ART+, vše o trhu s uměním
Červen 2017 1370 

Filla podle Beltracchiho

Falešný Filla z Německa

O padělatelské kauze manželů Beltracchiových, která je největším odhaleným spiknutím svého druhu v poválečné historii Německa, informovala na podzim i česká média. Co však zatím nezanělo je, že celý případ bezprostředně souvisí i s českým trhem s uměním. 

Mezi autory, které Wolfgang Beltracchi padělal, totiž nebyla jen velká jména pařížské školy a německé moderny jako Fernand Léger, Georges Braque, Raoul Dufy, Max Ernst, Max Pechstein, ale také Emil Filla. Na seznamu 53 dosud identifikovaných padělků, který v listopadu zveřejnila německá policie (zde), se objevuje i jeden obraz vydávaný za Fillovo dílo z roku 1932. 

Falešný Filla: Člověk a ptáci / údajně 1932

olej na plátně / 100 x 50 cm / foto: artprice.com

 

Beltracchiho padělky nabízely nejen německé a francouzské galerie a aukční síně, ale také aukční domy Christie’s a Sotheby’s. Právě v Sotheby’s byl hned dvakrát dražen falešný Filla nazvaný Člověk a ptáci. V databázi artprice.com se toto dílo poprvé objevuje v dubnu 1990, kdy bylo na jedné z regionálních aukcí ve Francii vydraženo v přepočtu za 40 tisíc eur (1,4 milionu korun). O jedenáct let později se obraz vynořil znovu a na aukci v Lyonu byl vydražen za pouhých 14 tisíc eur (necelých 500 tisíc korun). O dva měsíce později, v červnu 2001, byl neúspěšně nabízen na aukci Sotheby’s v Londýně. Předaukční odhad počítal s cenou 20 až 30 tisíc liber (1,1 až 1,6 milionu korun). Po dalších osmi měsících aukční síň Sotheby’s obraz do své nabídky zařadila podruhé. Na aukci v New Yorku se v únoru 2002 prodal pod spodním odhadem za 15 tisíc dolarů (necelých 550 tisíc korun).

Díla, která policie identifikovala jako padělky, jsou obrazy, u nichž byla v aukčních katalozích jako provenience uvedena sbírka Wernera Jägerse, dědečka Beltracchiho manželky. Žádná takováto sbírka totiž ve skutečnosti neexistovala. Vyšetřování, které v říjnu loňského roku vyvrcholilo odsouzením čtveřice podvodníků dohromady na víc jak 15 let za mříže, odstartoval prodej údajného obrazu německého expresionisty Heinricha Campendonka v kolínské aukční síni Lempertz za rekordních 2,9 milionu eur v listopadu 2006. Obraz byl na zadní straně rámu opatřen štítkem berlínského meziválečného galeristy Alfreda Flechtheima, ten však, jak nový majitel následně zjistil, nálepky tohoto typu nepoužíval. Podezření, že jde o padělek pak potvrdily technologické analýzy, které odhalily přítomnost novodobých pigmentů.

Nejdražším zatím známým padělkem z Beltracchiho dílny je podle časopisu The Art Newspaper údajný obraz André Deraina, která prestižní newyorsko-londýnská galerie Dickinson privátně prodala za 4,5 milionu eur do Lichtenštejnska. „V případě těchto padělků mohla být jasným a spolehlivým ukazatelem jedině chemická analýza. Bohužel ji není možné dělat u každého díla. Naletěli jsme, stejně jako zbytek uměleckého světa,“ citoval časopis mluvčího galerie.

Předmětem soudního řízení bylo pouze 14 z 53 identifikovaných padělků, neboť většina děl byla Beltracchim a jeho spolupracovníky dána do oběhu před víc jak deseti lety a nemohou tedy být již předmětem trestního postihu. Skutečný počet padělků, které za víc jak dvacet let své činnosti vyrobili, tak může být ještě vyšší. Nejvíce zneklidňující na celé kauze je však skutečnost, kdo všechno s Beltracchiho padělky obchodoval, byť tak činil v dobré víře. I renomované aukční síně a galerie se zjevně často spoléhají na to, že jejich práci již udělal někdo jiný – když už obraz prodávali tam a tam, jistě jej dobře prověřili –, místo aby prováděly vlastní důkladné expertizy.

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...