

Hendrick Bloemaert: Zimní alegorie / 1631 / olej na plátně / 105.7 x 84.7 cm / Christie’s 2. 12. 2014 / 866,500 GBP
Hendrick Bloemaert: Zimní alegorie / 1631
olej na plátně / 105.7 x 84.7 cm /
Christieʼs 2. 12. 2014 / cena: 866 500 GBP

 

Sporadickým byl druhý prosincový večer pro rodinu Brueghelových. Dvě z výše ceněných děl od Pietra Brueghela mladšího a Jana Brueghela staršího zůstala bez povšimnutí. Naopak dílo Brueghela mladšího Vesnická rvačka si překvapivě pořídil čínský zájemce za 842 tisíc liber. Číňané zpravidla mezi sběratele vlámského umění nepatří. Trochu napínavější atmosféra panovala pouze při dražbě portrétů George Crastera a jeho ženy Olivie. Obě díla byla dražena samostatně a podělili se o ně obchodník s uměním Fabrizio Moretti a neznámý kupec na telefonu, kteří přihazovali navzájem proti sobě. George portrétovaný Pompee Batonim nakonec připadl Morettimu za 344 tisíc liber a kupec na telefonu si za 158 tisíc vydražil Olivii od Nathaniela Dance-Hollanda.

Aukční rekordy u Sothebyʼs
Trhu se starými mistry v Londýně tradičně vévodí Sothebyʼs a ani letos tomu nebylo jinak. Z celkem 43 položek se prodalo 84 procent a výsledek 54 milionů liber pohodlně předčil původní odhad stanovený mezi 32–45 miliony liber.

Dopředu všemi skloňovanou hvězdou večera byl olej od J. M. W. Turnera Řím z hory Aventine. Mistrovské dílo šlo pod kladívko s odhadem 15–20 milionů liber a po souboji čtyř zájemců skončilo na částce 30,3 milionu liber. Jedná se o Turnerův aukční rekord a zároveň o nejvyšší částku za britské umění starší dvacátého století. Mezi neúspěšné dražitele plátna patřil někdejší kurátor Scott Schaefer, který s současné době pracuje právě pro Sothebyʼs. Jeho nabídka nakonec nestačila na částku realizovanou šéfkou Sothebyʼs Europe Melanie Cloreovou, která dílo dražila pro klienta na telefonu. Má se za to, že budoucím majitelem vrcholného Turnera, který je navíc i po dvě stě letech v perfektním stavu, se stal Leon Black, nebo David Thomson. Oba patří mezi Turnerovy velké fanoušky.

Jan Cossiers: Podobenství marnotratného syna / 1630 -1640 / olej na plátně / 128 x 212.2 cm / Sotheby’s 3. 12. 2014 / 622 500 GBP
Jan Cossiers: Podobenství marnotratného syna / 1630–40 / olej na plátně / 128 x 212,2 cm / Sothebyʼs 3. 12. 2014 / 622 500 GBP

 

Mezi další aukční rekordy se zařadilo dekadentní Podobenství marnotratného syna od Jana Cossierse, které si odnesl ruský klient za plných 622 tisíc liber oproti původnímu nižšímu odhadu 100 tisíc. Pařížský obchodník s uměním Bob Haboldt si odnesl dramatickou scenérii povodně od Jana Asselijna. Zátiší tří broskví na kamenné římse od Adriaena Coorteho připadlo evropskému sběrateli na telefonu. Suma 602 tisíc liber za Asselijna a 3,4 milionu liber za Coorteho jsou pro oba zmíněné taktéž rekordy.

Licitace se stejně jako u Christieʼs účastnili matadoři v oblasti obchodu se starými mistry Johnny Van Haeften a Fabrizio Moretti. Van Haeften si z večera odnesl díla od jmen jako David Teniers mladší, Jan van der Heyden a Jan van Kessel starší. Moretti nakonec ukořistil olej od Artemisie Gentileschi, za který zaplatil trojnásobek původního odhadu 200 tisíc liber.

Celkově vzato utratili kupci na prosincových dražbách starých mistrů, při započítání denních prodejů a aukce síně Bonhams, 79 milionů liber. Ani zdaleka se nejedná o rekord, nicméně na pokoření odhadované vrchní hranice 77 milionů to stačilo. Aktivita známých galeristů svědčí o tom, že spící obr s klasickým uměním bude opět brzy probuzen.

 


Související články

Impresionismus: Od nezájmu a pohrdání k nejdražším obrazům světa

Impresionismus: Od nezájmu a pohrdání k nejdražším obrazům světa

150 let od první výstavy impresionistů

Na den přesně před sto padesáti lety se v Paříži otevřela první výstava impresionistů. Trvala měsíc, skončila komerčním i reputačním nezdarem a pořádající Spolek se ještě týž rok rozpadl. Publiku trvalo dalších deset dvacet let, než se naučilo rozezn...

15. dubna 2024
Ojedinělé album stanovilo nový rekord pro Hokusaie

Ojedinělé album stanovilo nový rekord pro Hokusaie

Christie’s New York 19. 3. 2024

Jedna z celosvětově nejznámějších výtvarných scenérií vůbec, Velká vlna od japonského mistra Hokusaie, bývá v nabídce aukčních síní relativně často. Loňský prodej barevného dřevořezu z let 1830-34 ohromil částkou téměř 2,8 milionu dolarů, minulý týde...

27. března 2024
Od impresionismu po současnost dvakrát přes 100 milionů liber

Od impresionismu po současnost dvakrát přes 100 milionů liber

Sotheby’s Londýn 6. a 7. 3. 2024, Christie’s Londýn 7. 3. 2024

Jarní sezónu na trhu s uměním zahájily obě londýnské centrály dvou nejslavnějších aukčních domů najednou. První březnovou středu a čtvrtek uspořádaly u Sotheby’s i Christie’s velké přehlídky především moderního a poválečného umění. Od svých „velkých...

18. března 2024
Zobrazit všechny

Další články

Další články autora

Šest Monetů u Sotheby’s

Šest Monetů u Sotheby’s

24. dubna 2015

Staří francouzští mistři v Paříži

Staří francouzští mistři v Paříži

24. března 2015

U Christie’s surrealismus umí

U Christie’s surrealismus umí

9. února 2015


<