Věhlas české moderny v zámoří

Kdo jsou sběratelé Roy a Mary Cullenovi

Manželé Mary a Roy Cullenovi nejsou možná v českém prostředí příliš známí, díky nim je ale známé naše umění v zámoří. Nedávno zesnulý správce ropného impéria Quintana Petroleum Company, Roy Cullen, a jeho žena Mary totiž během posledního čtvrtstoletí vybudovali jednu z nejvýznamnějších sbírek českého moderního umění. Tvoří ji především malby, ale i fotografie, koláže, knihy a umělecké sklo z období od počátku 20. století až po 40. léta, zastoupená díly Skupiny 42.

Roy a Mary Cullenovi před dominantou své sbírky, obrazem Poselství lesa (1936) od Toyen /
foto: Prague Post

 

Na počátku myšlenky sbírky stála jedna z prvních výstav českého modernismu ve Spojených státech, kterou v říjnu 1989 uspořádalo Muzeum výtvarných umění v Houstonu. Prvním českým dílem, které Cullenovy okouzlilo natolik, že si ho pořídili, se stal pastel Étude pour accent noir Františka Kupky, který zakoupili v Praze při své návštěvě v roce 1992. Krátce poté se ale vzhledem k možnostem trhu přeorientovali spíše na díla meziválečné avantgardy.

V raných 90. letech, kdy manželé při svých návštěvách Čech zcela propadli místnímu umění, sláva tuzemských umělců ještě nepřekračovala hranice, natož oceán. „Tehdy nemělo české moderní umění v zahraničí žádnou finanční hodnotu. Neexistoval pro něj žádný trh, nikdo se o něj nezajímal. Ale já mu věřila,“ vzpomíná na první roky budování sbírky Mary Cullenová v rozhovoru poskytnutém v květnu 2013 pro Prague Post.

Jindřich Štyrský: Kořeny / 1934 / 12. 11. 2014 Sotheby`s / odhad 150 - 250 000 GBP

Jindřich Štyrský: Kořeny / 1934 / olej na plátně / 46 x 81 cm / 150–250 000 GBP / Sotheby’s 12. 11. 2014

 

O kvalitách české meziválečné avantgardy přesvědčila i svého muže a sbírka postupně začala zaplňovat zdi jejich texaského domu a rozrůstat se o jména jako Jindřich Štyrský, Toyen, Emil Filla, Josef Čapek nebo Jan Zrzavý. Kromě počtu děl během let pochopitelně významně rostla i hodnota celé kolekce. Položky, které se tehdy ještě počítaly v řádech statisíců, se dnes vesměs pohybují v milionech korun.

Manželé se ale neomezovali na pouhou investici. K českému umění je pojil především hluboký zájem a upřímné zalíbení. Snad i proto v posledních pětadvaceti letech ze zámoří sledovali dění v čerstvě demokratické zemi, Prahu pravidelně navštěvovali a na výstavách se seznamovali s teoretiky umění, umělci, ale i s jejich pamětníky a přáteli. Díky nim se Mary Cullenové například naskytla příležitost vidět sofa, na kterém spávala Toyen u svých pařížských přátel Radovana Ivšiće a Annie Le Brunové, s nimiž se Mary v roce 2004 setkala.

Interiér domu Roye a Mary Cullenových v Houstonu / foto Prague Post
Interiér domu Roye
a Mary Cullenových
v Houstonu /
foto: Prague Post

 

Pro jméno českého umění v zahraničí byly zásadní i návštěvy Cullenových nejen v pražských galeriích, na které s sebou Mary vozila americké kurátory a znalce umění. Osobně je tak seznamovala se směry a autory, o kterých do té doby mnozí z nich vůbec neslyšeli. Výsledkem je rostoucí počet českých uměleckých děl v amerických sbírkách, ale třeba i výstava českého avantgardního umění a moderního skla nazvaná New Formations, která proběhla na přelomu let 2011 a 2012 v již jmenovaném houstonském muzeu umění.

 


Související články

Impresionismus: Od nezájmu a pohrdání k nejdražším obrazům světa

Impresionismus: Od nezájmu a pohrdání k nejdražším obrazům světa

150 let od první výstavy impresionistů

Na den přesně před sto padesáti lety se v Paříži otevřela první výstava impresionistů. Trvala měsíc, skončila komerčním i reputačním nezdarem a pořádající Spolek se ještě týž rok rozpadl. Publiku trvalo dalších deset dvacet let, než se naučilo rozezn...

15. dubna 2024
Ojedinělé album stanovilo nový rekord pro Hokusaie

Ojedinělé album stanovilo nový rekord pro Hokusaie

Christie’s New York 19. 3. 2024

Jedna z celosvětově nejznámějších výtvarných scenérií vůbec, Velká vlna od japonského mistra Hokusaie, bývá v nabídce aukčních síní relativně často. Loňský prodej barevného dřevořezu z let 1830-34 ohromil částkou téměř 2,8 milionu dolarů, minulý týde...

27. března 2024
Od impresionismu po současnost dvakrát přes 100 milionů liber

Od impresionismu po současnost dvakrát přes 100 milionů liber

Sotheby’s Londýn 6. a 7. 3. 2024, Christie’s Londýn 7. 3. 2024

Jarní sezónu na trhu s uměním zahájily obě londýnské centrály dvou nejslavnějších aukčních domů najednou. První březnovou středu a čtvrtek uspořádaly u Sotheby’s i Christie’s velké přehlídky především moderního a poválečného umění. Od svých „velkých...

18. března 2024
Zobrazit všechny

Další články


<