ART+, vše o trhu s uměním
Červen 2017 1370 

Art+Antiques Adriena Šimotová 2010

Dílo Adrieny Šimotové jsme v této rubrice naposled představovali téměř přesně před dvěma lety. Od té doby se řada věcí změnila, v mnohém by však šlo použít tehdejší text v nezměněné podobě.

Za posledních 24 měsíců českými aukcemi prošlo přes čtyři desítky obrazů a grafiky Adrieny Šimotové a hned 4 se prodaly za částky přes půl milionu korun, což byl do října 2008 autorčin aukční rekord. Přesto však i nadále platí, že ceny, kterých Šimotová dosahuje na aukcích, zatím neodpovídají tomu, jak vysoce je její dílo hodnoceno historiky umění. Její cenový rekordy má hodnotu 900 tisíc korun, což je výrazně méně, než za kolik jsou prodávána díla Zdeňka Sýkory, Václava Boštíka či Mikuláše Medka. (Všechny ceny jsou uváděny včetně aukční provize.)

Teze, že Adriena Šimotová je jednou z nejdůležitějších osobností českého poválečného umění, přitom dnes platí možná ještě víc než před dvěma lety. Šimotová je například jedinou českou zástupkyní ve stávající dlouhodobé expozici elles@centrepompidou v pařížském Beaubourgu (foto z expozice výše). Její cyklus Tváře z roku 1999 je zde vystaven ve stejném sále s obrazy asi nejslavnější malířky současnosti, Jihoafričanky Marlen Dumas. Jak tedy tento rozpor vysvětlit?

Adriena Šimotová: Červnový den / 1965
tempera, dřevěná deska / 96 x 94 cm / cena: 720 000 Kč

 

Adriena Šimotová: Zima / 1962
tempera, dřevěná deska / 120 x 96 cm / cena: 885 000 Kč

Na jednu stranu nadále platí, že díla Šimotové jsou na trhu stále poměrně vzácná, neboť majitelé se jich nechtějí zbavovat. Dosud se například v aukci neobjevila jediná z jejích perforovaných kreseb ani žádná z kreseb-objektů vyřezávaných do rolí karbonového papíru, které představují asi nejoriginálnější polohu její tvorby. Druhým důvodem, proč Šimotovou v seznamu nejdražších děl poválečného umění nenajdeme, je, že hodně jejích děl jsou práce na papíře. Jakkoliv jde mnohdy o monumentální formáty, sběratelé mají z použitého materiálu zjevně strach. Papír je samozřejmě křehčím a méně odolným médiem než malba na plátně či sololitu. Urputné boje o její rané obrazy a malý zájem o její mnohem zralejší díla přesto působí absurdně.

Výše zmiňovaný cenový rekord drží právě obraz Židle z roku 1971, který jsme na tomto místě představovali minule (zde). Prodal se na specializované aukci poválečného umění, kterou uspořádala společnost Dorotheum v říjnu 2008. Přiklepnut však byl pouze za vyvolávací cenu, ačkoliv šlo vynikající dílo z přelomového období autorčiny tvorby. Žádný další její obraz ze 70. let se na trhu před tím ani potom neobjevil. Rané obrazy z 60. let byly loni draženy hned čtyři, po dvou na aukcích společnosti 1. Art Consulting a Galerie Pictura, a všechny se prodaly s výraznými cenovými nárůsty v rozmezí od 360 do 885 tisíc korun. Poválečné umění jako celek přitom loni zaznamenalo propad. I velmi kvalitní díla zůstávala nevydražena nebo se prodávala jen za vyvolávací ceny.

Adriena Šimotová: Slepec / 1976

textilní koláž / 170 x 85 / cena: 690 000 Kč

Adriena Šimotová: Slepec / 1976

textilní koláž / 186 x 70 / cena: 718 000 Kč

 

 

 

 

Z prací v dalších médiích je třeba jmenovat především textilní koláž Slepec z roku 1976, která se na aukci společnosti WoxArt (dnes Prague Auctions) v listopadu 2008 prodala za 690 tisíc korun. K privátnímu prodeji nyní Prague Auctions nabízejí další textilní koláž Rozštěpení z roku 1977. Požadovaná cena je v tomto případě 790 tisíc korun. Na letošní květnové aukci společnosti byl dále dražen rozměrný pastel Ztrácející figura z roku 1994. S cenou 718 tisíc korun však zůstal bez kupce. Podle spolumajitele společnosti Ondřeje Sýkory se však za tuto cenu prodal po aukci privátně. Nahoru jdou i ceny grafik. Stejnou velkoformátovou (73 na 57 cm) suchou jehlu z roku 1968, jakou aukční síň Dorotheum loni v září vydražila za 36 tisíc korun, nyní galerie Vltavín nabízí za 80 tisíc korun.

Dvojici reprodukovaných papírových reliéfů z konce 80 let bude na své zářijové aukci dražit společnost Dorotheum. Jde o díla z německé soukromé sbírky. Podle štítku na zadní straně rámu byly oba obrazy vystaveny na výstavě Czech Art in the Velvet Revolution, která se konala v roce 1990 ve Spojených státech, ovšem chyběly na autorčině velké retrospektivě ve Veletržním paláci v roce 2001 i na výstavě Tvář, která se uskutečnila o dva roky později ve Slovenské národní galerii v Bratislavě. V soupise díla vydaném k zmíněné retrospektivě jsou uvedeny pod čísly 522 a 523. V knize, která vyšla k druhé jmenované výstavě, je Poznamenaná hlava II dokonce reprodukována.

Poznamenaná hlava I a II / 1988 / koláž, pastel, hedvábný papír / 150 x 150 cm

vyvolávací cena: á 400 000 Kč (bez 20% aukční provize)

Obrazy zmiňuje také Milena Slavická v profilu Adrieny Šimotové otištěném ve Výtvarném umění v roce 1992: „Přibližně v polovině osmdesátých let se objevují, nyní myslím zcela vědomě, křesťanské náměty. Hlava k rozskočení a Poznamenaná hlava, obě z roku 1988, mají na tváři kříž. Malevič maloval na prázdné tváře svých rolníků-křesťanů kříže. Setření smazání vlastního Já a ztotožnění se s Kristem. Tak lze číst obsah jeho obrazů. I Adriena se křesťanství stále více dotýká, ale zachovává si jakýsi ostych, skromnost, křesťanské motivy používá velmi nenápadně, jako by nechtěla o těchto věcech mluvit hlučně a přímo.“

Obrazy budou draženy samostatně, vyvolávací cena je stanovena shodně na 400 tisíc korun (480 včetně aukční provize). Vzhledem k jejich kvalitě i monumentálnímu formátu by bylo velkým překvapením, kdyby při této ceně zůstaly nevydraženy. Jak vysoko nad minimální podání se může konečná cena vyšplhat, lze však jen těžko předpovídat.

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...