Fotografické dědictví Dory Maarové

Artcurial Paříž 27. a 28. 6. 2022

Fenomén evropské meziválečné fotografie patří mezi klíčové kategorie moderního umění již dlouho, přesto se o Doře Maarové (1907-1997) ještě donedávna hovořilo jen jako o múze a životní partnerce Pabla Picassa. Dvoudenní aukce jejího fotografického fondu se bez osudového muže samozřejmě neobešla, ale připomněla ji také jako angažovanou fotografku s vlastním názorem a estetikou. Nejdražší snímky dosáhly na částky kolem deseti tisíc eur (přibližně 250 tisíc korun).  

 

 

Dora Maarová: Sádrová busta Dory Maarové od Pabla Picassa, 1941,
8 negativů, 6 vintage printů, 5 nových fotografií/kus,
prodejní cena: 5 904 EUR (vč. poplatků)
Artcurial Paříž 27. 6. 2022
 

Aukční sály v paláci Marcela Dassaulta hostily v pondělí 27. a v úterý 28. června více než 350 položek z díla významné francouzské fotografky Dory Maarové. Po pozůstalostní dražbě v roce 1998 a po první velké putovní retrospektivě od června 2019 do března 2020 (Centre Pompidou a Tate Modern) se jednalo o další z objevných příspěvků k poznání její umělecké kariéry. Jelikož fotografické médium je ze své podstaty reprodukovatelná technika, museli odborníci z pařížského Artuciralu společně s držiteli vlastnických práv vypracovat precizní systém prodejních podmínek tak, aby zachovali dobovou autenticitu autorčiny práce a zároveň umožnili novým majitelům s fotografiemi dále sběratelsky, investičně či výstavně nakládat.

Každá položka tak přesně definuje počet a formát u materiálu (nejčastěji původní negativ), dále u výsledného obrazu (fotografie z ruky Dory Maarové, tzv. vintage print) a také u současných výtisků, vytvořených s výhradní licencí dobovými postupy pouze pro tuto příležitost. Každý dražený exemplář v unikátním formátu 40 x 30 cm tak nese informační tabulku s titulem „Succession Dora Maar“ a číslem 1/5, edice 2/5 a 3/5 je vyhrazena pro autorčiny dědice, varianty 4/5 a 5/5 mohou následně využít kupci z pondělní či úterní aukce.

 

Dora Maarová: Módní fotografie, asi 1935,
1 negativ, 1 vintage print, 5 nových fotografií,
prodejní cena: 4 330 EUR (vč. poplatků)
Artcurial Paříž 27. 6. 2022
 

Silné poptávce po fotografickém řemesle a jeho mistrech napomohla všeobecná obliba obrazových magazínů a „ilustrovaných“ časopisů ve 20. a 30. letech. To, co dříve dodávali výtvarníci, kreslíři a ilustrátoři, nahradili v Evropě i USA svými experimenty fotografové - a v nemalé míře i fotografky.

Budoucí profesionální fotografka se narodila jako Henrietta Théodora Markovitchová v Paříži v roce 1907. S otcem, architektem chorvatského původu Josipem Markovićem, se na deset let přestěhovala do Buenos Aires, ve třinácti letech se s matkou Julií Voisinovou vrátily do Francie. Absolvovala střední umělecko-průmyslovou školu, teoretické i praktické malířské vzdělání si doplňovala v hodinách na Akademii Julian nebo u vlivného učitele a malíře André Lhoteho. K fotografování se dostala těsně před dvacítkou a po několikaměsíčním kurzu si společně s kolegou Pierrem Kéferem otevřela fotoateliér, v němž se věnovali především reklamní, portrétní a módní produkci. Jako Dora Markovitchová se ucházela o místo asistentky u Man Raye, sice neúspěšně, ale s jeho podporou a povzbuzením se pustila do vlastní práce.

 

Dora Maarová: Dítě s podnosem, asi 1935,
2 negativy, 2 vintage printy, 5 nových fotografií/kus,
odhadní cena: 2 000 - 3 000 EUR
prodejní cena: neprodáno
Artcurial Paříž 28. 6. 2022
 

Od roku 1931 začala používat zkrácenou verzi svého rodného jména Dora Maar. Vedle kvalitních komerčních zakázek věnovala svůj čas a energii levicově aktivistickým projektům, díky přítelkyni ze studií a časté modelce Jacqueline Lambové se seznámila s pařížskými surrealistickými kruhy kolem André Bretona (budoucího manžela Jacqueline), George Bataille nebo Paula Éluarda. Když se poprvé setkala se španělským umělcem Pablem Picassem v proslulé kavárně „U dvou mandarínů“ (Les deux Magots), bylo krásné a úspěšné fotografce dvacet osm let a všestrannému, ale unavenému výtvarníkovi čtyřiapadesát.

 

Dora Maarová: Guernica, květen-červen 1937,
1 negativ, 1 vintage print, 5 nových fotografií,
odhadní cena: 2 500 - 3 500 EUR
prodejní cena: 8 528 EUR (vč. poplatků)
Artcurial Paříž 27. 6. 2022
 

Žili a pracovali spolu intenzivně téměř deset let, buď v Dořině či Picassově pařížském ateliéru, při letních pobytech v provensálském Mougins nebo Antibes, později v Royanu, kde našli azyl ve válečných letech. Z roku 1937 pochází její dokumentární série o tvorbě Picassovy Guernicy, tehdy ji on zvěčnil jako Plačící ženu (dnes ve sbírce Tate Modern). Umělecké souznění však opakovaně narušovala Picassova dominantní osobnost, která k sobě připoutávala další nové ženy, aniž by ty předchozí citově vyvázal. V milostných víceúhelnících tak žila Dora Maarová s jeho oficiální manželkou Olgou Chochlovovou, modelkou Marie-Thérèse Walterovou nebo malířkou Françoise Gilotovou.

 

Dora Maarová: Pablo Picasso se svým psem Kazbekem u Dory Maarové, 1942,
1 negativ, 1 vintage print, 5 nových fotografií,
odhadní cena: 2 000 - 3 000 EUR
prodejní cena: neprodáno
Artcurial Paříž 28. 6. 2022
 

Ke konci již disfunkčního vztahu s Picassem se Maarová propadla do těžkých duševních stavů a životní rovnováhu hledala ve spiritualitě a v pobytech s přáteli ve venkovském sídle v jihofrancouzském Ménerbes. Fotografické tvorby se na další desetiletí zřekla. Bylo jí necelých čtyřicet let.

Několik menších výstav s přehlídkou meziválečné tvorby Dory Maarové proběhlo ještě v 90. letech, umělkyně zemřela v rok svých devadesátin v pařížské nemocnici l’Hôtel-Dieu. Až posmrtná prohlídka ateliéru odhalila, že se kolem roku 1980 vrátila k práci v temné komoře a experimentovala s technikou fotogramů, když nechala osvítit obrysy reálných předmětů do zajímavých kompozic, nebo fotomontáží, v nichž retušováním starých negativů vytvářela nová zobrazení.

 

Dora Maarová: Kompozice (pírko, terč a petržel), kolem 1980,
fotogramy, 2 vintage printy, 17,7 x 23,7 cm
odhadní cena: 1 000 - 1 500 EUR
prodejní cena: 2 099 EUR (vč. poplatků)
Artcurial Paříž 28. 6. 2022
 

Uměleckým trhem prošla pozůstalost Dory Maarové již roku 1998, respektive 1999. Před osmnácti lety zakoupilo Centre Pompidou část této kolekce, čítající asi 1890 negativů a 280 vintage printů, do svých sbírek. Aktuálně nabízené fotografické soubory se pohybovaly nejčastěji mezi 1 500 až 2 500 eury – dle počtu kusů u konkrétní položky, nejvyšší odhady byly u „picassovských“ témat. Například série Sádrová busta Dory Maarové od Pabla Picassa v jeho ateliéru na ulici Grand Augustins byla naceněna na 4 až 6 tisíc eur a uspěla za necelých šest tisíc eur (vč. poplatků), Picassův Portrét pod stromy se prodal za více než 11 tisíc eur (přibližně 278 tisíc korun vč. poplatků). Dále sběratele zaujal destruktivně-konstruktivní přístup osmdesátileté autorky k vlastnímu materiálu ze 30. let, neboť jeden z vyškrabávaných negativů s Ženským aktem se z odhadní ceny kolem jednoho tisíce vyhoupl až na částku těsně pod deseti tisíci eury (téměř 250 tisíc korun vč. poplatků).

 


Související články

Kupkova mašinistická Danae si troufá na rekord

Kupkova mašinistická Danae si troufá na rekord

Adolf Loos Apartment and Gallery, 21. 4. 2024

Obraz Početí/Danae vytvořený kolem roku 1930 by se mohl stát nejdražším dílem Františka Kupky, který se kdy prodal na tuzemských aukcích. Dražit se začne na 85 milionech korun bez aukční provize. Tu po dohodě s majitelem aukční síň snížila na 10 proc...

11. dubna 2024
Galerijní Eva Kmentová online

Galerijní Eva Kmentová online

Artslimit 24. 3. 2024

Monumentálnější plastiky Evy Kmentové se na trhu téměř nevyskytují. Nyní jde do aukce doposud největší autorčina realizace, práce na zakázku státního podniku z roku 1968.

21. března 2024
Trojúhelníky a sopky Viktora Pivovarova

Trojúhelníky a sopky Viktora Pivovarova

Aukční dům Sýpka 17. 3. 2024

Teprve třetí malbu domácího aukčního trhu vytvořenou moskevským rodákem Viktorem Pivovarovem, který již více než 40 let žije a tvoří v Praze, nabídne ve své nedělní sálové aukci společnost Sýpka. Realizaci z 90. let minulého století začne dražit na č...

15. března 2024
Zobrazit všechny

Další články


<