ART+, all about the art market
June 2019 1392 

Květinový trh v Paříži

European Arts 11. 12. 2018

Viktor Barvitius patří k domácím autorům, jehož díla se na trhu s uměním objevují velmi zřídka. European Ats nyní přicházejí s obrazem Květinový trh na Place de la Madeleine z doby malířova francouzského pobytu po roce 1865. Již odhadní cena je v rámci místního trhu rekordem. 

Viktor Barvitius: Květinový trh na Place de la Madeleine, 1865-67 olej na plátně, 59 x 80,5 cm odhadní cena: 1 500 000 až 3 000 000 Kč European Arts 11. 12. 2018

 

Viktor Barvitius: Květinový trh na Place de la Madeleine, 1865-67
olej na plátně, 59 x 80,5 cm
odhadní cena: 1 500 000 až 3 000 000 Kč
European Arts 11. 12. 2018

 

Žánrový výjev Květinový trh na Place de la Madeleine namaloval Viktor Barvitius za svých studií u Thomase Coutura v Paříži, pobytu vymezeného nejspíše lety 1865 a 1868. Ačkoli Couture sám nebyl nijak progresivním malířem, žákům ve svém vlastním ateliéru poskytoval možnost liberálnější výuky než tradiční akademie. Jeho ateliér se proto stal jakýmsi tavicím kotlem moderního malířství, kde se sešla řada jeho pozdějších představitelů počínaje Pierrem Puvis de Chavannes a Édouardem Manetem přes Henriho Fantin-Latoura třeba po Mary Cassattovou.

Z českých malířů sem již v 50. letech zavítali Soběslav Hippolyt Pinkas nebo Karel Purkyně a zprostředkovali tak jako jedni z prvních malířů 19. století domácímu prostředí kontakt se západoevropským uměleckým vývojem (v té době především francouzským realismem), stejně jako o něco později Viktor Barvitius. Jeho malba se vlivem francouzského pobytu výrazně proměňuje.

Charakter této změny popisuje Markéta Theinhardtová ve své stati o vývoji žánrové malby v akademických Dějinách českého umění takto: „V Paříži jako by opustil líčení společenských typů v literárním smyslu a soustředil se k uchopení určitého okamžiku či lépe ke vjemu okamžiku. Aby toho dosáhl, začal pracovat méně popisně, malířskou zkratkou a s přiznáním kvality barevné matérie.“ Tyto závěry dobře ilustruje i nabízený obraz.

Dražebník bohužel neuvádí nic bližšího k provenienci díla. Lze však vysledovat, že se v roce 2008 objevilo v aukci newyorské pobočky Christie's, kde bylo s velkou pravděpodobností zakoupeno do tuzemské soukromé sbírky. Později je totiž obraz prezentován na výstavě Klasikové 19. století sestavené z kolekce uměleckých děl akciové společnosti Karlštejnská, která se konala v galerii Diamant S.V.U. Mánes od počátku dubna do konce května 2012. Obraz je také publikován v katalogu této výstavy.

 

Viktor Barvitius: Přístav, kolem roku 1865 olej na plátně, 40 x 65 cm cena: 509 220 Kč European Arts 6. 3. 2016  
Viktor Barvitius: Přístav, kolem roku 1865
olej na plátně, 40 x 65 cm
cena: 509 220 Kč
European Arts 6. 3. 2016
 

Barvitiových maleb se na trhu objevilo pouze něco málo přes deset. Spíše šlo ale o studie a návrhy, málokdy o svébytná malířská díla. Nejvyšší vydaná cena prozatím není zas tak vysoká. Aukčního maxima dosáhl téměř před třemi lety u European Arts obraz Přístav, za který nový majitel zaplatil 509 tisíc korun. Tento realistický pohled pochází z doby kolem roku 1865, tedy z období počátku malířových studií v Paříži.

Nabízený Květinový trh je zároveň nejrozměrnější Barvitiovou malbou, která se na domácím trhu objevila. Před deseti lety prošla velmi úspěšně aukcí evropského umění 19. století u newyorské pobočky Christie's, kdy dosáhla na cenu 85 tisíc dolarů včetně provize, což byl více než dvojnásobek horní hranice tehdejšího odhadu. Nynější odhad v rozmezí 1,5 až 3,5 milionu korun odpovídá předchozímu prodeji díla. Je nutné dodat, že Barvitiova práce takové kvality místními aukčními síněmi ještě neprošla. Minimální podání obrazu by mělo být rovno zhruba dvěma třetinám dolní hranice odhadu. 

Share on Facebook  Print 

Loading...