ART+, vše o trhu s uměním
Červen 2017 1370 

Art+Antiques Dorotheum 12. 3. 2011

První letošní aukce Dorothea v sobotu 12. března v pražském hotelu Marriott přinesla několik nečekaných nárůstů, celkové tržby však oproti loňským výsledkům významně poklesly.

Prodejní úspěšnost byla 44 procent, ze 437 položek výtvarného umění a starožitností jich našlo majitele 192. Celý katalog čítal jen 14 děl s vyvolávací cenou nad sto tisíc korun a ani jedno dílo s milionovým potencionálem. Dražbě příliš nepřálo ani příjemné jarní počasí. Zatímco loni se u třech dražeb v březnu, září a listopadu celkové prodeje pohybovaly kolem 20 milionů korun, u květnové to bylo dokonce 24 milionů, letos v březnu částka klesla na 8,6 milionu korun (všechny ceny jsou uváděny včetně aukční provize).

František Foltýn: Kompozice / 1934 / olej na plátně / 92,5 x 72,5 cm / cena: 840 000 Kč

 

Nejdražším dílem aukce se stala Kompozice Františka Foltýna z roku 1934, prodaná za vyvolávací cenu 840 tisíc korun. Drobnou temperu Jana Zrzavého Bárky pak získal jediný zájemce za 360 tisíc korun. Na téměř čtyřnásobek vylétl výjimečný olej Václava Bartovského Sen (360 tisíc korun), s očekávaným velkým nárůstem prošel také Březový les Mařákova žáka Arna Nováka (264 tisíc korun). U obou v této kvalitě na trhu nedostupných autorů jde o jejich absolutní cenové rekordy.

Zájem vzbudila také expresivní Hlava starce Emila Filly, pocházející ještě ze školních let (168 tisíc korun), nebo malebné italské Torcello, ostrov v benátské laguně, od Vlastimila Beneše ze 60. let (204 tisíc korun). Ze současného umění se dobře prodala Bačkora Michaela Rittsteina (336 tisíc korun). Překvapením aukce je pak částka 180 tisíc korun, trojnásobek vyvolávací ceny, za objekt Le Joueur (Hráč) na našem trhu zatím neznámého Jiřího Chmelaře. Tento původem český sochař a autor fotografických koláží působí od 80. let v zahraničí.

Arno Novák: Březový les / 1908 / olej na plátně, fixováno na kartonu / 90 x 109 cm / cena: 264 000 Kč

 

Zájem byl i o některé práce na papíře. Pastel Alfonse Muchy Jan Hus cenově vzrostl z 96 na 168 tisíc korun. Kombinovaná technika Libora Fáry Figura z roku 1949, ještě ovlivněná surrealismem, pak dokonce z 12 na 102 tisíc korun. To je vůbec nejvyšší cena zaplacená za Fárovu kresbu na trhu.

Výrazné nárůsty se netýkaly jen výtvarného umění. Z 24 tisíc na neuvěřitelných 192 tisíc korun vylétl malovaný skleněný Pohárek Friedricha Egermanna z poloviny 19. století. Z 8 tisíc na 54 tisíc korun pak další skleněný Pohár s týmž původem. Zájem vyvolala i ruská Ikona z počátku 20. století, vydražená za 66 tisíc korun, čtyřnásobek prvního podání.

Václav Bartovský: Sen / olej na plátně / 95 x 57cm / cena: 360 000 Kč

 

Ze staré plastiky se prodala barokní polychromovaná socha dominikánského světce, přišla na 144 tisíc korun. Naopak dřevěný domácí oltářík se křtem Krista, z poloviny 16. století, kupce nenašel. Neprodaly se také další výrazné položky katalogu. Zejména Muž s přilbou Georgese Rouaulta, malba na papíře s vyvolávací cenou 456 tisíc korun. Zájem nebyl ani o drobný olej Antonie Brandeisové, Ludvíka Kohla nebo Rotující ženu Jiřího Načeradského. Ani za sníženou cenu nenašly kupce také Písečné duny v Holandsku Eugena Jettela.
 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...