ART+, vše o trhu s uměním
Červen 2017 1370 

Art+Antiques Jindřich Štyrský 2011

Jindřich Štyrský je velmi výrazná a ne právě lehce čitelná osobnost českého meziválečného umění. Jako jeden z mála našich moderních klasiků je dnes tento „melancholik smrti“ obchodovatelný i na zahraničním trhu. V tuzemsku jsou letos na podzim k mání hned dvě jeho významná díla z počátku pařížského pobytu. 

Jindřich Štyrský: Kominík a sněhulák / 1925 / olej na plátně / 70,5 x 50,5 cm

 

Prvním z nich je obraz Kominík a sněhulák, který na své zářijové aukci nabídne společnost Dorotheum. Obraz je datován do roku 1925 a podle Karla Srpa, autora malířovy poslední monografie, vznikl hned během „prvých týdnů jeho pařížského období“. Plátno bylo vystaveno pod původním názvem Ramoneur et bonhomme de neige na první artificielistické výstavě Štyrského a Toyen v zimě 1926 v Paříži. Je příkladem rané francouzské tvorby distancující se od kubismu a ovlivněné českým poetismem počátků Devětsilu. Je také svěží ukázkou energie a inspirace, jež malíři poskytlo nové prostředí. Štyrský zde pracuje ještě se zcela konkrétní předmětnou realitou a současně již abstraktními obrazovými plány. Výrazný kontrapunkt černé a bílé stojí na pozadí světlých monochromatických ploch. Realistické detaily obou komických postaviček, dýmka, hrnec, větvička, žebřík, jsou uchopeny s jemným humorem a nadsázkou. Obraz má být totiž podle Teigeho poetistických úvah z té doby „magickou cestou kolem světa“, nikoliv cestou kolem pokoje nebo stolu, jako tomu bylo v kubismu. „Na obrazové ploše jsou vzájemně sbližovány elementy co nejvzdálenější bez zjevné souvislosti,“ radil malířům Teige.

Do Československa se Štyrský a Toyen vrátili v roce 1928. Ve 30. letech se pak oba zapojili do činnosti české surrealistické skupiny. Už v létě 1935 postihla Štyrského mozková embolie. Ve vypjaté atmosféře roku 1942 pak svému dlouhodobě podlomenému zdraví podlehl. Štyrský byl výjimečně silná, všestranná a komplikovaná osobnost. Z jeho odkazu vyzařuje všudypřítomná těžkomyslná melancholie sexuality a smrti. „Miluji nade všechno Lautréamonta, Rimbauda, Máchu, ti byli všichni vidoucí… …vidoucí pohybuje se na hranici smrti,“ čteme v jednom jeho deníkovém zápise. Vítězslav Nezval však na Štyrského vzpomíná i jako na nesmlouvavého kritika: „Byly v něm stále dvě bytosti, jedna modrooká, zdánlivě pokorná a jaksi venkovsky ženská, té vděčil za svou přejemnou inspiraci. Sotva se však napil, v jeho pomněnkových očích začaly létat blesky… dovedl být zlý i na své nejbližší přátele. Pak přišla kocovina.“

Jindřich Štyrský: Le Carnaval de Nice / 1925 / olej na plátně / 52 x 63 cm

 

I když bylo dílo Štyrského i Toyen v posledních letech předmětem velkého odborného, publikačního i sběratelského zájmu, ne všechny okolnosti Štyrského života a tvorby jsou zcela zřejmé. Stále se mohou objevit nová díla a poznatky. Toyen s sebou v roce 1947 odvezla celou malířovu pozůstalost včetně osobních dokumentů do Paříže. Tam pak byla po její smrti spolu s jejími díly roku 1982 rozprodána v aukci. Část tvorby obou umělců je tak dnes rozeseta po světě. Obraz Kominík a sněhulák sice posledních pár let již strávil v české sbírce, pro odborníky byl ale léta nezvěstný, znám pouze z dokumentární fotografie. Nemohl tak být zařazen ani na Štyrského soubornou výstavu v roce 2007, ani do již zmiňované monografie. Malba je nabízena s motivační vyvolávací cenou 3,8 milionu korun. Její skutečnou cenu nicméně experti aukčního domu odhadují na 6 milionů korun (vyvolávací cena i odhad jsou uvedeny bez 20% aukční provize).

Dobou vzniku i celkovou atmosférou má k obrazu v nabídce Dorothea blízko plátno Karneval v Nice, které na své letní výstavě v Litomyšli přestavila Galerie Zdeněk Sklenář. Karel Srp obraz ve čtyři roky staré monografii popisuje jako „rej masek ve formě geometrických figurek, jakoby vystřižených z barevných papírů“. Dojem nahodilosti výseku z nekonečného proudu života umocňuje fakt, že plátno bylo samotným autorem po jeho vzniku oříznuto na menší formát. Dílo pochází z pozůstalosti Toyen, a i když je publikováno v malířově monografii, svou českou výstavní premiéru mělo teprve v letošním roce. Nyní je Karneval v Nice spolu s dalšími Štyrského obrazy – ženským portrétem označeným jako Portrét Toyen z roku 1923 a publikovaným artificialistickým stříkaným plátnem Bez názvu z roku 1927 – vystaven v Galerii Zdeněk Sklenář v Praze. Všechna tři díla jsou prodejná, cena je k dispozici při osobním jednání. Karneval v Nice se na trhu poprvé objevil loni v prosinci, kde jej dražila pařížská pobočka aukční síně Sotheby’s. Obraz se tehdy prodal v přepočtu přibližně za 6 milionů korun.

Jindřich Štyrský: Krajina v oblacích / 1925 / olej na plátně / 100,5 × 64,5 cm

 

Obrazy Kominík a sněhulák a Karneval v Nice, oba z téhož období „nového počátku“, zachycují u malíře nezvykle svěží životný rozměr, v jeho pozdější tvorbě už nedostupný. Domácím trhem za posledních pět let prošla asi desítka Štyrského pláten, z toho čtveřice z období artificielismu. Nejdráže z nich se prodala rozměrná Krajina v oblacích z roku 1925, která byla na aukci Galerie Kodl v listopadu 2007 vydražena za 12,3 milionu korun. Absolutní Štyrského cenový rekord však drží poslední nedokončený malířův olej, Maldoror z roku 1941. Na aukci Adolf Loos Apartment and Gallery vyšel před dvěma lety na téměř 13 milionů korun (dosažené ceny jsou uváděny včetně aukční provize).

Jindřich Štyrský: Maldoror / 1941 / olej na plátně / 40 × 50 cm

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...