ART+, all about the art market
February 2023 1744 

Art+Antiques Dorotheum 18. 9. 2010

Hlavním úspěchem první velké aukce podzimní části sezóny, kterou byla aukce společnosti Dorotheum v sobotu 18. září, se stala dražba obrazu Hra na hru na pikolu od Mikuláše Medka, který se prodal v novém autorském cenovém rekordu.

Emil Filla: Květiny ve džbáně / 1914

kvaš na papíru / 38 x 23 cm

Z minimálního podání 2,16 milionu se dostal až na 2,76 milionu korun (všechny ceny jsou uváděny včetně aukční provize). Jde o to větší úspěch, že poslední tři Medkovy obrazy, které byly draženy v letošním roce, zůstaly bez kupce. Nutno dodat, že plátno srovnatelné kvality a rozměrů se na trhu několik let neobjevilo (více zde).

Nového majitele na aukci našlo 56 procent z více než 500 nabízených obrazů, soch, grafik a starožitností. Celkový obrat činil 24,3 milionu korun. Za více než milion se vedle Medka prodalo ještě kubistické zátiší od Emila Filly, práce na papíře z roku 1914. Ze startovacích 840 tisíc se dostalo na 1,44 milionu korun, což je nejvyšší cena za Fillu na papíře. Hranici sta tisíc korun překonalo dalších 46 děl ve všech kategorií.

Dvě rozměrné papírové koláže, Poznamenaná hlava I a II, od Adrieny Šimotové, které jsme představovali v zářijovém čísle (zde), se prodaly za 840 a 480 tisíc korun. Obě je získal jeden kupec. O první musel urputně bojovat, druhou mu ostatní dražitelé nechali za vyvolávací cenu. Pokud bychom obě hlavy brali jako diptych, šlo o první Šimotové dílo, které v aukci překonalo hranici jednoho milionu korun. Úspěchem v kategorii poválečného umění byla také dražba dvojice obrazů Ladislava Sutnara. Obě jeho Venuše se prodaly s víc jak stotisícovým nárůstem za 780 a 540 tisíc korun.

Antonín Chittussi: Pohled na Nové Město na Moravě / olej na plátně / 40 x 69,5 cm

Ze starého umění se nejdráže prodaly dva barokní protějškové obrazy sv. Jeronýma a Máří Magdaleny, každý za 456 tisíc korun. Víc jak třemi desítkami položek byly zastoupeny sakrální plastiky od gotiky po baroko. Nejvýraznější cenové nárůsty zaznamenaly pozdně gotická Panna Marie Bolestná, která se dostala z 84 na 240 tisíc korun, a klasicizující pieta, reliéf z lipového dřeva z poloviny 18. století. Z vyvolávací ceny 43 tisíc se její cena vyšplhala až na 264 tisíc korun.

František Kaván: Vlčí máky / olej na plátně / 25,5 x 33,5 cm

V kategorii umění 19. století chyběly jednoznačné taháky. Nejdráže se prodala půvabná veduta Nového města na Moravě od Antonína Chittussiho, a to za 660 tisíc korun. Na víc jak dvojnásobek vyvolávací ceny, na 468 tisíc korun, se dostala Preislerova studie jinocha k obrazu Jaro. Bez kupce naopak zůstala trojice obrazů Václava Brožíka, studií mužských postav v historických oděvech různých epoch nabízených po 180 tisících korun. Početně byli tradičně zastoupeni Mařákovci a další krajináři počátku 20. století. Prodala se většina nabízených děl, nejvýraznější kusy však zůstaly poněkud za očekáváním. Dařilo se alespoň Kavánovým Vlčím mákům, které zdobily obálku aukčního katalogu. Prodaly se za 312 tisíc korun, téměř čtyřnásobek vyvolávací ceny.

Zdeněk Burian: Hlava náčelníka

olej na plátně / 64 x 54,5 cm

Z dalších zajímavých obrazů jmenujme portrét Hlava náčelníka od Zdeňka Buriana (480 tisíc korun), surrealistické Soudce, dílo Josefa Lieslera z roku 1944 (312 tisíc korun), a abstraktní kompozici Labyrint od Vladimíra Fuky (264 tisíc korun). Burianova olejomalba se prodala za dvojnásobek minimálního podání, v zbývajících dvou případech šlo o vyvolávací ceny.

Mezi sochami zaznamenala nejvýraznější nárůst, z 96 na 240 tisíc korun, bronzová bysta Olympia od Jaroslava Horejce. Jde již o třetí sochu tohoto autora za více než sto tisíc korun v letošním roce. Loni tuto hranici žádná Horejcova plastika nepřekonala. Tři kolorované hliněné sošky legionářů od Otto Gutfreunda se prodaly za vyvolávací cenu 120 tisíc korun každá. Součástí aukčního katalogu byl i soubor 20 fotografií. Nového majitele našlo 14 z nich. Nejdráže se prodaly tři rané snímky Františka Drtikola a to v cenovém rozmezí 96 až 132 tisíc korun.

Nejdražším kusem mezi starožitnostmi se stal barokní příborník, který se prodal za vyvolávací cenu 216 tisíc korun. Nejvýraznější cenové nárůsty pak zaznamenalo několik položek z produkce šumavské sklárny Lötz. Mísa z opalizujícího skla z doby kolem roku 1900 se dostala z 48 na 90 tisíc korun a dvě oranžovočerné vázy podle návrhu Michaela Powolného pak dokonce z 12 na 84 tisíc korun každá.

Share on Facebook  Print 

Loading...