Berlínské soukromé sbírky: Boros Collection

Co byste neměli vynechat v Berlíně

Berlín má skvělou pověst kulturní metropole s nabitým výstavním programem. Kromě mnoha prvotřídních státních galerií lze navštívit i sbírky významných soukromých sběratelů. Zatímco Hoffmann Sammlung představuje majitelka zájemcům každou sobotu, očekávaná nová expozice Boros Collection #2 bude k vidění od letošního září.

Ačkoliv Hamburger Bahnhof – bývalá nádražní budova, jejíž fasádu i interiér osvětlují neony Dana Flavina, spadá pod berlínskou Nationalgalerie, současná expozice je z velké části postavena na aktivitách soukromých sběratelů. Jádro výstavy tvoří díla ze sbírek Ericha Marxe, Friedricha Christiana Flicka a Edigia Marzony, které byly do sbírek Hamburger Bahnhof darovány nebo dlouhodobě zapůjčeny.

Berlínský Bunker, v němž je umístěna Boros Collection

Berlínský Bunker, v němž je umístěna Boros Collection

 

V Berlíně se však můžeme dostat ještě dál, a to rovnou ke sběratelům na návštěvu. Každou sobotu své „hosty“ vítá u sebe doma paní Erika Hoffmann. Sbírka současného umění Hoffmann Sammlung, kterou se svým manželem kompletovali od 60. let, je instalována přímo v domě, kde majitelka bydlí. Dnes už ji spravuje paní Hoffmanová se svým týmem sama, její manžel Rolf zemřel již před 11 lety. K vidění je vždy jen část rozsáhlé sbírky, která se pravidelně každé léto obměňuje. U Hoffmanů se nepoužívají termíny jako jsou například "instalace" nebo "expozice", velký důraz je kladen na to, že v domě se prostě bydlí. Nenajdeme zde žádné popisky a i úloha průvodce je spíše navigační, abyste se v objektu neztratili, než aby vysvětloval či mentoroval. Bohužel někdy i samotné jméno autora z něj musíte páčit. Momentálně jsou k vidění díla skupiny ZERO, Wolfganga Tillmanse, Reynolda Reynoldse, Marcela Broodthaerse a mnoha dalších.

Druhou ze soukromých berlínských sbírek je Boros Collection, pro kterou při přípravě výstavního prostoru byli právě Hoffmannovi inspirací. Manželé Christian a Karen Boros sbírají umění systematicky od roku 1990 a to tak ustavičně, že jejich jména figurují na nedávno zveřejněném seznamu „200 nejaktivnějších sběratelů roku 2011“ sestaveném časopisem The Art News. Finanční prostředky pan Boros získává z podnikání v reklamě. Sbírka čítá na více než 500 děl, která už manželé nechtěli mít jen uložena v depozitáři, a proto se rozhodli svou kolekci prezentovat veřejnosti.

ANSELM REYLE LINKS: "LIFE ENIGMA", 2008 RECHTS: "OHNE TITEL", 2008

Interiér Boros Bunker: Anselm Reyle, vlevo "Life Enigma", 2008, vpravo Bez názvu, 2008

 

V roce 2003 se naskytla příležitost koupě osobité stavby s pohnutou historií – bunkru z roku 1942, jehož autorem byl nevalně proslulý nacistický architekt Albert Speer. Během druhé světové války bunkr sloužil k ochraně civilistů. Bezprostředně po válce stavba spadající do sovětské zóny Berlína fungovala jako vězení. Po vzniku NDR vzhledem ke svým izolačním vlastnostem sloužil jako sklad exotického ovoce dovezeného z Kuby. Pád berlínské zdi přivedl poprvé do bunkru kulturu - bunkr fungoval jako techno klub, hrálo se v něm divadlo a pořádaly výstavy. Boros objekt ve spolupráci s architektem Jensem Casperem citlivě zrestauroval. Zredukovali počet místností ze 120 na 40, výšku některých tak zdvojnásobili a na střeše vznikla rozlehlá rezidence majitelů. Na stěnách byly zachovány původní německé nápisy dokreslující atmosféru válečné stavby. Objekt s vystavenými předměty tvoří homogenní celek, který pro svoji kuriozitu láká k návštěvě nejen milovníky umění.

Christian Boros sbírá výhradně současné umění a jedním z jeho zásadních kritérií je, aby předmět byl ze stejného roku jako samotná akvizice. S umělci, jejichž díla kupuje, se zná a vztah, který s nimi buduje, je pro něj zásadní. Sám Christian Boros s oblibou říká, že právě to, že s umělci může o konkrétních problémech hovořit, ho na sbírání baví nejvíc. Skutečnost, že je Berlín epicentrem kulturního dění v regionu, bylo hlavním důvodem pro umístění sbírky. Boros žije ve Wuppertalu, ale potřebuje být se současnou scénou v kontaktu. A to mu bunkr, který je pro něj předně soukromým prostorem, kde vítá návštěvy nejen z řad umělců a galeristů, umožňuje. Veřejnosti je otevřen jen o víkendech.

Christian Boros

Christian Boros

 

Boros o sobě tvrdí, že je váhavým sběratelem, kterému nákupy na veletrzích, kde je nutno nakupovat okamžitě a spontánně, nevyhovují. Zejména u nových autorů potřebuje několik týdnů na rozmyšlenou. Důležitou součástí při tvorbě sbírky je pro něj neustálá konfrontace, kterou mu poskytují výstavy nejen současného umění, na kterých je neustálým hostem. V rozhovoru pro časopis Art Review, bilancujícím dosavadní sběratelskou kariéru, na otázku, zda by dnes zpětně něco změnil a co by už dnes nekupoval, odpovídá: „Dnes už bych se nezajímal o Damiena Hirsta. Ale před patnácti lety byl pro mě velice důležitým umělcem. To, že jeho věci mám dnes za příliš okázalé a senzační, ale neznamená, že ho musím opustit. Jeho práce se staly součástí mé sběratelské biografie, a proto jsou pro mne stále relevantní a důležité.“

Boros Collection #1, která byla k vidění od roku 2008 do konce letošního června, byla první z řady plánovaných dlouhodobých expozic tvořených výhradně ze sbírek majitelů. Expozice byla koncipována s důrazem na práci s jedinečným prostorem, který bunkr poskytuje. Značná část děl vznikala přímo pro toto konkrétní místo, jiná umělci na místě upravovali nebo alespoň instalovali. Boros nespolupracuje s žádným kurátorem, jen se samotnými umělci. Na výstavě Boros Collection #1 byli k vidění umělci jako například Olafur Eliason, Kitty Krauss, Tobias Rehberger, Elizabeth Peyton, John Bock či Sarah Lucas. Od poloviny září se návštěvníci mohou těšit na novou expozici - Boros Collection #2.

Interiér Boros Bunker s dílem Santiaga Sierry

Interiér Boros Bunker s konstrukcí Santiaga Sierry z roku 2002

 

Příběh manželů Vogelových, kteří za oceánem vybudovali proslulou sbírku minimal a concept artu, si můžete přečíst zde.


Související články

Ojedinělé album stanovilo nový rekord pro Hokusaie

Ojedinělé album stanovilo nový rekord pro Hokusaie

Christie’s New York 19. 3. 2024

Jedna z celosvětově nejznámějších výtvarných scenérií vůbec, Velká vlna od japonského mistra Hokusaie, bývá v nabídce aukčních síní relativně často. Loňský prodej barevného dřevořezu z let 1830-34 ohromil částkou téměř 2,8 milionu dolarů, minulý týde...

27. března 2024
Od impresionismu po současnost dvakrát přes 100 milionů liber

Od impresionismu po současnost dvakrát přes 100 milionů liber

Sotheby’s Londýn 6. a 7. 3. 2024, Christie’s Londýn 7. 3. 2024

Jarní sezónu na trhu s uměním zahájily obě londýnské centrály dvou nejslavnějších aukčních domů najednou. První březnovou středu a čtvrtek uspořádaly u Sotheby’s i Christie’s velké přehlídky především moderního a poválečného umění. Od svých „velkých...

18. března 2024
Knížová, Luskačová či Koudelka, česká jména v britských sbírkách

Knížová, Luskačová či Koudelka, česká jména v britských sbírkách

Fotografie českých umělců v londýnských galeriích

Ve sbírkách předních londýnských, mezinárodně uznávaných, galerií najdeme také řadu děl od českých autorů. Médium, které jednoznačně mezi zastoupenými díly převažuje, je, možná trochu překvapivě, fotografie. Ponejvíce pak černobílá. Některé z těchto...

12. března 2024
Zobrazit všechny

Další články

Další články autora

Basquiat a Cy Twombly

Basquiat a Cy Twombly

26. května 2016

Střízlivá večerní moderna

Střízlivá večerní moderna

19. května 2016

Zpráva TEFAF o trhu s uměním 2015

Zpráva TEFAF o trhu s uměním 2015

20. března 2016


<