Jan Zrzavý 2011
Text Chmelařová Marcela Foto Adolf Loos Apartment and Gallery Date 16.03.2011
Malíř Jan Zrzavý patří na trhu k nejžádanějším a nejprodávanějším autorům. Kreseb, grafik či bibliofilií s jeho ilustracemi ročně projdou aukcemi desítky.
V posledních letech mohli sběratelé nakoupit také řadu cenných pláten, především krajin. Zajímavé figurální náměty však příliš k mání nejsou. O to větší pozornost budí téměř neznámé Zvěstování, jež se téměř po padesáti letech „vrátilo“ do Čech.
Jeden z nejosobitějších autorů české výtvarné avantgardy patří ke stálicím českého publika. Jeho tvorbě byla již za života věnována velká pozornost. Ačkoliv Zrzavý používá zdánlivě jednoduchý výtvarný jazyk opírající se o zdroje symbolismu, italského primitivismu a neoklasicistní čistotu výrazu, porozumění obsahům jeho sdělení je bez hlubokého vhledu do komplikované autorovy osobnosti téměř vyloučeno. Přes tyto překážky si Zrzavého tvorba získala přízeň generací obdivovatelů i sběratelů.

Panna Maria, Archanděl Gabriel / olej a tempera na dřevě / á 40 x 32 cm
„Již dlouho nebyly v aukci obrazy Jana Zrzavého, o nichž by se dalo říci, že jsou objevem a podstatně doplňují profil jeho díla,“ píše o nově objevené dvojici obrazů Panna Maria a Archanděl Gabriel v úvodu svého posudku spoluautor poslední velké Zrzavého monografie Karel Srp. Pandány malované olejem a temperou na dřevě, o rozměrech 40 na 32 cm, vytvořil Zrzavý roku 1952. Tehdy díla figurovala pod oficiálními, propagandou respektovanými názvy Ověnčená hlava a Profil. Pod nimi prošla i neuvěřitelnou řadou jedenácti Zrzavého samostatných výstav v letech 1957 až 1963. Naposled zazářila na autorově velké souborné přehlídce v pražském Mánesu a v Domě pánů z Kunštátu v Brně. Po roce 1963 už se pak nikde neobjevila. V polovině 60. let je totiž autor prodal, podle katalogu dokonce na základě prosby tehdejší vlády, významnému zahraničnímu obchodníkovi. V soukromé sbírce ve Velké Británii, kde v té době Zrzavý získal několik příznivců, tak přečkaly až dodnes.
Zatímco Zrzavého rané dílo čerpá z napětí mezi fyzickou, pudovou a duchovní stránkou jeho osobnosti, dvojice půvabných maleb, představujících společně námět Zvěstování, již odráží dosaženou harmonii a meditativní hloubku zralé tvorby. Stejný námět Zrzavý znázornil především na dvou známých temperách na překližce, jež jsou dnes ve sbírkách Národní galerie. Zde je Zvěstování zasazeno do stylizovaného krajinného rámce vycházejícího z pojetí Fra Angelica. Odehrává se ve fiktivní, snové krajině na břehu jezera, před kamennou zídkou a vchodem do domu. Na konečné verzi menší malby pracoval autor od roku 1942. Dokončil ji právě v roce 1957, kdy po čtyřiceti pěti letech domaloval také velkou Kleopatru. Dvojice Panna Maria a Archanděl Gabriel, datovaná 1952, byla součástí tohoto letitého přípravného procesu, kdy se Zrzavý tématem zaobíral. Předcházely jí přípravné uhlové kresby na papíře, tak jako většině jeho zásadních prací. Hlava Panny Marie, pod názvem Ověnčená hlava, vznikla také jako litografie.
Ztvárnění námětu v této „úsporné“ podobě, koncentrované jen na výrazy tváří obou protagonistů, je možná výrazově ještě silnější než na malbách z Národní galerie. Obě postavy jsou ponořené do své vnitřní meditace, odstřižené od všech rušivých vnějších elementů (krajiny či pozadí), vyjadřují odevzdání se absolutnímu duchovnímu principu. Soustředěné ztvárnění hlav na dvou samostatných dřevěných deskách dokonce vnáší do motivu nové neočekávané napětí a originální prvek komunikace. Není tedy divu, že této energeticky silné dvojici sám Jan Zrzavý přikládal význam. Václav Chochola pořídil roku 1955 v jeho bubenečském ateliéru fotografii, na níž je zachycen sedící před svými obrazy. Dvojice Zvěstování je umístěna nad sebou na zdi hned vedle velké Kleopatry, která je částečně překrývá. Další dvě fotografie jsou známy z adresy Na Nových zámeckých schodech, kam se autor přestěhoval roku 1958. Tam byly obrazy umístěny na stěně mezi okny, aby mezi nimi „docházelo ke spirituálnímu dialogu“, jak uvádí Karel Srp.

Hornatá krajina / 1912 / olej na plátně / 50,5 × 61 cm
cena: 12 390 000 Kč / Adolf Loos Apartment and Gallery 25. 11. 2009
Zatímco Zrzavého kresby lze získat na trhu v cenových relacích od dvou tří tisíc do dvou tří set tisíc korun, podle významu, cenné malby se prodávají v řádech několika milionů. Dosud nejdražším dílem je Hornatá krajina (1912) pocházející ze sbírky prvorepublikového pražského advokáta Ladislava Webera. Prodala se v listopadu 2009 u Adolf Loos Apartment and Gallery za 12,39 milionu korun (včetně přirážky). Její cena během dražby vzrostla o celých 40 procent. Stejná síň bude dražit v březnu na společné večerní aukci s 1. Art Consulting také pandány Panna Maria a Archanděl Gabriel. Vyvolávací cena každého činí včetně přirážky necelých 1,3 milionu korun. Dražit se tedy bude každý z obrazů samostatně. Doufejme jen, že se tato neoddělitelná díla podaří získat do společné sbírky jednomu majiteli, tak jak to autor původně zamýšlel, a nebude rozbita duchovní celistvost jejich spojení.