ART+, vše o trhu s uměním
Červen 2018 1125 

Česká fotografie zajímá i zahraniční sběratele

Zezula 11. 10. 2018

Ve čtvrtek 11. října večer se v pražské Galerii Zezula uskuteční jubilejní 60. aukce společnosti, která nabídne dvě stovky prací na papíře a fotografií. Několik poznámek k cenám děl Jaroslava Rösslera, Josefa Sudka a Běly Kolářové napsal Antonín Zezula. 

Jaroslav Rössler: Tanečník Ore Tarraco, 1923,
Jaroslav Rössler: Tanečník Ore Tarraco, 1923,
černobílá bromostříbrná fotografie na dopisnici, 10,5 x 8 cm,
vyvolávací cena: 20 000 Kč (+ 20% provize), Zezula 11. 10. 2018

 

 

Jaroslav Rössler patří mezi autory, o něž meziročně stoupá zájem dramatickým způsobem. Není se ostatně čemu divit, vždyť Rösslerovy světelné abstrakce patří mezi první čistě abstraktní fotografie na světě. V roce 2015 byla průměrná cena jeho autorských prací prodaných na světových aukcích v přepočtu přibližně 75 tisíc, loni již přesáhla 100 tisíc korun. Letos to pravděpodobně bude ještě víc. Rösslerův pět let starý aukční rekord za světelnou abstrakci z roku 1923 činí více než 62 tisíc dolarů, tedy více než 1,5 milionů korun. 

Dnes by se tato fotografie prodala klidně za dvojnásobek. Důležité je také zmínit, že trh s kvalitními fotografiemi se nesoustřeďuje zdaleka jen na aukce. Fotografie podobné kvality se na trhu objevují zcela ojediněle. V současnosti je například k mání Rösslerův bromolejotisk Plachta z roku 1923, který nabízí newyorská Gitterman Gallery. Požadovaná cena převyšuje v přepočtu 4 miliony korun.

Ve světle těchto informací je jasné, že vyvolávací cena 20 tisíc korun u fotografie Jaroslava Rösslera z roku 1923 Tanečník Orre de Tarraco (položka 025) bude jen prvním výkopem v předpokládaném souboji. I další dvě původní autorské zvětšeniny z 60. let Novoluní a Konstrukce (položky 080 a 081) s cenami 70 tisíc korun jsou krásnými ukázkami poválečné tvorby tohoto klasika světové avantgardy.
 

Josef Sudek: Z cyklu Okno mého ateliéru, 1940-54,
Josef Sudek: Z cyklu Okno mého ateliéru, 1940-54,
bromostříbrná fotografie na polomatném papíru, 16,9 x 10,8 cm,
vyvolávací cena: 40 000 Kč (+ 20% provize), Zezula 11. 10. 2018

 

 

Podobně příznivě nastavená je i vyvolávací cena fotografie Josefa Sudka z cyklu Okno mého ateliéru (položka 073), která bude startovat na 40 tisících korun. Průměrná cena fotografií z tohoto cyklu prodaných na tuzemských aukcích přitom činí 168 tisíc korun. Rekord drží snímek, který byl loni na naší aukci vydražen za 189 tisíc korun (včetně aukční provize). Od Josefa Sudka bude v aukci nabízeno ještě dalších šest původních autorských fotografií.

Také Běla Kolářová se v posledních letech těší mezinárodnímu zájmu sběratelů. Po výstavě Making Space: Women Artists and Postwar Abstraction v MoMA, na které byla prezentována jedna asambláž a dvě fotografie Běly Kolářové, ceny děl této autorky raketově vrostly. Poslední její dvě fotografie se prodaly letos v dubnu ve společnosti Sýpka po 130 tisících. Na nadcházející aukci nabídneme dva Kolářové snímky, Vegetáž (položka 078) s cenou 65 tisíc a Mlhový kruh (položka 079) s cenou 95 tisíc korun. I zde očekáváme zájem nejen tuzemských kupců.
 

Běla Kolářová: Mlhový kruh, 1964,
Běla Kolářová: Mlhový kruh, 1964,
bromostříbrná fotografue, 15,4 x 12,9 cm,
vyvolávací cena: 95 000 Kč (+ 20% provize), Zezula 11. 10. 2018

 

 

Zcela ojedinělou možností k pořízení fotografií z prostředí brněnské avantgardní Fotoskupiny pěti jsou hned dva snímky: Autoportrét Jaroslava Nohela (položka 40) a Experimentální fotografie (položka 039), obě z roku 1934. Fotoskupina pěti představovala jedno ze tří nejprogresivnějších avantgardních uskupení v meziválečném Československu a právě v prostředí F5 se poprvé objevily určité fotografické principy (např. fotografie z chemicky destruovaných negativů, kresba vývojkou a ustalovačem atd.), které o pár let později, nezávisle na brněnské Fotoskupině pěti, prezentovali Oscar Dominguez, Raul Ubac a další autoři.

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...