ART+, vše o trhu s uměním
Říjen 2017 1400 

Art+Antiques Cyprián Majerník

Slovenští autoři se na českých aukcích objevují poměrně pravidelně a slovenští sběratelé nabídku zdejších aukčních domů pečlivě sledují. Obraz Jasnovidec od Cypriána Majerníka má potenciál stát se jedním z vůbec nejdražších děl slovenského umění prodaným v Česku.

Cyprián Majerník: Jasnovidec / 1940 / olej na plátně / 63,5 x 98 cm:

 

Obraz bude na své červnové aukci nabízet společnost 1. Art Consulting. Cena je stanovena na motivačních 450 tisíc korun (bez aukční provize). Vzhledem k tomu, že obraz Masky, menší formát než Jasnovidec, jinak však srovnatelné dílo, byl již v prosinci 2003 bratislavskou aukční síní Soga vydražen v přepočtu a včetně provize za 1,6 milionu korun, je nanejvýš pravděpodobné, že jen u vyvolávací ceny nezůstane. Naznačují to i nejnovější výsledky společnosti Dorotheum. Na její květnové aukci vylétl Majerníkův obraz Žongléři z necelých 50 na víc než 400 tisíc korun. Šlo přitom o temperu na papíře formátu přibližně A3.

Cyprián Majerník: Masky / 1939 / olej na plátně / 61 x 75 cm

 

Od narození Cypriána Majerníka uplynulo loni v listopadu sto let. Galerie města Bratislavy malíři u této příležitosti uspořádala retrospektivu, na které bylo k vidění přes sto děl z veřejných i soukromých sbírek ze Slovenska i z Česka. Obraz Jasnovidec na ni sice zapůjčen nebyl, jde však o dobře zdokumentované dílo. Byl vystaven na malířově posmrtné výstavě v Umělecké besedě v roce 1946 a o dva roky později také v československém pavilonu na benátském bienále. Je rovněž reprodukován v řadě publikací, v katalogu zmíněné posmrtné výstavy nebo v monografii od Ľudmily Peterajové z roku 1981. „Jedná se samozřejmě o špičkové Majerníkovo dílo, které by každá galerie jistě zařadila do svých sbírek,“ hodnotí obraz ředitel Galerie města Bratislavy Ivan Jančár. „Pro slovenského sběratele – teď po výstavě – může být tento obraz ještě zajímavější, mnoho vynikajících děl ostatně už na trhu nezbývá,“ dodává kurátorka loňské výstavy Zsófia Kiss-Szemán.

Cyprián Majerník: Žongléři / tempera na kartonu / 29 x 39 cm

 

 

Majerník je považován za jednu z nejvýraznějších osobností druhé generace slovenské moderny, která se prosazovala od poloviny 30. let. Ve slovenské kunsthistorii se hovoří o tzv. Generaci 1909. Mladí umělci této generace měli společný nejen rok narození, ale i to, že studovali v Praze. Majerník byl přijat na pražskou akademii již v roce 1926, kdy mu nebylo ještě ani sedmnáct let. Školu ale nakonec formálně neabsolvoval. Na podzim 1931 odcestoval ještě jako student do Paříže, v následujícím semestru se již na akademii nevrátil. V Paříži zůstal necelý rok. V roce 1935 měl v Praze první samostatnou výstavu a stal se členem Umělecké besedy. Po vypuknutí války zůstal v Praze, jako příslušník cizího státu ale musel každý rok žádat o povolení k prodloužení pobytu.

Cyprián Majerník: Jezdci z neznámých krajin / 1941 / tempera na kartonu / 42 x 61 cm

 

 

 

V roce 1937 byla malíři diagnostikována roztroušená skleróza. Horšící se zdravotní stav, deprese a obavy z budoucnosti jej v červenci 1945 dohnaly k sebevraždě. Celé Majerníkovo dílo je tak koncentrováno do období pouhých patnácti let. Nejstarší obrazy ze začátku 30. let se vyznačují jásavou barevností a námětově většinou čerpají ze vzpomínek na lidové zvyky a slavnosti slovenského venkova. Pro pozdější tvorbu je naopak charakteristická tlumená paleta dohněda laděných tónů. Majerník se od konce 30. let opakovaně vracel zejména ke dvěma tématům – cirkusovému prostředí, kam volně patří i obraz Jasnovidec, a k postavám jezdců v krajině, často přímo či nepřímo odkazujícím k Donu Quijotovi.

Cyprián Majerník: Hlídka / 1940 / olej na plátně / 81 x 65 cm

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Do této druhé tematické kategorie patřil i obraz Jezdci z neznámých krajin, tempera na kartonu, který je nejdražším Majerníkovým dílem vydraženým v Česku. V prosinci 2007 se na aukci Galerie Art Praha prodal za 755 tisíc korun. Slovenská aukční síň Art Invest loni nabízela obraz Hlídka za rekordních 309 tisíc eur (8 milionů korun), což je třikrát víc, než je nejvyšší cena dosud zaplacená za dílo kteréhokoliv slovenského umělce. Obraz se nakonec neprodal, ale i samotný tento pokus naznačuje, nakolik důležitým autorem Majerník pro slovenské sběratele je. O snížení ceny stávající majitel podle Art Investu rozhodně neuvažuje.

 

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...