ART+, vše o trhu s uměním
Červen 2017 1370 

I krádež může být reklama

Fillovy obrazy ukradené z Peruce na výstavě

Galerie Benedikta Rejta v Lounech se rozhodla využít loňskou listopadovou kauzu krádeže čtveřice Fillových obrazů z expozice na zámku v Peruci ve svůj prospěch. Policií navrácená plátna restaurovala a od 11. května představí veřejnosti.

Výstavu „navrácených obrazů“ přitom Galerie Benedikta Rejta koncipuje jako hlavní turistické a návštěvnické lákadlo letní sezony. V lounské architektuře Emila Přikryla oceněné před dvěma lety Poctou České komory architektů bude projekt k vidění až do 9. září. Pod velmi odvážným, téměř komiksovým podtitulem „krádež století“ představuje GBR čtveřici mediálně „slavných děl“ Emila Filly odcizených v polovině listopadu loňského roku. Z umělecko-historického hlediska nejcennějším z nich je plátno Slepec pocházející z roku 1926, reprodukované v autorově monografii od Vojtěcha Lahody (Academia 2007) a dokumentující zajímavou a málo známou polohu Fillovy tvorby poloviny 20. let, soustředící se na žebráky a postavy žijící na okraji společnosti.

Pozvánka na výstavu zcizených obrazů v GBR Louny

Pozvánka na výstavu zcizených obrazů do Galerie Benedikta Rejta v Lounech

 

Další z prací je téměř monochromatická poválečná polofigura Žena s kartami datovaná 1946, výrazně barevné Zátiší s mísami ovoce z téhož roku a poslední Zátiší s klarinetem a košíkem ovoce. Kromě zcizených děl budou vystavena i další dvě plátna, a sice Zpěvák z počátku 30. let a Žena s kanárkem opět z roku 1946. Všechna díla pocházejí z původní expozice pamětní síně Emila Filly na zámku v Peruci, kde autor trávil svá poslední léta a maloval hlavně okolní krajinu Českého středohoří. Výstavu doprovází i řada programů pro veřejnost, přednášky o průběhu restaurování, praktická ukázka práce policie se cvičenými psy pro děti a další. 

Emil Filla, Slepec, 1926 a Žena s kartami, 1946, GBR Louny

Emil Filla: Slepec / 1926 / GBR v Lounech / olej, písek, plátno / 119 x 77 cm

Emil Filla: Žena s kartami / 1946 / GBR v Lounech

 

Díla, která nejsou v rámci českých veřejných sbírek a životního odkazu Emila Filly kvalitativně ničím výjimečná, paradoxně získala svou medializací na hodnotě a zajímavosti pro veřejnost. Cena čtyř zcizených pláten, která se v médiích vloni pohybovala mezi 50-80 miliony korun, je však značně nadsazená. Jejich reálná tržní hodnota je podle našich odhadů maximálně 30-40 milionů korun. Galerie Benedikta Rejta tak měla velké štěstí, že se policii podařilo v krátké době sbírkové předměty, jejichž faktickým majitelem je Ústecký kraj, vypátrat a předat zpět jejich správci. Nyní se snaží lounská galerie celou kauzu, kterou na sebe upozornila v ne právě nejlepším světle, využít ve svůj prospěch.

Emil Filla, Zátiší s mísami ovoce, 1946, GBR v Lounech

Emil Filla: Zátiší s mísami ovoce / 1946 / GBR v Lounech

  
Emil Filla, Zátiší s klarinetem a košíkem ovoce, GBR Louny

Emil Filla: Zátiší s klarinetem a košíkem ovoce / GBR v Lounech

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...