ART+, vše o trhu s uměním
Červen 2017 1370 

Dílo měsíce: Carl Moll - Alej u zámku v Bruntále

kol. 1916 / 60 x 60 cm / cena: 4 000 000 Kč (bez 20% provize)

Již v první dny letošní podzimní aukční sezony přinesly domácímu obecenstvu zajímavou událost. Na aukci pražského Dorothea byla dražena malba klíčové postavy vídeňské secese Carla Molla pocházející z české soukromé sbírky. Autor, jehož díla s výjimkou jednoho dřevořezu nebyla na českých aukcích doposud dražena, patří k zakladatelům moderní malby v sousedním Rakousku. Uvedený obraz zachycuje krajinný výřez z Bruntálska, které Moll navštívil v roce 1916.

 

Carl Moll: Alej u zámku v Bruntále / kol. 1916 / olej na plátně / 60 x 60 cm / Dorotheum 19. 9. 2015 / 4 800 000 Kč
 

Dražba tohoto obrazu může být vnímána jako dobrá zpráva o stavu domácího aukčního trhu. Dílo bylo při vyvolávací ceně 1,7 milionu korun (bez provize) vydraženo za 4,8 milionu včetně aukční přirážky. Konečná cena odpovídá nejvyšším dosaženým výsledkům autora na rakouském trhu, kde působí nejsilnější skupina jeho sběratelů. Možné srovnání tohoto úspěšného prodeje poskytuje i podobný obraz Stromová alej v Bruntále vydražený v listopadu roku 2013 londýnskou Sotheby's za konečnou cenu 3,15 milionu korun včetně aukční přirážky.

Za obchodním úspěchem dražby stojí úsilí prodejce, který se za pomoci svých kontaktů od počátku zaměřil na rakouskou klientelu. Dílo bylo konzultováno s odborníky v Österreichische Galerie Belvedere, kteří k němu ve svých sbírkách nalezli přípravné studie a zařadili je do soupisu autorových prací. O chystaném prodeji pak byli sběratelé informováni v katalozích vídeňského Dorothea, novinách Kunst und Auktionen a Weltkunst. Cílená propagace přinesla své výsledky při licitaci, kde se utkalo pět rakouských zájemců včetně vídeňské Albertiny. Dílo nakonec získal soukromý dražitel. 

Dražba Mollova obrazu je ukázkovým příkladem důsledné práce aukčního domu, který při přípravě aukce vychází z konkrétních specifik jednotlivých děl a dokáže oslovit skupinu jeho sběratelů i mimo domácí trh. Podobným způsobem pracují i další české aukční domy rozvíjející své komunikační strategie zaměřené na různé specifické skupiny kupců, ať se již jedná o sběratele z Asie, či domácí milovníky české fotografie. Prodávající má dnes poměrně širokou škálu možností, v jejímž rámci může vyhledat vhodný aukční dům, jemuž svěří své dílo s vědomím, že bude vykonáno vše potřebné k jeho co nejefektivnějšímu prodeji.

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...