ART+, all about the art market
February 2023 1744 

Další milionový Sutnar, úspěch Sopka i Mančušky

Sýpka 27. 3. 2022

Aukce Sýpky v neděli 27. března skončila obratem přes 11 milionů korun a prodejní úspěšností 64 procent. Jedna položka se prodala za více než milion korun, dalších 19 pak za statisícové částky.

 

Ladislav Sutnar: Venuše, 1964, akryl na masonitu, 109,5 × 180 cm, cena: 1 652 000 Kč

 

Ladislav Sutnar: Venuše, 1964,
akryl na masonitu, 109,5 × 180 cm,
cena: 1 652 000 Kč
 
 
Nejdražší položkou aukce se stala jedna z velkoformátových variant proslulých Venuší Ladislava Sutnara. Na trh se jeden z takových akrylů, které vznikaly od 60. let v emigraci ve Spojených státech, dostal po delší době. Inspirací pro tuto sérii koláží, grafik a později maleb akrylem různých formátů byla pomalu mizející ulice lásky v blízkosti umělcova newyorského bydliště. Nový majitel ji získal za minimální podání 1,65 milionu korun.
 
Úspěch měly i práce Jiřího Sopka, konkrétně dvě malby ze 70. let, které (nejen) na trhu patří k nejoceňovanějším. Groteskní hlavy s hromadným šklebem sledované udiveným publikem dalších podobných hlav jsou námětem obrazu Úsměv. Jiný ze svých oblíbených motivů, kombinaci zvířecího a lidského těla, použil v drobném akrylu Krysák s horní částí těla myší a dolní lidskou. První malba vystoupala z 216 na 900 tisíc korun, druhou nejvyšší Sopkovu aukční cenu, Krysák pak z aukce odešel s trojnásobným nárůstem za 216 tisíc korun.
 
 
Jiří Sopko: Úsměv, 1977, akryl na desce, 60 × 44,5 cm,  cena: 900 000 Kč

 

Jiří Sopko: Úsměv, 1977,
akryl na desce, 60 × 44,5 cm, 
cena: 900 000 Kč
 
 
Dobře si vedl i soubor tří maleb Jána Mančušky z poloviny 90. let, který vznikl ještě v době umělcových studií na Akademii výtvarných umění v Praze (více zde). Ačkoliv žádná z maleb nepřekonala autorské maximum 900 tisíc korun z roku 2020, nárůsty jejich cen byly značné. Olej na plátně Figura II vystoupal ze 192 až na 780 tisíc, velkoformátový kvaš na papíře Figura I se zastavil na částce 552 tisíc korun a další kvaš Bez názvu (Křížky) stál nového majitele 252 tisíc korun. 
 
 
Ján Mančuška: Figura II, polovina 90. let 20. století, olej na plátně, 49,7 × 36,5 cm, cena: 780 000 Kč

 

Ján Mančuška: Figura II, polovina 90. let 20. století,
olej na plátně, 49,7 × 36,5 cm,
cena: 780 000 Kč
 
Na nové výrazné aukční maximum dosáhla s objektem Rozdělená křídla Adéla Matasová (nar. 1940), absolventka ateliéru monumentální malby u Vladimíra Sychry na pražské akademii. Po zkušenostech s malířskými realizacemi v architektuře se více obracela k trojrozměrným objektům a instalacím. Dražený reliéf dosáhl na cenu 252 tisíc korun. Autorčiných prací jsou na trhu k vidění v průměru jednotky ročně.
 
 
Adéla Matasová: Rozdělená křídla, 1969, sádra, acronex, dřevo, 100 × 135 cm, cena: 252 000 Kč  
Adéla Matasová: Rozdělená křídla, 1969,
sádra, acronex, dřevo, 100 × 135 cm,
cena: 252 000 Kč
 
Příspěvkem k poznání díla Františka (Franze) Barwiga (1868–1931) byla čtveřice řezeb postav z konce prvního desetiletí 20. století. Vyučený řezbář, rodák ze Šenova u Nového Jičína, vystudoval ve Vídni a Paříži a stal se součástí vídeňského secesního hnutí. Jeho prací se na trhu objevilo jen pár, řezby byly v aukci vůbec poprvé. Čtveřice kubizujících plastik byla dražena po dvojicích: Žena s deštníkem a Muž v čepici se prodali za 50 tisíc korun, Muž s deštníkem a Setkání za 55 tisíc korun. 

Share on Facebook  Print 

Loading...