Rekordní (poválečná) Toyen

Sotheby's Paříž 16. 3. 2022

Pozdní obraz Toyen z roku 1966 se na aukci Sotheby's v Londýně minulý týden prodal s výrazným nárůstem za 1,5 milionu eur, v přepočtu tedy za rekordních 37 milionů korun. Dosažená cena je malířčiným novým aukčním maximem na zahraničních aukcích a současně historicky nejvyšší cenou za její poválečné dílo. Na českých aukcích se dráž prodaly jen tři rané obrazy z poloviny 20. let.

Toyen: Tajný pokoj bez zámku, 1966


Toyen: Tajný pokoj bez zámku, 1966, olej a koláž na plátně, 73 x 115,7 cm,
cena: 37 000 000 Kč (1 497 000 EUR), Sotheby's Paříž 16. 3. 2022

Obraz Tajný pokoj bez zámku je kombinací malby a koláž, což byla v polovině 60. let malířčina oblíbená technika. Do stejné série patří například obraz Zástěna, titulní dílo pařížské reprízy Toyeniny retrospektivy, která je v pařížském městském Muzeu moderního umění pro veřejnost otevřena od dnešního dne. V monografii z roku 2000 jsou ostatně obě tato díla publikována na společné dvoustraně. Obrazem Tajný pokoj bez zámku se však Karel Srp v knize podrobněji nezabývá. Zmiňuje jej jen ve výčtu obrazů, ve kterých autorka pracuje s reprodukcemi sochařských děl.

Lze k němu také vztáhnout poznámku o Toyeniných oblíbených barvách: "Mnoho maleb z pařížských let určovala komplementarita zelené a červené barvy. Oblíbený barevný kontrast, používaný již v roce 1946, představoval pro Toyen stálou vizuální kvalitu, ke které se opakovaně navracela, někdy tak často, že zřetelně převládala, jako tomu bylo v šedesátých letech."

Toyen v roce 1966 bylo šedesát čtyři let a nově začala spolupracovat s Galerií André-Francoise Petita, který o uspořádání její výstavy usiloval řadu let. Na konci léta 1966 zemřel André Breton a na jaře následujícího roku se Toyen přestěhovala do jeho někdejšího ateliéru. Na konci roku se v Moravské galerii v Brně uskutečnila retrospektiva jejího a Štyrského meziválečného díla, která pak byla v lednu 1967 reprízována v pražském Mánesu. 
 

Toyen: Zástěna, 1966


Toyen: Zástěna, 1966, olej a koláž na plátně, 116 x 73 cm,
Musée d'art moderne de la ville de Paris

Obraz byl nabízen bez podrobněji zpracovaného katalogového hesla, jen s poznámkou, že je reprodukován v malířčině monografii z roku 1974, kterou připravil Radan Ivšić. Předaukční odhad počítal s cenou 400 až 600 tisíc eur bez aukční provize. Cena na sále nakonec vystoupala na dvojnásobek horní hranice odhadu. Včetně provize a autorských poplatků je konečná cena 1,497 milionu eur, respektive 37 milionů korun. 

Dosažená cena přibližně odpovídá částce, která byla v letech 2017 až 2020 malířčiným cenovým rekordem. Předloni a loni se její aukční maximum posunulo na více než dvojnásobek, na 78,6 milionu a 79,6 milionu korun. Za částky v rozmezí od 30 do 49 milionů korun byly loni draženy ještě tři Toyeniny obrazy (více zde). Malířčino cenové maximum na zahraničních aukcích posledních šest let patřilo obrazu Budoucnost svobody z roku 1946, který byl ve Francii vydražen v přepočtu za 23 milionů korun (autorčino top 10). 

 


Související články

Ojedinělé album stanovilo nový rekord pro Hokusaie

Ojedinělé album stanovilo nový rekord pro Hokusaie

Christie’s New York 19. 3. 2024

Jedna z celosvětově nejznámějších výtvarných scenérií vůbec, Velká vlna od japonského mistra Hokusaie, bývá v nabídce aukčních síní relativně často. Loňský prodej barevného dřevořezu z let 1830-34 ohromil částkou téměř 2,8 milionu dolarů, minulý týde...

27. března 2024
Od impresionismu po současnost dvakrát přes 100 milionů liber

Od impresionismu po současnost dvakrát přes 100 milionů liber

Sotheby’s Londýn 6. a 7. 3. 2024, Christie’s Londýn 7. 3. 2024

Jarní sezónu na trhu s uměním zahájily obě londýnské centrály dvou nejslavnějších aukčních domů najednou. První březnovou středu a čtvrtek uspořádaly u Sotheby’s i Christie’s velké přehlídky především moderního a poválečného umění. Od svých „velkých...

18. března 2024
Knížová, Luskačová či Koudelka, česká jména v britských sbírkách

Knížová, Luskačová či Koudelka, česká jména v britských sbírkách

Fotografie českých umělců v londýnských galeriích

Ve sbírkách předních londýnských, mezinárodně uznávaných, galerií najdeme také řadu děl od českých autorů. Médium, které jednoznačně mezi zastoupenými díly převažuje, je, možná trochu překvapivě, fotografie. Ponejvíce pak černobílá. Některé z těchto...

12. března 2024
Zobrazit všechny

Další články


<