Jedenáctimilionový Sýkora a Šíma v malbě i kresbě
1. Art Consulting, 5. 3. 2023
Text Machková Magda Foto 1. Art Consulting Date 03.03.2023
Nabídka 197 položek, v rozmezí od pozdně gotické Piety až po plastiky z roku 2022, se první březnovou neděli představí v Topičově salonu v Praze. Pořadatelé připravili již svou 90. aukci, jíž oslavili třiatřicet let působení na českém trhu s uměním. Na domácí rekord aspiruje liniová malba od Zdeňka Sýkory, s 11,2 miliony korun nejvýše vyvolávané dílo aukce.
Aukční síň 1. Art Consulting si jako leitmotivy nedělní dražby vybrala silné umělecké výpovědi o tuzemském abstraktním umění minulých sta let. První stránky tištěného katalogu zdobí výřezy z obrazů Zdeňka Sýkory, Adrieny Šimotové, Jana Kotíka či Josefa Šímy a ukazují, jak rozmanitě lze zachytit vnitřní i vnější světy: tu barvou nebo tvarem, jinde plochou nebo subtilním obrysem.
![]() |
|
Do klání o dražitelskou přízeň vstoupí z pozice jasné jedničky velkoformátový olej na plátně Linie č. 90 Zdeňka Sýkory. Experti z aukční síně jej nacenili na 9,5 milionu korun (bez provize), což by v případě prodeje za vyvolávací cenu znamenalo konečnou částku 11,2 milionu korun. Tím by padlo i čtyři měsíce staré autorovo domácí maximum za Linii č. 148 u Galerie Kodl. Tehdy obraz uspěl za 10,8 milionu korun a přispěl tak k famóznímu ohlasu Sýkorovy tvorby v Česku i v zahraničí v roce 2022.
Aktuálně předkládaná práce pochází z roku 1991, krátce nato byla vystavena na monografické přehlídce v Galerii umění Karlovy Vary (1993-1994) nebo reprodukována ve velkém katalogu k Sýkorově retrospektivě v Galerii hl. města Prahy v roce 1995, k autorovým pětasedmdesátinám. Vedle malby budou v neděli draženy i tři tisky, z nichž například Černo-bílá struktura má potenciál oslovit i sběratele s rozpočtem do dvou set tisíc korun. Autorova serigrafie s oblíbeným motivem variujících kruhů a půlkruhů bude zahajovat na 96 tisících korunách. Pokud by kopírovala obdobný prodej z loňského října ve Spojených státech, mohla by překvapit. Tam se číslovaný tisk 39/100 odhadoval na 2 až 3 tisíce dolarů (bez poplatků), ale kupující se rozhodli za něj vydat až 7 560 dolarů (přibližně 174 tisíc korun vč. poplatků).
![]() |
|
Třemi ukázkami ze svého výtvarného rejstříku bude zastoupen Josef Šíma, dvěma kresbami a jedním obrazem. Střední formát Slepá ulička I (L´Impasse I) je datován do roku 1968 a formálně i ideově souzní se souborem stejnojmenných děl, rozesetých po zahraničních soukromých i státních sbírkách. Konkrétně Slepá ulička I představuje Šímu jako zralého malíře se silnou osobní výpovědí a mistrovským zpracováním emočních a zároveň intelektuálních pohledů na okolní svět.
Zajímavá provenienční historie díla zmiňuje sbírku historika umění, ředitele Musée national d'Art moderne v Paříži, Šímova přítele a podporovatele Jeana Leymarie. Ve francouzském prostředí to znamenalo skvělou referenci, takže částky za sedm, respektive šest let staré prodeje u Artcurial Paris byly tehdy velmi slušné (v roce 2016 za 117 tisíc eur – přibližně 2,8 milionu korun, o rok později za 101 tisíc eur – přibližně 2,4 milionu korun vč. poplatků). Od té doby však zájem o Josefa Šímu konstantně stoupá, takže v Praze vyvolávaných 6 milionů korun může odpovídat sběratelským cenovým hladinám. Vždyť před necelým rokem a půl se jedna ze Slepých uliček (L´Impasse – bez čísla) vydražila u Sotheby´s s více než dvojnásobným nárůstem za orientačně 9,2 milionu korun (vč. provize).
![]() |
|
Jinou podobou abstrakce se představí nestor českého poválečného umění, letošní sedmadevadesátník, Milan Grygar. Ve svých Antifonách pracuje s fenomény zraku a sluchu a jejich odrazu ve smyslovém vnímání, tedy v barvě a zvuku. Experimentuje s jejich odlišnostmi, podobnostmi, interakcemi, s vizualizací zvukového záznamu. Kontrastní plochy geometrických polí často zmnožuje, v případě u 1. Art Consulting dražené Antifony do diptychu. Ateliérové dílo bude i z tohoto důvodu vstupovat do dražby s doposud nejvyšší vyvolávací cenou 950 tisíc korun, o sto tisíc vyšší než u jiné položky z roku 2019.
![]() |
|
Další zajímavá intervence, pokoušející limity tradičního závěsného obrazu jak formou, tak obsahem, se představí v poslední třetině nedělní aukce, a to Dělené plochy II. Jana Kotíka. Čtvercový formát o výměře 4 metry čtvereční má vyklápěcí konstrukci slepých rámů, takže jej lze instalovat v různých pozicích. Existuje ještě několik barevných variant, s převažující červenou či námořnickou modrou, v aktuálně nabízeném díle Kotík pracoval s valéry karmínové, zelené a jasně modré.
Starší aukční záznamy evidují prodej Dělených ploch II. před čtrnácti lety u Adolf Loos Apartment and Gallery a před devíti lety u Prague Auctions. Stávající Kotíkův rekord má hodnotu 1,32 milionu korun, Tabule z roku 2017 u Galerie Kodl. V Topičově salonu předkládaný obraz z autorovy pozůstalosti by se mu s vyvolávací cenou 850 tisíc korun mohl přiblížit.
![]() |
|
Obdivovatelé rané etapy tvorby Adrieny Šimotové by se měli zaměřit na Hnědou krajinu z roku 1963, neboť malířských ukázek z pracovně i osobně snad nejšťastnějšího období autorčina života se na trhu objevuje minimum. Pod názvem Močál prošel tento olej na plátně trhem vloni v září za částku necelých 586 tisíc korun (Galerie Pictura), v neděli bude vyvoláván za 450 tisíc korun a již po pár podáních by měl tuto sumu překonat.
Zájemci se mohou dále utkat i o dva kvaše Františka Kupky se shodnou vyvolávací cenou 2,8 milionu korun.