Rembrandt, Brizio a von Alt

Dorotheum Wien 30. 3. 2016

Dne 30. března se ve vídeňském Dorotheu uskutečnila tradiční aukce zaměřená na mistrovské kresby, tisky do roku 1900, akvarely a miniatury. Dohromady bylo nabízeno 365 položek a celkový úspěch aukce podtrhuje některé nové trendy, které se začínají na trhu s pracemi na papíře objevovat.

Rembrandt Harmensz van Rijn, Abrahámova oběť (č. kat. 29, lept se suchou jehlou, I. stav, odhad EUR 6000-8000, výsledná cena EUR 20 000)
Rembrandt Harmensz van Rijn: Abrahámova oběť / č. kat. 29 / lept se suchou jehlou, I. stav / odhad 6000-8000 eur/ výsledná cena 20 000 eur

 

V oddíle staré grafiky byla zastoupena všechna tradiční velká jména od Lucase van Leyden, Albrechta Dürera až po Rembrandta Harmenszoona van Rijn. Právě jeho grafické listy zaznamenaly pozoruhodné cenové nárůsty, které nepochybně odrážejí nové možnosti poznání a datace jednotlivých listů tak, jak jsou zastoupeny v recentních pracích Erika Hinterdinga (mimo příslušných svazků The New Hollstein, pak například Rembrandt Etchings from the Frits Lugt Collection nebo Rembrandt as an etcher, the practice of production and distribution). Rembrandtovy lepty tak většinou končily na dvou až trojnásobku odhadu, přičemž některé zaznamenaly ještě lepší výsledek, například Muž s vysokou čapkou (č. kat. 27, lept/papír, IV. stav, odhad EUR 2000 – 2400, výsledná cena EUR 8 125) nebo lept se suchou jehlou Abrahámova oběť (č. kat. 29, I. stav, odhad EUR 6000 – 8000, výsledná cena EUR 20 000).

Dále si tradičně dobře vedly oblíbené lepty Giovanniho Battisty Tiepola nebo veduty Bernarda Bellotta. Ze středoevropského prostředí byl zajímavý relativně velký konvolut deseti prací Martina Johanna Schmidta zv. Kremser Schmidt, zachycující v technice leptu jeho vlastní kompozice oltářních obrazů, přičemž kupce našlo osm z nich. V rámci staré kresby dosáhla zajímavého výsledku studie mužského aktu spojená se jménem Bartolomea Passerottiho (č. kat. 79, pero, hnědý inkoust na papíře, odhad EUR 8000 – 10 000, výsledná cena EUR 17 500) a Společnost u stolu od Francesca Brizia, jejíž fenomenální provenience zahrnovala rovněž restituovanou brněnskou sbírku Dr. Arthura Feldmanna (č. kat. 84, pero, hnědý inkoust na papíře, odhad EUR 6000 – 8000, výsledná cena EUR 16 386).

Francesco Brizio, Společnost u stolu (č. kat. 84, pero, hnědý inkoust na papíře, odhad EUR 6000 - 8000, výsledná cena EUR 16 386)
Francesco Brizio: Společnost u stolu / č. kat. 84 / pero, hnědý inkoust na papíře / odhad 6000- 8000 eur / výsledná cena 16 386 eur

 

Celou sekci umění 19. století následně zastínil výsledek akvarelu Rudolfa von Alt, který zachycuje slévárnu ve vídeňské Skodagasse, kterou Alt pozoroval ze svého okna. V tomto případě jde o dosud neznámou variantu publikovaného akvarelu z vídeňského soukromého majetku (č. kat. 260, akvarel na lepence, 1898, odhad EUR 50 000 – 60 000, výsledná cena EUR 186 000).

Zmíněné nárůsty u Rembrandtových grafik naznačují důležitost současného uměleckohistorického bádání i pro situaci na trhu. Trvale příznivé výsledky prací 19. století, v čele s mimořádným akvarelem Rudolfa von Alt, ukazují navíc možný potenciál pro konečné zhodnocení prací na papíře v tomto období i v našem prostředí. Mnoho autorů spojených se všemi zeměmi Habsburské, respektive Rakousko-Uherské monarchie zanechalo své práce v tuzemském prostředí, kde by konečně, vedle tradičních českých a moravských tvůrců, mohli představovat zajímavou možnost pro finanční i uměleckohistorické ocenění.

Rudolf von Alt, Slévárna ve vídeňské Skodagasse (č. kat. 260, akvarel na lepence, 1898, odhad EUR 50 000 - 60 000, výsledná cena EUR 186 000)
Rudolf von Alt: Slévárna ve vídeňské Skodagasse / 1898 / č. kat. 260 / akvarel na lepence / odhad 50 000-60 000 eur / výsledná cena 186 000 eur

 


Související články

Ojedinělé album stanovilo nový rekord pro Hokusaie

Ojedinělé album stanovilo nový rekord pro Hokusaie

Christie’s New York 19. 3. 2024

Jedna z celosvětově nejznámějších výtvarných scenérií vůbec, Velká vlna od japonského mistra Hokusaie, bývá v nabídce aukčních síní relativně často. Loňský prodej barevného dřevořezu z let 1830-34 ohromil částkou téměř 2,8 milionu dolarů, minulý týde...

27. března 2024
Od impresionismu po současnost dvakrát přes 100 milionů liber

Od impresionismu po současnost dvakrát přes 100 milionů liber

Sotheby’s Londýn 6. a 7. 3. 2024, Christie’s Londýn 7. 3. 2024

Jarní sezónu na trhu s uměním zahájily obě londýnské centrály dvou nejslavnějších aukčních domů najednou. První březnovou středu a čtvrtek uspořádaly u Sotheby’s i Christie’s velké přehlídky především moderního a poválečného umění. Od svých „velkých...

18. března 2024
Knížová, Luskačová či Koudelka, česká jména v britských sbírkách

Knížová, Luskačová či Koudelka, česká jména v britských sbírkách

Fotografie českých umělců v londýnských galeriích

Ve sbírkách předních londýnských, mezinárodně uznávaných, galerií najdeme také řadu děl od českých autorů. Médium, které jednoznačně mezi zastoupenými díly převažuje, je, možná trochu překvapivě, fotografie. Ponejvíce pak černobílá. Některé z těchto...

12. března 2024
Zobrazit všechny

Další články

Rembrandt Harmensz van Rijn

Noční hlídka pod drobnohledem

Noční hlídka pod drobnohledem

24. července 2019

Staří mistři v zasněženém New Yorku

Staří mistři v zasněženém New Yorku

6. února 2019

Rekordní Savery a neznámý Rembrandt

Rekordní Savery a neznámý Rembrandt

15. dubna 2016


<