ART+, vše o trhu s uměním
Červen 2017 1370 

Libenský, Sychra a sbírka Evy Knížákové

Sýpka 19. 10. 2013

V říjnové aukci Sýpky se bude dražit rozměrný objekt z dílny Libenský - Brychtová, křehký poválečný olej Vladimíra Sychry a unikátní sbírka prací na papíře z majetku Evy Knížákové, pořadatelky proslulých výstav v pražském Makromolekulárním ústavu v 80. letech minulého století.

Titulní položkou následující aukce Sýpky je rozměrná plastika Modrý objekt z dílny dvojice Stanislav Libenský a Jaroslava Brychtová z roku 1995. Pokud se v rámci nabídky trhu výjimečná práce prodá byť jen za vyvolávací cenu (650 tisíc korun, bez aukční provize), půjde o nový autorský aukční rekord. "Srovnatelné skleněné objekty těchto autorů se na aukčním trhu objevují pouze sporadicky, většinou jde pouze o rozměrově menší práce. Jedná se tedy o ojedinělou příležitost – nejen sběratelsky ale i investičně," komentuje nabídku Irena Velková, majitelka síně.

Stanislav Libenský - Jaroslava Brychtová: Modrý objekt / 1995 / sklo, tavená plastika / 38 x 80 x 11 cm

 

Modrý objekt patří do cyklu Prostorů z let 1991-92 a 1995-96, které představují vyvrcholení tvorby této dvojice. Objekty nabývají monumentálního formátu a řeší dlouhodobě sledovanou problematiku vnitřního a vnějšího prostoru a světelně prostorové vztahy. Díla z této doby zúročila dlouholeté zkušenosti autorů se složitými technologickými postupy ve zpracování a zušlechtění hutního skla a monumentální sklářskou prací v architektuře. Naplno zde uplatnila dlouhodobě rozvíjené malířské a sochařské principy a jejich vzájemnou symbiózu ve skle.

Na trhu se v minulosti objevila i jiná díla Libenského - Brychtové s podobně vysokou vyvolávací cenou: Siluety města III., T - Hlava, Scream head. Všechna z konce 80. a 90. let. Ještě před několika lety však mezi dražiteli nového majitele nenašla. Umělecké sklo v těchto cenových relacích jeho kupci v domácích aukčních katalozích a priori nevyhledávali. Irena Velková věří, že se situace za poslední roky změnila: "Popularita českého uměleckého skla v zahraničí, kde se objekty našich sklářů nabízí v nesrovnatelně vyšší cenové hladině, je známá. I v českém prostředí však zájem o kvalitní autorské sklo každým rokem narůstá, a proto nyní v aukci očekáváme ohlas soukromých sběratelů i institucí, jak z České republiky, tak i ze zahraničí," dodává.

Doplňkem Modrého objektu je v katalogu Libenského raná studijní práce Alegorie hudby z roku 1943 (vyvolávací cena 150 tisíc korun). Patřila k závěrečným studijním pracem v ateliéru prof. Jaroslava Holečka na Uměleckoprůmyslové škole v Praze.

Vladimír Sychra: Květinový skleník / 1948 / olej na plátně / 57 x 77 cm

 

V nabídce je i pozoruhodný jemný komorní olej Vladimíra Sychry Květinový skleník z roku 1948 (180 tisíc korun bez provize) s dobrozdáním bývalého ředitele Galerie výtvarného umění v Ostravě, Viléma Jůzy. Ten jej řadí mezi Sychrova svrchovaně závažná díla a rozpoznává v něm vliv Francouze Pierra Bonnarda. Příbuzným dílem z téhož období i prostředí, které se náhodně objevilo před lety v aukci ještě za zlomkovou cenu, je olej Slaměnky.

V rámci katalogu je třeba upozornit také na soubor prací na papíře ze sbírky Evy Knížákové, organizátorky výstav v Makromolekulárním ústavu v Praze v letech 1980-87. Makromolekulární ústav zahájil svou výstavní činnost v roce 1972. Postavení a nezávislost Akademie věd v této době umožnila vystavovat i tvorbu autorů, kteří kvůli politickému režimu nemohli být prezentováni jinde. Ve své době ohlas výstav v ÚMCH přesáhl hranice Československa.

Adriena Šimotová: Ves pod kopcem / 1947 / akvarel na papíře / 29,5 x 41,5 cm

 

V kolekci je pro drobné sběratele z unikátní sbírky Knížákové k dispozici několik děl Adrieny Šimotové (Ves pod kopcem, Postava), dále práce Jiřího Johna (Pole), Vladimíra Kokolii (Zápas), Věry Janouškové (koláž), a dalších.

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...