Čeřovského Kubišta

European Arts 22. 11. 2020

Bohumil Kubišta je současně jedním z nejvěhlasnějších a nejméně dostupných autorů české moderny. Malířovo zátiší, které na své listopadové aukci nabídne společnost European Arts, má navíc mimořádnou provenienci. Pochází ze sbírky právníka Františka Čeřovského, který Kubištu zastupoval v jeho při s Josefem Ullmannem.

Bohumil Kubišta: Zátiší s pivoňkami, 1909


Bohumil Kubišta: Zátiší s pivoňkami, 1909,
olej na plátně, 64 x 82,5 cm,
vyvolávací cena: 13 800 000 Kč (+ 24% provize), European Arts 22. 11. 2020

Začátkem roku 1911 byl ve výloze Topičova nakladatelství na Ferdinandově, dnes Národní třídě vystaven obraz A slunce usnulo ve vodách Adrie signovaný jménem fiktivního italského malíře J. R. Boronaliho. Ve skutečnosti, jak publikum dobře vědělo, šlo o vtip francouzského spisovatele a kritika Rolanda Dorgelèse. Obraz vytvořil s pomocí osla, který měl k ocasu přivázán štětec namočený v barvě, a na jaře 1910 jej vystavil na pařížském Salonu nezávislých.

Zatímco Paříž obraz přijala jako povedený vtip, v Praze byl vnímán jako zásadní kritika moderního umění. Šestadvacetiletý Bohumil Kubišta reagoval článkem Boronali a Topič, ve kterém argumentoval, že obraz spíše ukazuje plytkost postimpresionismu než moderních směrů: "Když soudný a nepředpojatý divák se na ono plátno zadívá a jen poněkud je analysuje, konstatuje, že na dvou plochách jest několik nesouvislých beztvárných skvrn a čmárů. Známe skizzy od Kalvody, Ullmana a několik reprodukcí z Díla, na nichž stejně několik čmárů štětcem naneseno jest na podmalované plátno. Jsou to tak zvané nálady, při nichž rozdíl mezi Boronalim je jen tehdy, mají-li ony čmáry jakouž takouž podobu s krajinným výřezem."
 

Joachim-Raphael Boronali: A slunce usnulo ve vodách Adrie, 1910


Joachim-Raphael Boronali: A slunce usnulo ve vodách Adrie, 1910,
olej na plátně, 54 x 81 cm, Espace culturel Paul Bédu, Mairie de Milly-la-Forêt

Čtyřicetiletý Josef Ullmann, který v té době již byl poměrně vyhledávaným malířem (více zde), si to vzal osobně a Kubištu necelý týden po publikování článku inzultoval v kavárně Union. Nechal si jej kavárníkem vyvolat a pak jej na chodbě fyzicky napadl. "Tu mne týž vyzval blíže k sobě slovy: 'Na slovíčko!' – Když pak jsem k němu přistoupil, otázal se mne: 'To jste vy, co psal ten článek do Přehledu o Boronalim?' – Když pak jsem přisvědčil, prohlásil: 'Já jsem Ullmann' a se slovy: 'To je za ten článek v Přehledu' – třikrát mne, nic netušícího, udeřil přes záda karabáčem, který si zúmyslně k tomu účelu dříve připravil a z kapsy rychle vytáhl," vyprávěl Kubišta o měsíc později u soudu. 

Malíře zastupoval třicetiletý právník František Čeřovský, v té době koncipient v advokátní kanceláři svého budoucího tchána Jana Vejvara, advokáta v Karlíně. "Byly provedeny důkazy a po nich byl před četným posluchačstvem obou táborů sveden malý řečnický turnaj právních zástupců, hájících dva protilehlé umělecké směry. Jako zástupce Kubištův jsem hájil nutnost a ochranu seriosní a věcné kritiky," píše ve vzpomínkách na Kubištu sám Čeřovský. Josef Ullmann byl odsouzen k 24 hodinám do vězení, hned na místě mu byl trest změněn na pokutu 30 korun a náhradu útraty 60 korun. 
 

Sbírka Františka Čeřovského, Volné směry, 1932


Sbírka Františka Čeřovského, Volné směry, 1932

"Při příležitosti tohoto sporu jsem byl jednou Kubištou pozván do jeho chudého podnájemnického pokoje na Vinohradech," vzpomíná dále Čeřovský. "Kubišta tam měl své nejlepší obrazy uloženy v koutě za almarou a na almaře: svinutá plátna, lepenky po obou stranách pomalované, všecko většinou bez rámů, skromné, nehonosné, chudé. Vytahoval a ukazoval plaše a rozpačitě, svůj vážný výklad doprovázel věřícími, nechlubivými, nevtíravými slovy, jasně, stručně, přesvědčivě, ale s jakousi zatrpklostí. Nikdo o ně tehdy nestál, a přece bylo možno je dostat za pár korun."

O tom, zda Zátiší s pivoňkami od malíře koupil, či je dostal jako odměnu za své služby, Čeřovský bohužel nepíše. Lze však předpokládat, že se obraz do jeho sbírky dostal někdy v této době. Na malířově posmrtné výstavě, která se uskutečnila v únoru 1920, zátiší figuruje jako zápůjčka ze soukromé, nejmenované sbírky. Na podzim 1932 Volné směry zveřejnily fotografii deseti obrazů z Čeřovského sbírky, na které rozpoznáme i představované zátiší, a o pár měsíců později, začátkem roku 1933, byl obraz prezentován i na Výstavě moderních obrazů ze sbírky JUDr. Františka Čeřovského v Umělecké Besedě. Celkem se obraz dodnes objevil minimálně na tuctu výstav, naposledy v roce 2014 na výstavě Zářivý krystal v Ostravě. Výčet časopisů a knih, kde je obraz reprodukován, by byl ještě delší.
 

Bohumil Kubišta: Zátiší, 1909


Bohumil Kubišta: Zátiší, 1909,
olej na plátně, 66 x 82,5 cm,
cena: 18 490 000 Kč, 1. Art Consulting 12. 5. 2013

Kubišta v roce 1909 vytvořil poměrně početný soubor zátiší, ve kterých se vyrovnával s dílem Paula Cézannea. "Od prvých obrazů ještě impresionisticky malovaných přechází rychle k malbám cézanneovsky pojatým. Jsou to především zátiší, s ovocem nebo džbánem a květinami a několik krajin. Z toho nejkrásněješí je Zátiší s lampou [dnes ve sbírce Moravské galerie]. (…) Kubišta užíval barev čistých a syrových, kontrastem jejich a umístěním v rozloze plochy sugeruje prostor. Objemy modeluje ne světlem a stínem, ale kontrastem barevným stejné výše jak na příklad v Zátiší s lampou barvou růžovou a zelenou," charakterizoval toto Kubištovo tvůrčí období v roce 1920 Jan Zrzavý.

V databázi ART+ najdeme jen patnáct Kubištových obrazů za posledních dvacet let. Cenové maximum patří jinému zátiší z roku 1909, které se před sedmi lety na aukci společnosti 1. Art Consulting prodalo za 18,49 milionu korun. Na trh se tento obraz tehdy vrátil pouhé dva roky po tom, co byl v Londýně na aukci sbírky Hascoe vydražen za 11,7 milionu korun. Manželé Hascoeovi jej získali v roce 2000 na aukci společnosti 1. Art Consulting za 5,15 milionu korun. 

Obraz, který bude dražit European Arts, bude startovat na 13,8 milionech korun (+ 24% provize). I prodej za první podání by stačil na druhou příčku v přehledů Kubištových nejdražších děl.

 

 


Související články

Kupkova mašinistická Danae si troufá na rekord

Kupkova mašinistická Danae si troufá na rekord

Adolf Loos Apartment and Gallery, 21. 4. 2024

Obraz Početí/Danae vytvořený kolem roku 1930 by se mohl stát nejdražším dílem Františka Kupky, který se kdy prodal na tuzemských aukcích. Dražit se začne na 85 milionech korun bez aukční provize. Tu po dohodě s majitelem aukční síň snížila na 10 proc...

11. dubna 2024
Galerijní Eva Kmentová online

Galerijní Eva Kmentová online

Artslimit 24. 3. 2024

Monumentálnější plastiky Evy Kmentové se na trhu téměř nevyskytují. Nyní jde do aukce doposud největší autorčina realizace, práce na zakázku státního podniku z roku 1968.

21. března 2024
Trojúhelníky a sopky Viktora Pivovarova

Trojúhelníky a sopky Viktora Pivovarova

Aukční dům Sýpka 17. 3. 2024

Teprve třetí malbu domácího aukčního trhu vytvořenou moskevským rodákem Viktorem Pivovarovem, který již více než 40 let žije a tvoří v Praze, nabídne ve své nedělní sálové aukci společnost Sýpka. Realizaci z 90. let minulého století začne dražit na č...

15. března 2024
Zobrazit všechny

Další články

European Arts

Piskač za 15 milionů a další úspěchy

Piskač za 15 milionů a další úspěchy

24. května 2021

Lebeda z Karlových Varů

Lebeda z Karlových Varů

14. května 2021

Špálův květinový květen

Špálův květinový květen

11. května 2021


<