ART+, vše o trhu s uměním
Červen 2017 1370 

České sklo a Padova Jana Zrzavého

Aukce Sýpky 21. 10. 2012

V podzimní nabídce Sýpky si znovu přijdou na své milovníci současného českého ateliérového skla. V katalogu jsou objekty předních českých sklářů Františka Víznera, Pavla Hlavy nebo reedice křišťálové soupravy na punč podle návrhu Jana Kotěry. K mání je také Padova od Jana Zrzavého z majetku brněnského sběratele Antonína Klimeše.

Za vyvolávací cenu 234 tisíc korun je nabízena další slavná Mísa vloni zesnulého skláře Františka Víznera (1936 - 2011) z roku 1996. Ne náhodou jsou díla tohoto výtvarníka zastoupena ve sbírkách tak prestižních institucí jako je Victoria & Albert muzeum v Londýně či Metropolitní muzeum umění v New Yorku. Jeho vázy a mísy, které vytvářel ve svém ateliéru od 70. let, jsou spíše nádherné sochařské objekty než pouhé užitkové předměty. Vyznačují se jak čistotou tvaru, tak vnitřní světelností a jedinečnými barvami. Vízner totiž pracoval se sklem používaným pro výrobu české bižuterie a na rozdíl od většiny sklářských výtvarníků vytvářel své dokonalé geometrické formy z velkého kusu skla jen za pomoci ruční brusky. V nabíce Sýpky patří tento autor ke kvalitním konstantám, katalog od něj nabízí ještě další tři položky. Připomeňme jen, že jeden z jeho objektů - mís zde byla před rokem vydražena za částku 300 tisíc korun.

František Vízner: Mísa

František Vízner: Mísa / 1996 / brusem tvarované zelené sklo emerald, povrch broušený, leštěný, leptaný / 7,5 × 27 cm

 

Pozoruhodné jsou i sklářské objekty Pavla Hlavy (1924 - 2003). Podle jednoho z největších světových odborníků na moderní sklo Helmuta Rickeho patřil Hlava spolu s Václavem Ciglerem a René Roubíčkem k trojici Čechů, kteří se dají označit za skutečné průkopníky moderní tvorby, protože „jako vůbec první na světě přestali používat sklo jen jako materiál pro užitné předměty, ale začali z něj tvořit skleněné plastiky, a tím otevřeli pro dějiny výtvarného umění zcela nové obzory“.

Umělec se často inspiroval přírodou a její různorodost redukoval na základní geometrické tvary. Slepoval nařezané kusy skla, vkládal mezi ně stříbrné, zlaté či jinak barevné plátky, brousil je a leštil. Sýpka nabízí za vyvolávací cenu 234 tisíc korun klasickou ukázku této etapy jeho tvorby, plastiku Objekt - list (1994) pocházející z významné české soukromé sbírky skla. V katalogu jsou však zastoupena i další období Hlavovy tvorby. Koupit lze i ranou Vázu z borského skla (30 tisíc korun) nebo skleněnou plastiku Prostor a plastiku Pták ze 70. a 80. let (108 a 34 tisíc korun).

Pavel Hlava: Objekt - list

Pavel Hlava: Objekt - list / 1994 / autorská skleněná plastika, broušené, lepené a leštěné sklo / 45 × 40 cm

 

Mezi aukčními položkami se tentokrát objevuje i jedna velmi zajímavá reedice. Jedná se o proslulou Soupravu na punč z křišťálového broušeného skla s velkou kulovitou nádobou a šesti číškami podle návrhu Jana Kotěry z roku 1903. Souprava, zdobená bohatým klínovým brusem po celé ploše nádob byla roku 1904 realizována v harrachovské sklárně v Novém Světě pro Světovou výstavu v Saint Louis. O několik let později Kotěra svůj původní návrh na objednávku uměleckořemeslného sdružení Artěl značně zjednodušil a složitý brus nahradil širokými prostými fasetami; tato podoba soupravy, která byla v souladu s moderními trendy, byla na výstavách přijímána s nadšením. Originály zmíněné „druhé verze“ vlastní pražské Uměleckoprůmyslové museum a MAK ve Vídni. Sýpka na aukci nabídne nově vyrobený exemplář z limitované edice 20 kusů, který provedla na přelomu let 2005/2006 firma Moser. Vyvolávací cena této položky je 108 tisíc korun.

Jan Kotěra: Souprava na bowli

Jan Kotěra: Souprava na bowli s víkem a skleničkami / zn. Moser a.s., Karlovy Vary, číslováno 15/20

návrh Jan Kotěra v r. 1913 pro Artěl, reedice v letech 2005/2006 ve sklárně Moser, Karlovy Vary / křišťálové broušené sklo tvarované a foukané do formy, 7 ks: nádoba na bowli s víkem (v. 41 cm), 6 ks odlivek (v.12 cm)

 

Vůbec nejdražší položkou 31. aukce Sýpky je obraz Jana Zrzavého z roku 1926 s názvem Padova/Ferara s vyvolávací cenou 2,95 miliónu korun. Jan Zrzavý podnikl ve 20. letech několik cest do Itálie především proto, aby mohl vidět dílo svého oblíbence Leonarda da Vinci na vlastní oči. Okouzlily ho ale i Benátky a potom Padova, kde objevil v kapli rodiny Scrovegni Giottovy fresky. Vliv Itálie na svou tvorbu charakterizoval následovně: „Maloval jsem také obrazy ze severní a jižní Itálie, z nichž nejdůležitější jsou obrazy benátské, tvořící celé jedno uzavřené a značně odlišné období mé malby. Ale jsou spíše zátišími než krajinami a přes jejich abstraktnost a zdánlivou exotičnost jejich český duh i forma projevují se v nich zřetelněji než v mnohých jiných mých obrazech.“ Obraz Padova/Ferara je jednou ze tří variant tohoto námětu, které malíř vytvořil v letech 1926–1930. Pochází z majetku brněnského architekta a sběratele Ing. Antonína Klimeše, který jej vlastnil už před válkou.

Jan Zrzavý: Padova / Ferara / 1963

Jan Zrzavý: Padova / Ferara / 1926 / olej na lepence / 47,8 x 53,9 cm

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...