Začátek podzimní sezóny v Londýně

Večerní aukce Chrisitieʼs a Sothebyʼs 5. a 6. 10. 2017

V minulém týdnu se v Londýně uskutečnily bedlivě sledované dražby poválečného a současného umění Sothebyʼs a Christieʼs. Načasování nebylo náhodné, ve městě se od 5. do 8. října konal mezinárodní veletrh Frieze, na nějž se každoročně sjíždějí desítky tisíc návštěvníků.

Již při letmém pohledu na zveřejněná čísla je zřejmé, že úspěšněji dopadly aukce Christieʼs, jejichž celkový obrat činil 123 milionů liber, což představuje druhý nejlepší výsledek v této kategorii na evropském kontinentu. Aukce Sothebyʼs tentokrát skončily zhruba na polovině této částky, přičemž síň dokázala prodat nad hranici milionu liber 14 artefaktů, tedy o třetinu méně položek než Chrisitieʼs.
 

Cy Twombley: Bez názvu, 1962

Cy Twombley: Bez názvu, 1962,
kombinovaná technika na plátně, 130 x 150 cm,
cena: 6 402 500 GBP, Sothebyʼs
 London 5. 10. 2017

Nejvýše prodaným dílem Sothebyʼs se stala bezejmenná abstrakce Cy Twomblyho, datovaná rokem 1962, kterou malíř vytvořil nedlouho poté, co se se svou ženou usadili v Římě. Plátno, jehož nápisy Blood, Flesh, Earth, Mirror, Clouds mohou posloužit jako charakteristické obsahové vodítko odkazující na symboly antické mytologie, putovalo mezi několika soukromými římskými sbírkami a figuruje i v soupisu autorova díla. Odhadní cena 5,5–7,5 milionu liber ovšem překonána nebyla a konečných 6,4 milionu liber znamená cenu šestkrát nižší, než za jakou se letos v květnu prodala Léda s labutí ze stejného období, která nyní spočívá na Twomblyho bronzové příčce.

Třetí pozici v z pohledu osobního žebříčku si vylepšil jiný zásadní autor druhé poloviny 20. století, a to David Hockney. Jeho sestavovaný obraz nazvaný 15 studií Grand Canyonu z americké kolekce pokořil katalogový odhad (3,8–5 milionu) a nový kupec za něj musel zaplatit přes 6 milionů liber.
 

Dražba obrazu Davida Hockneyho 15 studií Grand Canyonu, 1998, celkový rozměr 169 x 166 cm,
cena: 6 008 750 GBP, Sotheby
ʼs London 5. 10. 2017.

 

Páteční aukce společnosti Christieʼs, která měla začít v sedm hodin místního času, se potýkala s několika počátečními technickými problémy, takže se i přes pouhých šest desítek položek protáhla pod vedením licitátorské hvězdy Jussi Pilkanniena takřka do noci.

Obálka katalogu lákala na mimořádné plátno Francise Bacona Studie červeného papeže z roku 1971. Přestože zájemci byli ochotni za obraz nabídnout 58 milionů liber bez přirážky, dílo nakonec zůstalo neprodané, neboť jej Christieʼs včlenila do režimu garance, jež měla hodnotu 60 milionů. Kdyby se olej za tuto cenu podařilo vydražit, jednalo by se o nejdražší samostatné Baconovo plátno obchodované na aukčním trhu. Je tedy možné, že dražitelé s cenou spekulovali.  Vedoucí sekce Francis Outred k tomu posléze poznamenal: "Jsem přesvědčen, že lidé v sále měli zájem, ale nikdo z nich nechtěl prolomit ledy. Jsem si jist, že obraz můžeme stále dobře prodat."

 

Francis Bacon, Hlava se zdviženou paží

Francis Bacon: Hlava se zdviženou paží, 1955,
olej na plátně, 61 x 50,7 cm,
cena: 11 483 750 GBP, Christie
ʼs London 6. 10. 2017

Svou vyšší odhadní hranici 10 milionů liber přesáhl druhý, formátově menší z Baconových pláten, Hlava se zdviženou paží. Obraz startoval na šesti milionech a soudě dle katalogového čísla 21A, byl pravděpodobně do aukce zařazen až na poslední chvíli. Dva přítomní angličtí galeristé o dílo usilovali až do ceny 10 milionů liber na kladívku. 

Highlightem večera se ale nakonec nestal Bacon, nýbrž Basquiat. Jeho nabízená Červená lebka je jedna z pěti nejznámějších variant tohoto námětu, kterou umělec vytvořil v roce 1982. Odhadní cena obrazu byla podávána pouze na vyžádání a dražbu licitátor začal na 8 milionech liber. Obraz má za sebou bohaté záznamy v literatuře i výstavní aktivity, prošel hned několika americkými a evropskými soukromými sbírkami a současný majitele jej zakoupil před osmi lety. Christie's tomuto plátnu navíc v rámci své marketingové strategie vydala samostatnou publikaci o sto stranách (k prolistování zde).

 

 

Basquiat, Lebka

Jean-Michel Basquiat: Červená lebka, 1982,
kombinovaná technika na plátně, 152 x 152 cm,
cena: 16 546 250 GBP, Christie
ʼs London 6. 10. 2017

 

Tato po všech stránkách monumentální malba byla vydražena za 16,5 milionu liber. Jakkoliv se tato suma může zdát vysoká, je nutno mít na paměti, že první pozice je od května obsazena jen o něco málo větší Lebkou z téhož roku, kterou konkurenční Sothebyʼs dokázalo v New Yorku prodat za více než 100 milionů dolarů, tedy za více něž pětinásobnou cenu. Nelze přitom říci, že by se Basquiatových pláten na trhu objevoval nedostatek, od začátku roku se jich nabízely bez mála tři desítky. Konečná dosažená cena Červené lebky půjde v plné výši (včetně provize) ve prospěch nadace Knowledge is Power Program, která podporuje síť veřejného školství ve Spojených státech.
 
 

Basquiat, Lebka

Jean-Michel Basquiat: Untitled, 1982,
kombinovaná technika na papíře, 35,6 x 27,9 cm,
cena: 1 868 750 GBP, Christie
ʼs London 6. 10. 2017

 

Velmi dobře si vedly také tři další Basquiatovy položky. Za zmínku stojí zejména komornější kresba, rovněž s motivem lidské lebky, která jako jediná ze všech překonala rámec své odhadní ceny (500–700 tisíc liber bez provize). Zájemci ji dokázali vyhnat na více než 1,8 milionu liber, což nicméně nestačí ani na výtvarníkovu první desítku nejdražších prací na papíře.

Kromě Basquiatovy Červené lebky a Baconovy Hlavy se zdviženou paží připomeňme alespoň další dvě práce, přestože se obě držely v rozmezí svých odhadů. První je obří plastika žijícího sochaře Antony Gormleyho A Case for an Angel I, jejíž vyvolávací 4 miliony liber (bez přirážky) byla poměrně ambiciozní, neboť prvenství do této doby držel jeho totožný námět s konečnými 3,4 miliony liber. Na sochu v životní velikosti z roku 1989 však nakonec přihazovali dva silní dražitelé, kteří přepsali Gormleyho autorské maximum na 5,29 milionu liber. Velmi dobře se zobchodovalo také plátno Petera Doiga Camp Forestia (15,4 milionu liber), jehož studii vlastní londýnská Tate i MoMA v New Yorku. Obraz obsadil třetí pozici v rámci malířova top 10. 
 

Peter Doig: Camp Forestia, 1996

Peter Doig: Camp Forestia, 1996,
olej na plátně, 170 x 170 cm,
cena: 15 421 250 GBP, Christie
ʼs London 6. 10. 2017

 

V příštím týdnu štafetu prodejů umění 20. století přebírá Paříž, kde se na pozadí veletrhu FIAC uskuteční také aukce avantgardy, kde zaujme především Grand Femme II, 276 centimetrů vysoký bronz od Alberta Giacomettiho.

Chystají se také dvě dražby kolekce francouzského právníka Jean-François Prata a jeho manželky, která obsahuje 200 děl mimořádné kvality, mezi nimiž vyčnívá zejména dvoumetrový Jim Crow opět od Jeana-Michela Basquiata. I tuto odhadní cenu podává síň pouze na vyžádání, nicméně se drží mezi 12-18 miliony eur. V portofilu figuruje také výjimečný Sigmar Polke nebo monochrom od Yvese Kleina, takže je možné, že se v průběhu podzimních měsíců dočkáme nových autorských rekordů.

 


Související články

Ojedinělé album stanovilo nový rekord pro Hokusaie

Ojedinělé album stanovilo nový rekord pro Hokusaie

Christie’s New York 19. 3. 2024

Jedna z celosvětově nejznámějších výtvarných scenérií vůbec, Velká vlna od japonského mistra Hokusaie, bývá v nabídce aukčních síní relativně často. Loňský prodej barevného dřevořezu z let 1830-34 ohromil částkou téměř 2,8 milionu dolarů, minulý týde...

27. března 2024
Od impresionismu po současnost dvakrát přes 100 milionů liber

Od impresionismu po současnost dvakrát přes 100 milionů liber

Sotheby’s Londýn 6. a 7. 3. 2024, Christie’s Londýn 7. 3. 2024

Jarní sezónu na trhu s uměním zahájily obě londýnské centrály dvou nejslavnějších aukčních domů najednou. První březnovou středu a čtvrtek uspořádaly u Sotheby’s i Christie’s velké přehlídky především moderního a poválečného umění. Od svých „velkých...

18. března 2024
Knížová, Luskačová či Koudelka, česká jména v britských sbírkách

Knížová, Luskačová či Koudelka, česká jména v britských sbírkách

Fotografie českých umělců v londýnských galeriích

Ve sbírkách předních londýnských, mezinárodně uznávaných, galerií najdeme také řadu děl od českých autorů. Médium, které jednoznačně mezi zastoupenými díly převažuje, je, možná trochu překvapivě, fotografie. Ponejvíce pak černobílá. Některé z těchto...

12. března 2024
Zobrazit všechny

Další články

Bacon Francis

Francis Bacon online

Francis Bacon online

20. července 2020

Sto a víc: Kam se zařadí Leonardo?

Sto a víc: Kam se zařadí Leonardo?

14. listopadu 2017

Zapomeňte na Picassa

Zapomeňte na Picassa

5. ledna 2014


<