Jiří Kolář z Guggenheimu

Etcetera 6. 6. 2020

Na podzim uplyne 45 let od velké výstavy Jiřího Koláře v Guggenheimově muzeu v New Yorku. Na výstavě, která částečně běžela souběžně s retrospektivou Františka Kupky, bylo prezentováno na tři sta Kolářových koláží a asambláží. Jednu z nich na své aukci začátkem června nabídne společnost Etcetera.

Jiří Kolář s Thomasem Messerem v září 1975, foto: Guggenheim Museum


Jiří Kolář s Thomasem Messerem v září 1975, foto: Guggenheim Museum

Výstava, která začala necelé dva týdny před umělcovými 61. narozeninami, byla Kolářovou dosud největší muzejní výstavu. Setkání Kupky a Koláře nebylo samozřejmě náhodné, obě výstavy se konaly z iniciativy ředitele muzea Thomase Messera, který se narodil v Bratislavě a před válkou studoval v Praze. Současně s výstavou v Guggenheimově muzeu měl Kolář tři další výstavy v newyorských galerií (Champlain Ravagnan, Harriet Griffin a Willard), které začaly v rozmezí pouhých několika dní.

Aukční katalog o nabízeném díle krom výstavy v Guggenheimově muzeu uvádí pouze, že prošlo galerií Harriet Griffinové a následně bylo ve sbírce paní William Edwardsové. Ve skutečnosti, jak dokládají štítky na zadní straně, byla tato drobná asambláž v Guggenheimově muzeu vystavena hned dvakrát. Poprvé na výstavě na podzim 1975, podruhé v roce 1978. 
 

Jiří Kolář: Objektová báseň, 1971


Jiří Kolář: Objektová báseň, 1971,
asambláž, koláž, dřevěná deska, plexibox, 40 × 30 cm,
cena: 120 000 Kč (+ 20% provize), Etcetera 6. 6. 2020

Poprvé je jako zapůjčitel uvedena Harriet Griffin Gallery, podruhé Mrs. William Edwards. V názvu výstavy je na druhém štítku uvedeno Director's Attention. Výstava tohoto jména se na stránkách muzea ani v dobovém tisku neobjevuje, od ledna do března 1978 nicméně muzeum hostilo výstavu Jiří Kolář at the Guggenheim a lze tedy předpokládat, že šlo právě o ni.

O identitě sběratelky paní Edwardsové toho z otevřených zdrojů na internetu mnoho zjistit nejde. I to málo, co dohledat lze, nicméně ještě zvyšuješ atraktivitu díla. Manželé Sibyla H. Edwardsová a William C. Edwards Jr. jsou ve výročních zprávách Guggenheimova muzea z druhé poloviny 70. let uváděni jako významní podporovatelé muzea a Kolář byl zjevně jejich oblíbeným autorem.

Ve zmíněném roce 1978 muzeu věnovali 34 Kolářových děl a koupi jednoho zafinancovali. V roce 1979 muzeu darovali další rozměrnou Kolářovu chiasmáž (120 na 150 cm) a když o rok později paní Sibyla zemřela, věnoval její manžel ve vzpomínce na ni muzeu dalších dvacet obrazů a prací na papíře, mezi nimi i pět Kolářů.
 

Jiří Kolář: Objektová báseň, 1971


Zadní strana nabízeného díla, vpravo štítek Harriet Griffin Gallery,
vlevo dva štítky z Guggenheimova muzea z let 1975 a 1978.

V jednom z katalogů MoMA ze začátku 60. let je Mrs. William C. Edwards Jr. uvedena jako tajemnice Dallas Museum for Contemporary Art. Že patrně jde o stejnou paní Edwardsovou, naznačuje skutečnost, že v roce 1983 muzeum dostalo darem na její památku Kolářovu asambláž Sen mladého Kolumba z roku 1980.

Jiří Kolář je nejčastěji nabízeným českým autorem na zahraničních trzích. Jen v loňském roce bylo na aukcích v Itálii, Belgii, Nizozemí, Německu, Francii, Švédsku, Velké Británii, Spojených státech a dokonce i Jižní Africe nabízeno na 150 Kolářových děl. Týden před Vánoci byla v newyorské aukční síni Doyle spolu s dalšími třemi díly prodaná i nyní nabízená asambláž. Prodala se bez výraznějšího nárůstu za necelých sto tisíc korun. Na aukci společnosti Etcetera v sobotu 6. června večer bude startovat na 120 tisících (+ 20% provize).
 

Doyle Auctions, New York 18. 12. 2019


Kolářova díla v aukčním katalogu Doyle Auctions, New York 18. 12. 2019

Kolářův aukční rekord má hodnotu více než půl milionu korun. Nejdráže se před čtyřmi lety na aukci Arthouse Hejtmánek prodalo jedno z umělcových charakteristických jablíček, z plošných koláží a asambláží maximum drží rozměrná koláž Duben z roku 1985, která se již před deseti lety na aukci 1. Art Consulting prodala za 540 tisíc korun. 

Z koláží, které prošly výstavami v Guggenheimově muzeu, se na českých aukcích dosud objevila jen jedna. Velkoformátový Rozhovor o paní Recamier z roku 1971, který se před sedmi lety na aukci společnosti Orlys prodal za vyvolávací cenu 322 tisíc korun. 

 


Související články

Znovuobjevený Klimt za desítky milionů eur

Znovuobjevený Klimt za desítky milionů eur

Auktionshaus im Kinsky, Vídeň 24. 4. 2024

Obrazy rakouského modernisty hýbou světovým trhem téměř dvě dekády. Klimtománie vrcholila v předloňské a loňské sezóně, kdy padaly částky ve vyšších desítkám milionů dolarů a žebříček autorových nejdražších děl se přepisoval hned několikrát. V nastav...

19. dubna 2024
Kupkova mašinistická Danae si troufá na rekord

Kupkova mašinistická Danae si troufá na rekord

Adolf Loos Apartment and Gallery, 21. 4. 2024

Obraz Početí/Danae vytvořený kolem roku 1930 by se mohl stát nejdražším dílem Františka Kupky, který se kdy prodal na tuzemských aukcích. Dražit se začne na 85 milionech korun bez aukční provize. Tu po dohodě s majitelem aukční síň snížila na 10 proc...

11. dubna 2024
Galerijní Eva Kmentová online

Galerijní Eva Kmentová online

Artslimit 24. 3. 2024

Monumentálnější plastiky Evy Kmentové se na trhu téměř nevyskytují. Nyní jde do aukce doposud největší autorčina realizace, práce na zakázku státního podniku z roku 1968.

21. března 2024
Zobrazit všechny

Další články

Kolář Jiří

Březina za trojnásobek

Březina za trojnásobek

10. července 2016

Rekordní nábytek a jeden Filla

Rekordní nábytek a jeden Filla

13. března 2016

Před deseti lety: Jiří Kolář

Před deseti lety: Jiří Kolář

15. února 2016


<