Začínáme na Žižkově...

Pod pokličku galerií současného umění I

Letní měsíce se pro soukromé galerie, zaměřující se na prodej současného umění, nesou ve volnějším tempu. Především srpen platí jako jediný měsíc v roce, kdy mají ve většině případů i zavřeno. To však neznamená, že nepracují a nepřipravují podzimní program výstav a veletrhů.

Pohled na VIENNAFAIR 2012 / Photo © VIENNAFAIR / Alexander Muraschkin

 

Dá se říci, že zářím začíná nová sezóna. Nejen kvůli novým výstavám, ale především postupně zahajují veletrhy, které znamenají rychlou fluktuaci zainteresovaných galeristů, umělců, sběratelů, kurátorů, novinářů nejen po Evropě. Mezi ty nejzajímavější a také nejdůležitější momenty patří Frieze v Londýně a Fiac v Paříži, kolem kterých se koná celá řada menších a spíše regionálních veletrhů v Berlíně, Vídni, nebo Turíně. Na oba prvně jmenované veletrhy byla přijata galerie hunt kastner artworks (rozhovor s majitelkami zde), což ji nejen díky tomuto úspěchu řadí mezi nejúspěšnější české galerie, jenž si získala uznání na mezinárodním poli.

Proto mě víc než těší, že podzimní program našich galerií začne společně. Hunt kastner totiž udělala zásadní rozhodnutí a po několika letech na Letné se stěhuje do Bořivojovy ulice na Žižkově. Vzhledem k dalším kulturním subjektům a nově vznikajícím projektům, a i třeba právě probíhajícímu Prague Biennale na nákladovém nádraží, bychom rádi z pražského Žižkova vyprofilovali novou uměleckou čvrť. První zářijový pátek tedy pořádáme společnou vernisáž, kdy hunt kastner vystaví práce egypského umělce Basima Magdy a Drdova Gallery prezentuje hudební skladbu Václava Stratila.

Veletrh Frieze London 2012 / Photo by Graham Carlow / Frieze

 

V druhé polovině měsíce se koná první ročník tzv. Trati galerií v Karlíně pod Negrelliho viaduktem resp. železničními oblouky v ulici Prvního pluku. Jedná se o třídenní festival současného umění, který svými instalacemi zaštiťuje desítka výstavních institucí různého zaměření nejen tedy komerčních, jak by se podle názvu mohlo zdát, ale půjde například o Meetfactory, galerii Fotograf, Futuru, nebo Tranzitdisplay. Každý ze subjektů oslovil mladé umělce, aby pod jednotlivými oblouky vytvořili site-specific či jiné instalace, které budou doplněny o paralelní program. Jedná se o první pokus, jak využít mostní oblouky pro kulturní a umělecké akce, které lze najít v Berlíně nebo Vídni.

Když se obloukem dostáváme opět k Vídni, ráda bych zmínila ještě dvě události, kterých se galerie účastní. Vystavuje na místním veletrhu současného umění Vienna Fair, který se po loňské změně majitele i uměleckého vedení výrazněji profiluje směrem ze střední a jihovýchodní Evropy k umění zemí Blízkého východu a Ruska. České umění zde budou zastupovat ještě další pražské galerie Polansky gallery a Svit, která svou prezentaci spojí s polskou galerií Raster.

Expozice Houser & Wirth / Frieze Masters 2012 / Photo by Lyndon Douglas / Frieze

 

Druhou událostí, která začíná paralelně s veletrhem, je tzv. curated by_vienna, na které se podílí 20 komerčních galerií, jenž si zvou mezinárodní kurátory, kteří pro ně na zadané téma připraví výstavu. Já jsem byla oslovena galerií Hilger Next, abych pro ni letošní téma Why painting now? zpracovala. Vedle rakouských umělců se zde tak představí čeští malíři Vladimír Skrepl a Daniel Vlček. To by pravděpodobně neznělo až tak zajímavě, pokud si neuvědomíme, že pořadatelem je departure, kreativní agentura města Vídeň, která z velké části přispívá galeriím na produkci, je hlavním koordinátorem celého projektu a vydává také katalog. Cílem je totiž nejen výraznější propojení mezi domácími galeriemi a mezinárodními umělci, kurátory a jejich publikem, ale především podpoření ekonomického profitu galerií a současně posílení statutu rakouské metropole ve rámci infrastruktury kreativních průmyslů.

...a to je moment, kdy mě vždy napadá, proč naše kulturní politika nejen že nenaplňuje, ale vlastně ani nevytváří, mechanismy podpory. České galerie si zaslouží uznání za svoji činnost, neboť za nimi nestojí galerijní odbory, nebo podobné státní agentury, či systémy dotací při účasti na veletrhu. Je nás neporovnatelně méně, ale pro propagaci současného českého umění momentálně dělame víc než Národní galerie a od září opět otvíráme...

Místo konání letošního Prague Biennale / Nákladové nádraží Žizkov / 6. června - 15. srpna 2013

Související články

Galerijní Eva Kmentová online

Galerijní Eva Kmentová online

Artslimit 24. 3. 2024

Monumentálnější plastiky Evy Kmentové se na trhu téměř nevyskytují. Nyní jde do aukce doposud největší autorčina realizace, práce na zakázku státního podniku z roku 1968.

21. března 2024
Trojúhelníky a sopky Viktora Pivovarova

Trojúhelníky a sopky Viktora Pivovarova

Aukční dům Sýpka 17. 3. 2024

Teprve třetí malbu domácího aukčního trhu vytvořenou moskevským rodákem Viktorem Pivovarovem, který již více než 40 let žije a tvoří v Praze, nabídne ve své nedělní sálové aukci společnost Sýpka. Realizaci z 90. let minulého století začne dražit na č...

15. března 2024
Surrealistické výročí zahajuje René Magritte

Surrealistické výročí zahajuje René Magritte

Sotheby’s Londýn 6. 3. 2024, Christie’s Londýn 7. 3. 2024

Pro obdivovatele belgického malíře Reného Magritta je téměř každý rok důvodem k radosti, neboť již několik sezón se tento ikonický surrealista počítá mezi prodejně nejúspěšnější moderní umělce na trhu. Také proto si jej světové aukční domy vybraly na...

5. března 2024
Zobrazit všechny

Další články

Další články autora

Češi na zahraničních veletrzích

Češi na zahraničních veletrzích

18. prosince 2013

Na co myslí... Lucie Drdová

Na co myslí... Lucie Drdová

21. března 2013

Rok od roku je to lepší

Rok od roku je to lepší

15. února 2011


<