ART+, vše o trhu s uměním
Říjen 2017 1400 

Další rekordní Gustav Klimt?

Necelé dva roky po úspěšné dražbě obrazu Gustava Klimta Kostel v Cassone – Krajina s cypřiši, který byl v únoru 2010 v Londýně vydražen v přepočtu za 43,2 milionů dolarů, bude v New Yorku 2. listopadu nabízeno jiné plátno téhož autora – Litzberg u Atterského jezera. Předaukční odhad počítá s částkou minimálně 25 milionů dolarů (bez aukční provize). Oba obrazy jsou zajímavé nejen vysokou cenou, ale i svou pohnutou historií.

Gustav Klimt: Litzlberg am Attersee

Gustav Klimt: Litzlberg am Attersee / 1915 / olej na plátně / 110 x 110 cm

 

Obě krajiny od Gustava Klimta koupili známí vídeňští sběratelé a mecenáši Victor a Paula Zuckerkandlovi. Před druhou světovou válkou obě plátna visela v jejich vile na předměstí Vídně v Purkersdorfu, kterou navrhoval Josef Hoffmann. Když v roce 1927 Zuckerkandlovi jako bezdětní zemřeli, obrazy zdědila Victorova sestra Amalie Redlich. Ta byla v roce 1941 deportována do ghetta v polské Lodži, kde se její stopa ztrácí.

 

Osudy obou obrazů se pak rozešly. Krajina Litzberg u Atterského jezera se už v roce 1944 dostala do sbírky zemské galerie v Salzburgu, nyní Musea der Moderne, kde donedávna visela ve stálé expozici. Kostel v Cassone skončil po dalším střídání tří majitelů v rukou neznámého evropského sběratele. Na konci 90. let o navrácení obou obrazů začal usilovat George Jorisch, vnuk Amalie Redlich, který si obrazy pamatoval z dětství. Bohužel žádné jiné dokumenty, jimiž by tyto vzpomínky mohl doložit, neměl. Historikům se však po usilovném pátrání, které trvalo několik let, podařilo v archivech dokumenty podporující Jorischův nárok najít.

Gustav Klimt: Kirche im Casson

Gustav Klimt: Kostel v Cassone / 1913 / olej na plátně / 110 x 110 cm 

 

Právě tyto vlastnické spory nepřímo dostaly oba obrazy na aukční trh. Majitel obrazu Kostel v Cassone i pan Jorisch chtěli předejít vleklému soudnímu sporu, a tak se dohodli na prodeji obrazu a následném rozdělení utržené částky. Pokud jde o druhý obraz, Litzberg u Atterského jezera, ten získal pan Jorisch teprve letos v létě od salzburského muzea na základě rakouských restitučních zákonů.

Nehledě na pokles cen na trhu s uměním v roce 2008, Klimtovy ceny mají vzestupný charakter, a to zejména v jeho nejvyšším cenovém segmentu. Do značné míry však proto, že se díky restitucím děl z majetku obětí holocaustu na trh dostaly obrazy špičkové kvality, jaké na něm několik desetiletí chyběly. Aukční trh s díly Gustava Klimta jinak tvoří zejména práce na papíře, z 82 procent jde o kresby a akvarely.

Gustav Klimt: Portrét Adély Bloch-Baue

Gustav Klimt: Portrét Adély Bloch-Bauer / 1907 / olej na plátně / 138 x 138 cm

 

Nejdražším Klimtovým obrazem a současně i jedním z vůbec nejdražších uměleckých děl vůbec je Portrét Adele Bloch-Bauer I. z roku 1907. Slavný zlatý portrét, restituovaný z rakouské národní galerie, byl na jaře 2006 privátně prodán za 135 milionů dolarů. Kupcem byl Ronald Lauder a obraz je dnes hlavním lákadlem jeho soukromého muzea, Neue Galerie v New Yorku.

Čtyři další obrazy, které musela Österreichische Galerie vydat neteři Adély Bloch-Bauer, v listopadu 2006 nabídla v aukci společnost Christie's. Šlo o trojici krajin a druhý portrét Adély Bloch-Bauer z roku 1912. Krajiny se prodaly v rozmezí od 31 do 40 milionů dolarů, portrét vyšel nového majitele na 88 milionů dolarů.

Díky těmto prodejům jen za rok 2006 stouply Klimtovy ceny o 46 procent. Trh s levnějšími pracemi je selektivnější a zhruba pětina děl zůstává nevydražena. V případě, že se ale zájemci najdou a položka se draží, většina z nich je prodána nad horní hranicí předaukčního odhadu, jak ukazují aukční data od roku 2000. Poptávka po nákladnějších malbách, které se na trhu objevují přibližně dvě do roka, je natolik silná, že od roku 2003 jen 7 procent děl nenašlo nového majitele.

Gustav Klimt: Portrét Adély Bloch-Bauer II

Gustav Klimt: Portrét Adély Bloch-Bauer II / 1912

olej na plátně / 190 x 120 cm

 

Předaukční odhad 25 milionů dolarů (bez aukční provize), s kterým společnost Sotheby's bude obraz Litzberg u Atterského jezera v listopadu nabízet, je poměrně střízlivý. Nebude překvapením, pokud konečná cena bude ještě o 5 až 10 milionů vyšší. Pan Jorisch již prohlásil, že se po prodeji díla chystá nemalou částku věnovat salzburskému muzeu na plánovanou přístavbu nového křídla, které ponese jméno jeho babičky Amalie.

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...