Nové rekordy od Kolářové po Ženíška
1. Art Consulting 25. 3. 2018
Text Skřivánek Jan Date 26.03.2018
Nedělní aukce 1. Art Consulting vynesla 30 milionů korun a řada autorů zaznamenala nová aukční maxima. Největším úspěchem je cena 2 miliony korun za jednu za asambláží Běly Kolářové, 840 tisíc za obraz Michaela Rittsteina, 720 tisíc za akt od Františka Ženíška a 600 tisíc korun za plech Aleny Kučerové.
|
|
Za milionové částky bylo vydraženo osm děl, vedle Kolářové ještě obrazy Františka Muziky, Tavíka Šimona, Antonína Slavíčka, Karla Černého, Bohumíra Matala, Františka Tavíka Šimona a Jana Merty. Nejvíce se bojovalo o krajinu Palmový háj na Ceylonu od Františka Tavíka Šimona, který vystoupal z 504 tisíc na 1,08 milionu korun. Pro Tavíka Šimona se též jedná o nové aukční maximum. Tento stručný výčet názorně ilustruje šíři dražené kolekce.
O nový aukční rekord Běly Kolářové se postarala asambláž z žiletek z roku 1969 Žiletka I. Jednalo se prodej za vyvolávací cenu, dosavadní rekord z loňského podzimu byl nicméně překonán o 118 tisíc korun. Zajímavostí tohoto prodeje je, že toto dílo bylo v minulosti v aukci již dvakrát neůspěšně nabízeno. Před deseti lety bylo na aukci Galerie Art Praha ke koupi za 330 tisíc, v červnu 2010 pak bylo možné Žiletku I na aukci 1. Art Consulting zakoupit za 224 tisíc korun. Nutno dodat, že umělkyň aukční rekord měl v té době hodnotu pouhých 33 tisíc korun.
|
|
O opakovaný prodej šlo rovněž v případě reliéfu Zahrada Aleny Kučerové, vytvořeného z několika perforovaných matric. Před šesti lety se na aukci Prague Auctions prodal za 228 tisíc korun. Nyní vyčištěný a restaurovaný reliéf z roku 1991 startoval rovnou na dvojnásobné částce a několik zájemců cenu ještě o 150 tisíc korun navýšilo.
Rittsteinův obraz Pocta Maroldovi jsme podrobně představovali v rubrice na trhu před aukcí (zde). Prodal se za bezmála dvojnásobek vyvolávací ceny a dosavadní, šest let staré autorské maximum toto důležité dílo z roku 1987 překonalo o 300 tisíc korun.
|
|
O rekord Františka Ženíška se postaral klasický akt Římanka v lázni z roku 1886, který kdysi patřil do sbírky Jindřicha Waldese a řadu let byl součástí fondů Národní galerie. Dva roky staré maximum studie k obrazu Záhuba adamitů z roku 1903 mělo přibližně třetinovou cenu.