ART+, vše o trhu s uměním
Říjen 2017 1400 

Art+Antiques Jaká krize?

1. Art Consulting 25. 1. 2009

Aukce společnosti 1. Art Consulting, konaná poslední lednovou neděli na pražském Žofíně, byla jednou z nejsledovanějších aukcí za poslední roky. Ani ne tak kvůli draženým dílům – jakkoliv nabízená kolekce byla velice kvalitní –, ale hlavně proto, že všichni čekali, jak se negativní zprávy ze světa ekonomiky projeví na trhu s uměním.

V jistém smyslu šlo o první aukci nejen roku 2009, ale celé nové éry. Či spíše, mělo jít. Výsledky byly natolik dobré, že za jiných okolností by nikoho ani nenapadlo ptát se, zda trh s uměním náhodou nezpomaluje.

Nového majitele našly dvě třetiny nabízených děl a celkový obrat činil 33 milionů korun, což je mimochodem lepší výsledek, než jaký společnost zaznamenala na své předchozí aukci začátkem října. Za více než milion korun se prodaly čtyři obrazy, hranici sta tisíc korun překonalo 31 položek. Mezi neprodanými díly sice zůstaly dva milionové obrazy – Fillovo zátiší z roku 1948 a Šímova abstrakce z roku 1959 –, ani u jednoho však nejde hovořit o překvapení. O pozdní Fillovo dílo nikdy nebyl velký zájem, v případě Šímy pak jistě sehrálo svou roli, že se jednalo o nebývale ponurou malbu. Vyvolávací ceny byly navíc nasazeny dosti vysoko.

Nejdražším dílem aukce se stal obraz George Braqua Ovoce, džbán a dýmka. Toto půvabné zátiší z roku 1924 se prodalo po telefonu za vyvolávací cenu 11,5 milionu korun. Dosažená cena je o 3 miliony korun vyšší, než za kolik byl obraz o sedm měsíců dřív vydražen v Londýně. Zdůvodněním tohoto nárůstu může být skutečnost, že v listopadu loňského roku se jiné Braquovo zátiší z téhož období prodalo v New Yorku v přepočtu za víc jak 16,7 milionu korun. Šlo sice o větší formát, jinak však srovnatelné dílo.

Důležitější než Braque byla z hlediska českého trhu s uměním dražba obrazu Na stráni od Josefa Čapka. Toto reprezentativní dílo z roku 1937 bylo nabízeno za 3,3 milionu korun. Trojice zájemců jeho cenu nakonec vyhnala ještě o téměř milion korun výš. Nejde sice o cenový rekord za Čapkův obraz z tohoto období, výsledek je to však velice dobrý.

Obraz Jindřicha Pruchy Měsíční noc se sice prodal „jen“ za vyvolávací cenu, i to nicméně můžeme považovat za úspěch. 2 miliony korun za olej na lepence středního formátu, navíc pro autora ne zrovna typický, rozhodně není špatná cena. Vzhledem ke kvalitě Pruchova díla a nedostatku jeho prací na trhu se ale není proč divit. Poslední milionovou položkou se stalo drobné zátiší Emila Filly z roku 1932, které se prodalo za 1,06 milionu korun, pět příhozů nad vyvolávací cenu.

Zájem byl nejen o díla klasické moderny, ale i o práce z 19. století a poválečné umění. Hned první položka aukce, kvaš Vojtěcha Hynaise o rozměrech 24,5 x 12 cm se například prodal za 118 tisíc korun, víc jak dvojnásobek vyvolávací ceny. Přímořská scéna od neznámého autora se vzápětí vyšplhala z 21 na 141 tisíc korun.

Pokud jde o cenové nárůsty, největší boj se strhl o kvaš Stavění sněhuláka od Josefa Lady a dvojici ilustrací Jiřího Trnky. Lada se dostal z necelých 380 na 740 tisíc korun, Trnka z 30 na 153, respektive z 88 na 212 tisíc korun. Rekordmanem se však stal Karel Malich, když jeho raná krajina, olej na kartonu, vylétla z 16,5 na 165 tisíc korun.

Z poválečného umění je třeba ještě zmínit zejména reliéf s chromovými koulemi od Huga Demartiniho z roku 1965. Z minimálního podání 436 tisíc korun cena vystoupala až na částku 767 tisíc korun. Tradičně velký zájem byl o grafiky Zdeňka Sýkory. Bez kupce naopak zůstalo několik koláží Jiřího Koláře. Nutno však dodat, že nešlo o nikterak výrazná díla a ceny byly vysoké. To stejné by se dalo říct i o obrazu Matný soudce od Jana Merty, který byl neúspěšně nabízen za 814 tisíc korun.

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...