ART+, vše o trhu s uměním
Červen 2017 1370 

Art+Antiques 1. Art Consulting a Adolf Loos Apartment and Gallery 19. 10. 2011

Ve středu 19. října se v Topičově salonu konala VI. společná večerní aukce 1. Art Consulting a Adolf Loos Apartment and Gallery. V plném sále si sběratelé či jen přihlížející nechtěli nechat ujít premiéru nového, v České republice dosud neozkoušeného dražebního systému.

Místo vyvolávacích cen bylo tentokrát v katalogu uvedeno pouze rozpětí cenového odhadu, tak jak tomu bývá v zahraničí. Vyvolávací cenu, pohybující se 5 až 30 procent pod spodní hranicí odhadu, se kupující dozvěděli až přímo na sále. U řady položek však byla stanovena tzv. „reserve price“ (minimální cena, za kterou je prodávající ochoten dílo prodat), která se ve většině případů blížila spodní hranici odhadu.

Další novinkou aukce bylo odstupňování výše aukční provize. U kladívkové ceny do 1 milionu korun zůstala provize na 20 procentech. Při ceně vyšší než 1 milion se provize snižuje na 18 procent a u děl nad 10 milionů korun pak na 16 procent. Zavedené novinky staví na psychologickém momentu překvapení a měly by sběratele motivovat k aktivnějšímu přihazování.

Jan Zrzavý: Hoře

Jan Zrzavý: Hoře / 1915
olej na plátně / 39 x 24 cm / 5 900 000 Kč

 

Majitelé obou aukčních síní byli s průběhem aukce i s dosaženými výsledky spokojeni. „Hodnotím aukci příznivě, stejně jako nový dražební systém,“ nechal se bezprostředně po aukci slyšet Vladimír Lekeš z Adolf Loos Apartment and Gallery. Podle Jiřího Rybáře z 1. Art Consulting byla aukce díky novému systému barvitější a živější než jindy. „Jsem rád, že většina sběratelů – a byla to většinou ,střední třídaʻ kupců – dala přednost jednoznačné a stabilní investiční jistotě než si kupovat nejisté dluhopisy ,zadluženého státuʻ, akcie či předražené kameny a zlato,“ dodal Rybář.

Uspokojivým nárůstům a zájmu se těšila zejména díla v nižších cenových relacích, s vyvolávacími cenami do milionu korun. Ta mají také hlavní podíl na velmi dobré 70procentní úspěšnosti aukce. U položek nad 2 miliony, jichž se na sále prodalo 6 z 12, bylo již jisté váhání a opatrnost znát. Celkové společné tržby obou pořadatelů dosáhly 37 milionů korun (všechny ceny jsou uváděny včetně aukční provize), což potvrzuje jejich dosavadní pozici lídrů trhu i v současné nelehké situaci. Jen pro srovnání: V předchozím březnovém „eveningu“, kde se prodala dvě díla od Toyen dohromady za téměř 20 milionů korun, činila konečná souhrnná částka 59 milionů korun. Celkem se na jaře prodalo 10 položek za částky nad 2 miliony korun.

Antonio Balestra: Jupiterovo dětství

Antonio Balestra: Jupiterovo dětství
olej na plátně / 113 x 132 cm / 2 970 000 Kč

 

Nejdražší položkou večera se stal raný obraz Hoře Jana Zrzavého z roku 1915. Jediný zájemce, dražící přímo v sále, jej získal za vyvolávací cenu 5,9 milionu korun. „U takto výjimečného díla jsem očekával vyšší nárůst ceny,“ konstatoval Jiří Rybář. Odhad se pohyboval mezi 6 až 7 miliony korun (bez aukční provize). Vícekrát vystavované a reprodukované dílo atmosférou prozrazuje inspiraci tvorbou Leonarda da Vinciho. Jeho předválečným majitelem byl spisovatel Johannes Urzidil. Zájem byl i o další dvě malby pocházející z rodiny Jan Zrzavého. Zátiší (jablko, ubrousek, váza) vyšlo jediného dražitele na telefonu na 2,6 milionu, krajina Lipnice pak kupce na sále na 1,3 milionu korun. Obě olejové tempery na dřevě jsou z druhé poloviny 40. let. Výrazná Zrzavého kresba uhlem Po koupeli z roku 1919 skončila na 540 tisících korunách.

Josef Král: Nokturno

Josef Král: Nokturno (Noc v přístavu) / kolem 1910
olej na plátně / 75 x 81 cm / cena: 480 000 Kč

 

Z nabídky starého umění se prodalo jedno z cenných pláten rokokového italského malíře Antonia Balestry pocházející z lobkowiczké Zámecké obrazárny Mělník, restituované z Národní galerie. Jupiterovo dětství získal na spodní hranici odhadu za 2,95 milionu korun kupec na telefonu. I jeho pandán, Výchova Amorova, měl svého zájemce, ale právě kvůli stanovené „reserved price“ zůstal nevydražen. Dobře se prodala Zátoka Norberta Grunda (444 tisíc korun), za střed odhadu pak holandské Zátiší na stole z okruhu Hedy Willema Claesze a Kojící madona od vlámského malíře 16. století (504 a 216 tisíc korun). Nejvyšší cenový nárůst zaznamenala Kytice Vojtěcha Hynaise, z 96 až na 372 tisíc korun. Boj byl sveden i o výjimečnou malbu málo známého mařákovce Josefa Krále. Jeho Nokturno – Noc v přístavu se prodalo na horní hranici odhadu za rekordních 480 tisíc korun. Na stejné částce skončila i Zimní krajina s řekou Václava Radimského, jejíž cena vzrostla téměř dvojnásobně.

Josef Liesler: Lovecké zátiší

Josef Liesler: Lovecké zátiší / 1937
olej na plátně / 141 x 80,5 cm / 1 239 000 Kč

 

Z klasické moderny se nad odhadem prodal pastel Josefa Čapka Děti pod stromy a olej Paris 1919 E. A. Pittermana-Longena (348 a 552 tisíc korun). Za Čapkův pastel z této série, vystavené v době vzniku na benátském bienále, je to zatím vůbec nejvíc. Dosud se jejich ceny pohybovaly přibližně na poloviční částce. Dvouapůlnásobně vzrostla cena u Zátiší s ananasem Emila Filly, bojovali o ně dva zájemci na telefonu i v sále (1,47 milionu korun). Špálovu Kytici s tulipány i Čapkovu Střelenou vránu z poslední výstavy koupili zájemci na telefonu (1,3 a 3,18 milionu korun). Čtyři příhozy nad prvním podáním skončil cenný olej Pařížský bulvár Zdeňka Sklenáře z roku 1947 (1,4 milionu korun). Velký zájem byl o Milence z Bretaně, jejichž autorem je Imro Weiner-Kráľ (252 tisíc korun). U obou posledně jmenovaných jde o druhé nejvyšší v tuzemsku dosažené ceny. Za rekordní částku našlo kupce vystavované a publikované Lovecké zátiší Josefa Lieslera z roku 1937. Obraz, který měl autor po celý život ve své sbírce, přišel na 1,24 milionu korun. Přitom dosud nejdražší Lieslerovo dílo se v aukci prodalo přibližně za poloviční cenu.

Mikuláš Medek: Příliš mnoho alkoholu I. (Příliš mnoho spánku) / 1964

olej na plátně / 162 x 130 cm / cena: 2 773 000 Kč

 

Z poválečného umění pak zazářilo plátno Příliš mnoho alkoholu (Příliš temný spánek) Mikuláše Medka z majetku význačného teoretika umění. Dražili je proti sobě dva zájemci na telefonu a další v sále. S částkou 2,77 milionu nakonec zvítězil jeden z kupců na telefonu. Obraz přitom o jeden příhoz překonal loňský rekord plátna Hra na hru na pikolu, a stal se tak dosud nejdražší Medkovou prací vůbec. Jediný zájemce v sále pak koupil za 3,5 milionu pozdní olej Václava Boštíka Počátek, vystavený na Zlínském salonu v roce 1996. Bez kupce zůstala nejdražší nabízená položka aukce, artificialistní plátno Jindřicha Štyrského, s vysokým odhadem 10 až 14 milionů korun. Na zcela mimořádný Dívčí akt Františka Muziky z roku 1930, který na sále překvapivě odezvu nenašel, zareagovali podle Jiřího Rybáře za částku 7 milionů korun ihned po aukci tři vážní zájemci.

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...