Raná Toyen a sociální sítě umělců kolem 1900

Adolf Loos Apartment and Gallery 27. 11. 2021

V rámci listopadové aukce Adolf Loos Apartment and Gallery ve znovuoživeném pavilonu Expo 58 v Letenských sadech bude draženo 123 položek, z nichž právě Toyenina Serenáda představuje highlight aktuální nabídky, obrazně i doslova. 

Toyen: Serenáda, 1924–1925, olej na plátně, 54,6 x 64,6 cm  vyvolávací cena: 10 000 000 Kč, Adolf Loos Apartment and Gallery 27. 11. 2021

 

Toyen: Serenáda, 1924–25,
olej na plátně, 54,6 x 64,6 cm, 
vyvolávací cena: 10 000 000 Kč (+ 21% provize),
Adolf Loos Apartment and Gallery 27. 11. 2021
 

Mediálním prostorem rezonoval příběh o v podstatě náhodném objevu obrazu ve francouzsko-libanonské sbírce, do níž se dostal kolem roku 1950 akvizicí přímo z autorčina pařížského majetku. V ateliéru setrvával přes pětadvacet let, neboť až na jediné vystavení v Galerie d´Art Contemporain (1926, kat. č. 57), na premiérové přehlídce Jindřicha Štyrského a Toyen po jejich přesunu do Paříže, nebyl ani znalcům ani veřejnosti znám.

Nejasnosti působilo i malířčino záměrné antedatování do roku 1920, jímž Serenádu přičlenila k šestici dalších děl, podle expertů s cílem spojit je ještě s pražskou kariérou (jako například rekordní Cirkus). Ve světle nejnovějších poznatků se středně velký olej na plátně váže k jejímu ranému tvůrčímu období, konkrétně k cestě dvaadvacetileté odhodlané začínající výtvarnice na Azurové pobřeží, do Monaka a Paříže na přelomu let 1924 a 1925. V rámci francouzského pobytu navštívila na několik týdnů i Benátky a zkompletovala tak své inspirační zdroje: objevovala kouzlo městské lidové zábavy, karnevalů, cirků, pouličního umění, vnímala hédonistickou přímořskou atmosféru, seznamovala se blíže s jihoevropskou i koloniální exotikou.

 

Toyen: Dýchání spánku, 1958, olej na plátně, 65,5 x 46 cm,  vyvolávací cena: 8 000 000 Kč (+ 21% provize), Adolf Loos Apartment and Gallery 27. 11. 2021

 

Toyen: Dýchání spánku, 1958,
olej na plátně, 65,5 x 46 cm, 
vyvolávací cena: 8 000 000 Kč (+ 21% provize),
Adolf Loos Apartment and Gallery 27. 11. 2021
 

Své zážitky zpracovávala až naivistickým malířským výrazem, s důrazem na detail a kompozici. V dražené Serenádě se odehrává typické milostné dostaveníčko maskovaného hudebníka s jeho vyvolenou, které však není autentickým okamžikem vyznání lásky, ale precizně vystavěnou scénou ve stylu commedia dell´arte s kulisami, krásnými kostýmy a přitažlivými herci. Signovaný obraz bude aukční síň vyvolávat za nejvyšší cenu dne, 12,1 milionu korun včetně provize, a organizátoři předpokládají, že nezůstane jen u jednoho či dvou příhozů.

Galerie představuje i další výtvarné polohy Toyenina díla. Silné surrealistické plátno Dýchání spánku ze sbírky německo-švýcarské umělkyně Meret Oppenheimové za částku 9,68 milionu korun v pomyslném žebříčku minimálních podání sekunduje, erotická kresba z roku 1932, začínající na 1,5 milionu korun, figuruje jako šestá nejdražší položka. Tato práce na papíře již prošla pozůstalostním prodejem v Paříži v loňském roce (více o sbírce Kahnových zde).

Hlavní pozornost zájemců o sobotní aukci bude pochopitelně obrácena k aspirantům na rekordní sumy, nicméně ani díla vyšší střední kategorie by neměla zůstat bez povšimnutí. Za zajímavý příspěvek k historiografii českého výtvarného umění kolem roku 1900 lze považovat metrové plátno Návštěva od malíře, grafika a redaktora Miloše Jiránka. Na první pohled standardní trojportrét mladých žen v dobovém interiéru získává na atraktivně, pokud ztotožníme modelky s konkrétními dámami z pražských intelektuálních kruhů.

 

Toyen: Dýchání spánku, 1958, olej na plátně, 65,5 x 46 cm,  vyvolávací cena: 8 000 000 Kč (+ 21% provize), Adolf Loos Apartment and Gallery 27. 11. 2021

 

Miloš Jiránek: Návštěva (Trojportrét), asi 1905,
olej na plátně 114 x 100 cm,
vyvolávací cena: 780 000 Kč (+ 21% provize),
Adolf Loos Apartment and Gallery 27. 11. 2021
 

Jiránek zachytil setkání tří přítelkyň a soudobých či budoucích múz několika umělců: slečen Kláry Heyrovské, Milady Vrchlické a Zdeňky Reinsbergové. Nejnovějšímu datování obrazu kolem 1905 odpovídá jak svobodný stav portrétovaných (dle rodných příjmení), tak jejich věk mladých žen po dvacítce. O několik let starší Jiránek znal nejlépe Miladu Vrchlickou, dceru básníka a spisovatele Jaroslava Vrchlického, u něhož při studiích na akademickém gymnáziu bydlel a celou rodinu navštěvoval v Nových Dvorech, a Kláru Heyrovskou, nejstarší dceru právníka a profesora Leopolda Heyrovského a sestru budoucího Nobelisty Jaroslava, s jejímž snoubencem, akademickým malířem a pedagogem Arnoštem Hofbauerem pojilo autora blízké celoživotní přátelství.

Angažovali se ve spolkových aktivitách Mánesa, zpravodajovali pro Volné směry, spoluorganizovali výstavy Augusta Rodina (1902) a Edvarda Muncha (1905), vzájemně se inspirovali – Portrét Hofbauera od Miloše Jiránka / titulka Obrázkové revue se stojícím Jiránkem od Hofbauera –, sdíleli ateliér v trojské vile Havránka. Výtvarně nadaná Klára navíc byla spolužačkou Jiránkovy dívky Antoníny, s níž docházela do kreslířské a malířské školy pro dámy při UPŠ. Třetí ženou na obraze je jejich vrstevnice Zdeňka Reinsbergová, dcera poslance a univerzitního rektora Josefa Reinsberga, budoucí manželka malíře a grafika Jaromíra Strettiho.

 

Arnošt Hofbauer: Podobizna paní Kláry Heyrovské, pastel na plátně, 66 x 58,5 cm, vyvolávací cena: 35 000 Kč (+ 21% provize), Adolf Loos Apartment and Gallery 27. 11.2021  
Arnošt Hofbauer: Podobizna paní Kláry Heyrovské,
pastel na plátně, 66 x 58,5 cm,
vyvolávací cena: 35 000 Kč (+ 21% provize),
Adolf Loos Apartment and Gallery 27. 11.2021

 

Jiránkova Návštěva tak přispívá nejen ke genezi jeho stěžejního obrazu Sprchy v pražském Sokole (dnes Národní galerie v Praze) – na zadní straně plátna se zachovala olejová studie tří mužských aktů ze známé kompozice – ale i k představě o budování podpůrné sociální sítě mezi výtvarníky a jejich rodinami. Zajímavý Trojportrét nacenili u Adolf Loos Apartment and Gallery na více než 944 tisíc korun včetně provize a již v případě dvou příhozů vyrovná prozatímní autorské maximum (968 tisíc korun za Náměstí v Týnci nad Labem).

Dobový kontext socio-kulturního milieu ještě dokresluje na téže aukci nabízený portrét již vdané Kláry Heyrovské-Hofbauerové od manžela Arnošta, ze sbírky Bohuslava Duška, startující na necelých 43 tisících korunách.


Související články

Znovuobjevený Klimt za desítky milionů eur

Znovuobjevený Klimt za desítky milionů eur

Auktionshaus im Kinsky, Vídeň 24. 4. 2024

Obrazy rakouského modernisty hýbou světovým trhem téměř dvě dekády. Klimtománie vrcholila v předloňské a loňské sezóně, kdy padaly částky ve vyšších desítkám milionů dolarů a žebříček autorových nejdražších děl se přepisoval hned několikrát. V nastav...

19. dubna 2024
Kupkova mašinistická Danae si troufá na rekord

Kupkova mašinistická Danae si troufá na rekord

Adolf Loos Apartment and Gallery, 21. 4. 2024

Obraz Početí/Danae vytvořený kolem roku 1930 by se mohl stát nejdražším dílem Františka Kupky, který se kdy prodal na tuzemských aukcích. Dražit se začne na 85 milionech korun bez aukční provize. Tu po dohodě s majitelem aukční síň snížila na 10 proc...

11. dubna 2024
Galerijní Eva Kmentová online

Galerijní Eva Kmentová online

Artslimit 24. 3. 2024

Monumentálnější plastiky Evy Kmentové se na trhu téměř nevyskytují. Nyní jde do aukce doposud největší autorčina realizace, práce na zakázku státního podniku z roku 1968.

21. března 2024
Zobrazit všechny

Další články

Adolf Loos Apartment and Gallery

Matějček podle Kubišty

Matějček podle Kubišty

15. března 2023

Klenot rakouské malby 19. století: Marie Egner

Klenot rakouské malby 19. století: Marie Egner

1. prosince 2022

Toyen, Kupka, Filla a Preisler za 370 milionů

Toyen, Kupka, Filla a Preisler za 370 milionů

31. prosince 2021


<