Aachenovská Venuše

Bonhams Londýn 26. 10. 2021

V nabitém programu posledního říjnového týdne si londýnská centrála aukční síně Bonhams rezervovala úterý 26. října pro svou přehlídku obrazů z různých evropských škol, od severoitalského cinquecenta po britské 19. století. Bude dražit přes dvě stovky maleb a více než dvacítku prací na papíře bez ohledu na to, zda jsou nabízená díla přesně identifikována či se jedná o přibližné připsání a orientační dataci. Nechme se překvapit, jak si v silné konkurenci povede rudolfínská stopa.

Podle Hanse von Aachena: Venuše a Amor, 17. století olej na plátně, 65,8 x 45,8 cm odhadní cena: 3 000 – 5 000 GBP (91 000 – 150 000 Kč) Bonhams Londýn, 26. 10. 2010

 

Podle Hanse von Aachena: Venuše a Amor, 17. století
olej na plátně, 65,8 x 45,8 cm
odhadní cena: 3 000 – 5 000 GBP (91 000 – 150 000 Kč)
Bonhams Londýn, 26. 10. 2010
 
 

Do kategorie kvalitních děl z tohoto výběru spadá i položka číslo 3, středně velký olej na plátně s nezaměnitelným malířským rukopisem a typickým mytologickým námětem: plné objemy a ladné proporce reprezentují vrcholný manýrismus pražské školy a kompozice s antickou bohyní lásky a krásy, jejím synem Amorem a bohem vína jasně odkazují na důležitou osobnost Rudolfovy císařské rezidence, dvorního malíře a uměleckého agenta Hanse von Aachena (1552-1615).

Jak ale naložit s touto informací, když všeobecně známý, signovaný a v pramenech i literatuře doložený originál se více než dvě stě let nachází ve sbírkách Uměleckohistorického muzea ve Vídni (od 1783 v inventářích obrazárny Kunsthistorisches Musea; českým divákům byl představen na výstavě Hans von Aachen. Malíř na evropských dvorech v Císařské konírně Pražského hradu v roce 2010)? Nebo snad ožívají popkulturní legendy o Rudolfově zaslepené vášni pro originály i kopie ve stylu Mony Lisy z filmu Císařův pekař – Pekařův císař (1951)?

 

Hans von Aachen: Bakchus, Venuše a Amor, asi 1595–1600 olej na plátně/dřevě, 63 x 50 cm Kunsthistorisches Museum Vídeň, inv. č. 1132 © KHM Wien

 

 
Hans von Aachen: Bakchus, Venuše a Amor, asi 1595–1600
olej na plátně/dřevě, 63 x 50 cm
Kunsthistorisches Museum Vídeň, inv. č. 1132
© KHM Wien
 
 

Aukční katalog uvádí pro svůj obraz Venuše a Amor obecnou atribuci „podle Hanse von Aachena“ a širší vročení do 17. století. Oproti vídeňskému dílu se mírně liší v rozměrech a schází mu malířská lehkost a propracovanost detailů, materiálů a textur, nicméně i tak ji lze považovat za velmi zdařilou pozdnější repliku. Aachen si oblíbil žánr alegorických moralit s vícevrstevným obsahem, který mohl svým zadavatelům, především císaři Rudolfu II., podat co nejautentičtěji: do rolí mytologických postav obsadil sebe a členy své rodiny. Sám se zpodobnil jako bůh vína a radovánek Bakchus, modelem pro Venuši byla jeho manželka Regina, dcera slavného skladatele Orlanda di Lasso, a jako její božský potomek Amor vystupoval jejich společný syn.

Pro Aachenovo bezprostřední okolí měly tyto stylizované kryptoportréty až pikantní nádech, který však nebyl pro následné varianty obrazu již tak aktuální. S malířovými předlohami obecně se širší publikum a další umělci seznamovali nejčastěji díky grafickým listům, pro tuto kompozici Bakcha, Venuše a Amora se však ani kresebná skica, ani rytina nezachovaly. Dnes anonymní autoři tak zpracovávali „Aachenovskou Venuši“ tu v precizním, jako dílo dražené u Bonhams nebo v Paříži v roce 2013 (a předtím v Londýně v roce 2003), tu v méně povedeném pojetí, jak ukazuje například loňská nabídka u Artcurial.

 

Následovník Hanse von Aachena/Pražská škola kolem 1600: Bakchus, Venuše a Amor Olej na plátně, 62 x 51 cm nevydraženo, Sotheby´s Londýn, 2003  
Následovník Hanse von Aachena/Pražská škola kolem 1600: Bakchus, Venuše a Amor
Olej na plátně, 62 x 51 cm
nevydraženo, Sotheby´s Londýn, 2003
 

Londýnští experti ocenili obraz na 3 až 5 tisíc liber (přibližně 91 až 150 tisíc Kč), což je v intencích dalších předkládaných děl zaalpského umění 17. a 18. století obvyklá odhadní částka. Originální příspěvky k Aachenově tvorbě se na volném trhu objevují jen zřídka, poslední velký nákup se podařil Suermondt-Ludwig Museu v Cáchách v roce 2008, když si do sbírek pořídilo Portrét zlatníka Jacopa Biliverta za přibližně 6,5 milionu Kč (přes 217 tisíc liber).

Ani v domácím kontextu ale není nouze o aachenovské události a zájemci o rudolfínské umění mají možnost seznámit se s novými odhaleními například u příležitosti promítání dokumentárního filmu Hledání Bolestného Krista v příštím týdnu v rámci Týdne Akademie věd.


Související články

Poválečná Toyen jde do aukce s rekordní vyvolávací cenou

Poválečná Toyen jde do aukce s rekordní vyvolávací cenou

European Arts 28. 4. 2023, Galerie Kodl 26. 5. 2024

V nadcházejících jarních aukcích se budou prodávat hned dva poválečné oleje od malířky Toyen. Letos jde o její první malířské práce na trhu. Za pár dní budou první z nich dražit ve své sálové aukci European Arts, na konci května pak sběratelé budou m...

24. dubna 2024
Znovuobjevený Klimt za desítky milionů eur

Znovuobjevený Klimt za desítky milionů eur

Auktionshaus im Kinsky, Vídeň 24. 4. 2024

Obrazy rakouského modernisty hýbou světovým trhem téměř dvě dekády. Klimtománie vrcholila v předloňské a loňské sezóně, kdy padaly částky ve vyšších desítkám milionů dolarů a žebříček autorových nejdražších děl se přepisoval hned několikrát. V nastav...

19. dubna 2024
Kupkova mašinistická Danae si troufá na rekord

Kupkova mašinistická Danae si troufá na rekord

Adolf Loos Apartment and Gallery, 21. 4. 2024

Obraz Početí/Danae vytvořený kolem roku 1930 by se mohl stát nejdražším dílem Františka Kupky, který se kdy prodal na tuzemských aukcích. Dražit se začne na 85 milionech korun bez aukční provize. Tu po dohodě s majitelem aukční síň snížila na 10 proc...

11. dubna 2024
Zobrazit všechny

Další články

Aachen Hans von

Hans von Aachen v Mnichově i Paříži

Hans von Aachen v Mnichově i Paříži

22. července 2020


<