Nadějný začátek
Dorotheum 22. 9. 2012
Text Skřivánek Jan Date 16.10.2012
První velká aukce podzimu, zářijová aukce Dorothea, úspěšně navázala na rekordní výsledky prvního pololetí. Celkový obrat 17,1 milionu korun sice výrazně zaostal za loňskými zářijovými výsledky, aukce však přinesla řadu zajímavých prodejů s mnohanásobnými nárůsty.

Bedřich Feuerstein: Biarritz / 1921
kombinovaná technika, papír / 39 x 49 cm / cena: 600 000 Kč
Za více než milion korun se prodaly tři položky, statisícovou hranici překonalo dalších 29 děl. Nového majitele našlo 56 procent z více než tří set nabízených obrazů a grafik. Všechny uvedené ceny jsou včetně 20% provize.
Nejdražším dílem aukce se stal obraz Venuše (With The Devilʻs Eye) od Ladislava Sutnara, který se prodal za 1,8 milionu korun, dvojnásobek vyvolávací ceny. Rozměrný akryl z roku 1968, který jsme publikovali loni v létě v souvislosti se Sutnarovou výstavou U. S. Venus, se stal třetím nejdražším malířovým dílem prodaným v aukci. Ještě výraznější nárůst přinesla dražba jiného Sutnarova díla, alba 12 grafik The Strip Street z roku 1963. Ze startovních 192 tisíc se konečná cena vyšplhala až na 1,02 milionu korun. Průměrná cena na jednu grafiku tak vychází na 85 tisíc korun, což odpovídá aukčním rekordům za grafiky Vladimíra Boudníka, Bohuslava Reynka či Františka Tichého. Za vyšší částky byly v minulosti draženy jen serigrafie Zdeňka Sýkory a plakáty Alfonse Muchy.
Třetím dílem vydraženým za více než milionu korun se stal titulní obraz aukce, drobný olej Přistání na louce od Kamila Lhotáka. Obraz, který byl vystaven již na jedné z prvních Lhotákových výstav na jaře 1942 v Alšově síni Umělecké besedy, se prodal za 1,2 milionu korun, dvojnásobek minimálního podání.

Ladislav Sutnar: The Strip Street / 1963 / album 12 serigrafií / á 51 x 40,5 cm / cena: 1 020 000 Kč
Největším překvapením aukce se stala dražba akvarelu od architekta Bedřicha Feuersteina z roku 1921. Pestrobarevná malba inspirovaná francouzským letoviskem Biarritz se z vyvolávací ceny 96 tisíc dostala až na nečekaných 600 tisíc korun. Na jaře jiný Feuersteinův akvarel, pravda menší a méně výrazný, zůstal na aukci galerie Vltavín nevydražen s cenou 58 tisíc korun. Vysokých cen dosáhly i další práce na papíře – trojice maleb rakouského malíře Oskara Laskeho se prodala za ceny v rozmezí od 156 do 317 tisíc korun.
Překvapivými nárůsty skončily rovněž dražby děl Jakuba Schikanedera, Bohuslava Dvořáka a především Viléma Kreibicha. Tři drobné Schikanederovy olejové studie malované na dřevě, jejichž dražba začínala na 84 tisících, se prodaly za částky od 156 do 288 tisíc korun. Krajina Břízy u cesty od Bohuslava Dvořáka se dostala z 31 na 168 tisíc korun, což je malířův nový cenový rekord. Rostoucí zájem o díla méně známých mařákovců, jenž jsme mohli pozorovat na jaře, tak zjevně pokračuje. Potvrzuje to ostatně i prodej obrazu Hráz u Okořského rybníka od Otakara Lebedy, který se prodal po dvou příhozech za 720 tisíc korun. Lebeda tak vyrovnal svůj autorský cenový rekord z letošního března. Teprve potřetí (a potřetí v letošním roce) se nad sto tisíc korun dostal obraz od Viléma Kreibicha. Jeho charakteristické Lokomotivy vylétly z 19 na 120 tisíc korun. Pikantní je, že obraz jako jedno z mála děl nebyl v aukčním katalogu vůbec reprodukován.

Theodor Pištěk: bez názvu / 1971
akryl na dřevotřísce / 80 x 80,5 cm / cena: 780 000 Kč
Z dalších prodejů je třeba zmínit několikrát vystavovaný kvaš Zpěvačky od Cypriána Majerníka (ze 180 na 600 tisíc) nebo olej Drážní domek od Vlastimila Beneše z roku 1972 (ze 78 na 240 tisíc korun). Novým autorským cenovým rekordem je částka 780 tisíc korun, za kterou byly shodně vydraženy reliéf Mimo vymezené místo od Huga Demartiniho a geometrické abstrakce z počátku 70. let od Theodora Pištěka. Dražba obou děl začínala na částce 480 tisíc korun. S nárůstem o několik desítek tisíc se prodala rozměrná koláž na sololitu od Věry Janouškové (264 tisíc korun). Úspěchem skončila také dražba sochy a dvou grafik od jednačtyřicetiletého Federica Díaze. Digitálně modelovaná socha Ultra z roku 2008 se prodala za 264 tisíc, grafiky pak za 78 a 84 tisíc korun.
Mezi neprodanými položkami zůstaly překvapivě nejdražší obraz aukce, krajina od Václava Špály z roku 1919 nabízená za 1,68 milionu, i dva reliéfní objekty Stanislava Kolíbala z roku 2008, které byly vyvolávány za 228 a 348 tisíc korun.