ART+, vše o trhu s uměním
Říjen 2017 1400 

Art+Antiques Krajináři 19. století

Čeští krajináři 19. století vždy patřili k vyhledávaným a oblíbeným autorům milovníků domácího výtvarného umění. S rostoucím zájmem o nákup umění tak roste i zájem o české krajináře.

Budeme-li se snažit vybrat několik jmen, která jsou s krajinářskou školou v českém umění 19. století neodmyslitelně spjata, napadnou nás okamžitě Antonín Mánes, Adolf Kosárek, Julius Mařák a Antonín Chittussi. A právě práce dvou těchto umělců vám můžeme představit v tomto čísle, protože se budou koncem listopadu dražit v českých aukcích.

Má-li české umění mimořádného krajináře, pak jím je Adolf Kosárek. Tento nadaný žák Maxe Haushofera na pražské akademii je pomyslným Olympem pro všechny, kteří se českému krajinářství 19. století věnují, ať již jako sběratelé, či jako diváci. Kosárkova mimořádnost je patrná z každého jeho obrazu, a to navzdory tomu, že jeho životní dílo předčasně ukončila smrt v pouhých 29 letech. I tak po sobě totiž zanechal mimořádný výtvarný odkaz. Ten je však z naprosté většiny uschován v depozitářích a instalacích státních institucí, takže jeho díla jsou na trhu velmi, velmi zřídka k zastižení.

Adolf Kosárek: Horská krajina v bouři / 1855
olej na plátně / 57 x 80,5 cm

vyvolávací cena: 1 000 000 Kč (bez 20% provize)

Přesně před rokem se v aukci Galerie Kodl objevila Kosárkova práce s názvem Krajina s hradní zříceninou, která nového majitele přišla na 2 miliony korun. U práce téměř identických rozměrů, která se bude v aukci této společnosti dražit nyní, byla vyvolávací cena stanovena na 1,2 milionu korun. Horská krajina v bouři byla publikována v monografii Jana Loriše z roku 1938 a objevila se i v katalogu výstavy, kterou v roce 1990 v Národní galerii připravila Naděžda Blažíčková-Horová. Ta ovšem neměla originál k dispozici, takže malbu zařadila do kategorie nezvěstných a sporných obrazů. „Vzhledem k tomu, že jsem ji neměla v ruce a neviděla v originále, zařadila jsem ji mezi nezvěstná díla, u kterých jsem nemohla potvrdit, ale ani vyvrátit autorství,“ říká Blažíčková-Horová. „Poté, co jsem si obraz ve spolupráci s restaurátorkou mohla důkladně prostudovat, jsem se přiklonila ke Kosárkově autorství,“ dodává ještě bývalá ředitelka Sbírky umění 19. století s tím, že obraz datuje spíše do roku 1855, nikoliv o dva roky dříve, jak je tomu u Loriše. 

Adolf Kosárek: Krajina s hradní zříceninou

olej na plátně / 50,5 × 79,5 cm
2 040 000 Kč / Galerie Kodl 30. 11. 2008

Druhým bonbonkem, který bude jistě lákat nejen svým malířským zpracováním, ale i zvučností jména svého tvůrce, je drobná olejová studie od Antonína Chittussiho, kterou nabízí aukční síň Dorotheum. Na večerní aukci společnosti 1. Art Consulting se letos v březnu prodala velká Chittussiho krajina za více než dva a čtvrt milionu korun. Přestože tato drobná skica nemůže atakovat tyto cenové výše, je jasné, že svou kvalitou upoutá pozornost mnoha sběratelů. Navíc jí bude v aukci sekundovat ještě druhá, větší skica stejného autora. Jsou to právě Chittussiho studie z Francie, které obohacují české výtvarné umění o aktuální výtvarné proudy ve francouzském umění té doby.

Samozřejmě k danému tématu patří i další jména, jejichž aukční výsledky potvrzují, že zájem o krajináře je mimořádně vysoký. V dubnu letošního roku se na aukci Galerie Kodl prodala práce Maxe Haushofera za 1,8 milionu korun, více než 600 tisíc stála krajina Huga Ullika, kterou v září 2008 nabízela Galerie Art Praha. Obraz Adolfa Chvály, který byl dražen v letošní květnové aukci společnosti Meissner-Neumann, přišel nového majitele na 460 tisíc korun. Rozměrné plátno Antonína Mánesa, které se na trhu objevilo před třemi lety, pak stálo více než 2 miliony korun. Byť je v současnosti kladen velký důraz na moderní a poválečné umění, soudě podle těchto výsledků česká krajinářská tvorba 19. století své příznivce rozhodně neztrácí.
 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...