Chci nechat dětem něco smysluplného
Rozhovor se sběratelem Igorem Faitem
Text Banzetová Michaela
| Foto
Fait Gallery
| Datum 10.10.2022
Fait Gallery se veřejnosti otevřela v únoru roku 2012 z podnětu brněnského podnikatele a investora Igora Faita. Galerie představuje jak začínající, tak etablované umělce z Česka i ze zahraničí. Ve správě má i Faitovu, původně soukromou, sbírku. Fait Gallery od počátku vede jako ředitelka a šéfkurátorka Denisa Kujelová.
Igor Fait a Denisa Kujelová
Co vás přivedlo ke sbírání umění?
Igor Fait: Umění je již dlouho nedílnou součástí mého života. Není jen zajímavou investiční alternativou, ale především vytváří trvalou hodnotu, kterou je třeba systematicky podporovat a vědomě rozvíjet.
Sbírání umění tak bylo nejen přirozeným vyústěním mého dlouhodobého zájmu o umění a kulturu obecně, ale spojilo se také s mým cílem zanechat mým dětem něco trvalého a smysluplného.
Jaký má nyní sbírka koncept a jde stále o soukromou kolekci, nebo je již zcela součástí galerie, a je tedy kurátorována?
Denisa Kujelová: Sbírka je profilována na české a slovenské umění 20. a 21. století s občasnými přesahy do umění zahraničního a obsahuje tak široké spektrum děl, nejen co se týče médií, ale i výtvarných přístupů. Od počátku je koncipována jako soukromá kolekce, která je pevnou součástí galerie. Tímto způsobem je i kurátorována, a tak se v ní odráží fokus nejen můj, ale samozřejmě i jejího majitele.
Považujete některé dílo ve sbírce za důležitější než ostatní?
IF: K některým autorům a dílům mám přirozeně silnější osobní vztah. Mé sběratelské počátky jsou spojeny zejména s Antonínem Procházkou, jehož tvorba je mi stále velmi blízká. Avšak od té doby se můj vkus přirozeně vyvíjel a cizeloval a k mým oblíbeným dílům patří nyní práce mnoha dalších autorů, například
Milana Grygara,
Karla Malicha, Kateřiny Vincourové,
Adrieny Šimotové,
Tomáše Bárty nebo
Jana Merty.
Z výstavy Pavly Scerankové a Dušana Zahoranského Práce na budoucnosti (2019)
Je pro vás zásadní osobní přátelství s umělci?
DK: Osobní přátelství s umělci jsou pro nás oba důležité. Jednotlivá přátelství se však neodrážejí na koncepci sbírky, nebo na podobě výstavního programu. Obě tyto roviny jsou vytvářeny a profilovány s důrazem na kvalitu, a nejsou tak ovlivňovány sympatiemi nebo přátelskými vztahy.
Co bylo podnětem k založení vlastní galerie?
IF: Krátce poté, co jsem začal se sběratelstvím, jsem si uvědomil, že sbírka bude potřebovat koncept, jasné směrování a institucionální zastřešení, aby byla dále odborně vedena a rozvíjena. Rovněž se mi líbila představa vybudování instituce, která nebude jen rozšiřovat sbírku a pečovat o ni, ale bude se také věnovat výstavní činnosti spojené s edukačními a volnočasovými aktivitami.
Nabízíte návštěvníkům i jiný program než jen výstavy?
DK: Již od jejího vzniku je snahou
Fait Gallery stát se přístupnou platformou pro setkávání veřejnosti se světem současného umění a pro plnohodnotně strávený čas. Tomu je uzpůsoben nejen výstavní, ale také doprovodný program jako přednášky, autorská čtení, divadlo, komentované prohlídky, jóga a zejména edukační a výtvarné workshopy našeho lektorského oddělení LES. Galerie navíc disponuje kavárnou, bookshopem a dětským koutkem. Kromě výstavních, sbírkotvorných a edukačních aktivit se galerie věnuje rovněž poradenství a publikační činnosti.
Z výstavy ČS Koncept 70. let (2017)
Podle jakého klíče vybíráte vystavované umělce?
DK: Obecně se výstavní projekty snažím volit tak, aby mezi sebou i přes rozdílnost médií a přístupů interagovaly a přinášely nové roviny percepce a uvažování. Většina výstavních bloků tak zahrnuje tři paralelní výstavní projekty, které pokrývají široké spektrum výtvarného umění – od etablovaných autorů českého a slovenského výtvarného umění a výrazných umělců střední generace až po současné umění generace nejmladší. Často také prezentujeme autorky a autory starší generace, jejichž tvůrčí činnost není stále dostatečně reflektovaná. Při velkých projektech je pak výstavám věnován celý prostor, tak jako to bylo například u výstavy ČS KONCEPT 70. LET nebo u projektu REGISTRACE STANA FILKA.
Jak ovlivnila pandemie covidu chod galerie a její program?
DK: Pandemie přinesla stejně jako ostatním institucím spoustu negativních aspektů, nicméně nás naučila reagovat flexibilněji na změny a poskytla nám také čas na revizi cílů a směrování. Obecně samozřejmě znamenala absenci návštěvníků, omezení kontaktů s kolegy, dopředu nepredikovatelné změny výstavních termínů a rušení jednotlivých akcí doprovodného programu, ale také nabídla nové cesty, jak se s veřejností propojit a zprostředkovat jí umění jinými způsoby.
Na co byste momentálně návštěvníky do galerie pozval?
IF: Ve Fait Gallery právě chystáme nové výstavy, jejichž zahájení proběhne 19. října. Takže určitě zvu jak na samotnou vernisáž, tak na výstavy Milana Maura, Veroniky Vlkové a Jiřího Staňka, které potrvají až do půlky ledna. Z nedávno vydaných publikací doporučuji knihy Karel Malich & utopické projekty a První kniha emblémů Lenky Vítkové. Jsem rád, že jsou naše knížky výjimečné nejen po obsahové, ale i vizuální stránce, důkazem čehož je i druhé místo v soutěži Nejkrásnější česká kniha roku 2021, které získal ČS KONCEPT 70. LET.
Výstava ECHO / Výběr ze sbírky Fait Gallery (2019)
Letos uplynulo přesně deset let od otevření Fait Gallery. Jaké jsou plány Fait Gallery do budoucna?
IF: Do budoucna plánujeme nadále pokračovat v kvalitní úrovni výstavního programu i publikační, sbírkotvorné a edukační činnosti. Především však chceme nacházet další cesty k propojování umělců, kurátorů, teoretiků, sběratelů a veřejnosti a podporovat důvěru a pozitivní vztah k umění.
Věnujete s i jiným aktivitám v oblasti umění?
IF: Kromě sběratelství a Fait Gallery se zajímám i o funkcionalistickou architekturu, takže se snažím alespoň částečně různými způsoby přispět k záchraně tohoto meziválečného kulturního dědictví v Brně.