Láska mezi ruinami

Výjimečný Burne - Jones v letní nabídce Chtistie`s

Součástí červencové nabídky aukčního domu Christie´s bude výjimečné dílo prerafaelisty Edwarda Burne-Jonese Love among the Ruins. Do dražby jde v rámci kolekce britského viktoriánského umění a impresionismu 11. července. Obdobně proslulá práce tohoto autora se na trhu neobjevila čtyřicet let. Před samotnou dražbou prošel obraz výstavním turné po světových metropolích. Viděli jej v Moskvě, New Yorku, Hong Kongu a nakonec v Londýně.

Edward Burne - Jones: Love among the Ruins / 1873 / akvarel / předaukční odhad 3 - 5 milionů GBP
Edward Burne - Jones: Love among the Ruins / 1873 / akvarel a kombinovaná technika na papíře / 96,5 x 152,4 cm / předaukční odhad 3 - 5 milionů GBP

 

Název práce z roku 1873 pochází ze stejnojmenné básně, v té době velmi populární, anglického básníka Roberta Browninga. Malba vznikla v nejplodnějším a nejtvořivějším období Burne-Jonesovy umělecké kariéry. Modelem se malíři stala jeho múza - temperamentní Řekyně Maria Zambaco. S ní se Burne-Jones seznámil v roce 1866, když mu její matka zadala zakázku na dceřin portrét. Dvojice udržovala milostný poměr, ale tento vztah udržovala v tajnosti, jelikož Burne-Jones byl ženatý a Maria Zambaco čerstvě opustila manžela a dvě děti. Na povrch aféra prosákla, až když chtěl Burne-Jones tento vztah po třech letech ukončit a Maria se pokusila o sebevraždu v jednom z londýnských kanálů.

Přestože se jedná o akvarel, barva smíchaná s arabskou gumou a dalšími pojidly působí jako olejová práce. Zaměnitelnost s olejomalbou málem způsobila i zánik tohoto výjimečného díla. V roce 1893 byla při masové výrobě fotogravury malba silně poškozena, a to právě z důvodu záměny za olejomalbu. Fotografický ateliér totiž nerespektoval štítek na rámu varující před aplikací vlhkých materiálů a jeho zaměstnanci - aby dodali dílu větší lesk - nanesli na akvarel vaječný bílek. Burne-Jones dlouho věřil, že práce je nenapravitelně zničena. Po pěti letech, kdy viselo dílo v jeho ateliéru, a namaloval podle něj olejovou kopii, ho asistent přesvědčil, aby se původní akvarel pokusil restaurovat. To se nakonec i podařilo. Charles Fairfax Murray díky užití hovězí žluči bílek z podkladu odstranil a malíř pak jen poopravil Mariinu tvář.

Podle expertů aukčního domu se jedná o nejromantičtější a nejpůvabnější Burne-Jonesovo dílo, které se stále nachází v soukromých sbírkách. Obraz nebyl na trhu dlouhých padesát let. Na výstavě byl k vidění naposledy viděn dokonce až před sto lety, i když předtím byl vystavován poměrně často. Ihned v roce svého vzniku (1873) byl akvarel k vidění v londýnské Dudley Gallery. Pět let poté cestoval do Paříže, kde byl součástí světové výstavy (Exposition Universelle). V roce 1887 se pak objevil na Královské jubilejní výstavě v Manchesteru. V roce 1892 byl zapůjčen na výstavu do londýnské Guildhall a o rok později na Burne-Jonesovu retrospektivu, kterou pořádala rovněž v Londýně New Gallery.

Tak vzácné Burne-Jonesovo dílo se na trhu objevuje po dlouhé době. Naposledy byla práce podobného významu Laus Veneris dražena v roce 1971. Za zmínku stojí, že když se Love among the Ruins objevila v aukci v roce 1908 poprvé, přinesla majiteli 1650 liber. Za dalších 50 let, tedy v roce 1958, se cena propadla na 500 liber. Dosavadní Burne-Jonesův rekord je z roku 2001 a činí 1,2 miliony liber. Tentokrát předaukční odhad naznačuje, že očekávání jsou vysoká. Bude-li dražba úspěšná a dílo si najde nového majitele, předaukční odhad 3 -5 milionů liber je zárukou, že padne nový autorův rekordů. Přispět by tomu mohlo i načasování. V Tate Britain právě probíhá výstava Pre-Raphaelite, Victorian Avant-garde, jejíž součástí je i Burne-Jonesova pozdější olejová kopie.


Související články

Ojedinělé album stanovilo nový rekord pro Hokusaie

Ojedinělé album stanovilo nový rekord pro Hokusaie

Christie’s New York 19. 3. 2024

Jedna z celosvětově nejznámějších výtvarných scenérií vůbec, Velká vlna od japonského mistra Hokusaie, bývá v nabídce aukčních síní relativně často. Loňský prodej barevného dřevořezu z let 1830-34 ohromil částkou téměř 2,8 milionu dolarů, minulý týde...

27. března 2024
Od impresionismu po současnost dvakrát přes 100 milionů liber

Od impresionismu po současnost dvakrát přes 100 milionů liber

Sotheby’s Londýn 6. a 7. 3. 2024, Christie’s Londýn 7. 3. 2024

Jarní sezónu na trhu s uměním zahájily obě londýnské centrály dvou nejslavnějších aukčních domů najednou. První březnovou středu a čtvrtek uspořádaly u Sotheby’s i Christie’s velké přehlídky především moderního a poválečného umění. Od svých „velkých...

18. března 2024
Knížová, Luskačová či Koudelka, česká jména v britských sbírkách

Knížová, Luskačová či Koudelka, česká jména v britských sbírkách

Fotografie českých umělců v londýnských galeriích

Ve sbírkách předních londýnských, mezinárodně uznávaných, galerií najdeme také řadu děl od českých autorů. Médium, které jednoznačně mezi zastoupenými díly převažuje, je, možná trochu překvapivě, fotografie. Ponejvíce pak černobílá. Některé z těchto...

12. března 2024
Zobrazit všechny

Další články

Další články autora

Basquiat a Cy Twombly

Basquiat a Cy Twombly

26. května 2016

Střízlivá večerní moderna

Střízlivá večerní moderna

19. května 2016

Zpráva TEFAF o trhu s uměním 2015

Zpráva TEFAF o trhu s uměním 2015

20. března 2016


<