ART+, vše o trhu s uměním
Říjen 2017 1400 

Art+Antiques Meissner-Neumann 7. 11. 2010

Letošní listopadová aukce byla pro aukční dům Meissner-Neumann co do výše obratu historicky vůbec nejúspěšnější. Sběratelé na ní utratili téměř 43 milionů korun (všechny ceny jsou uváděny včetně aukční provize).

Za více než milion se prodalo 17 obrazů, hranici sta tisíc korun překonalo dalších 26 děl. Zajímavostí je, že většina milionových položek (14) pocházela z jediné sbírky a že šlo vesměs o díla zahraničních autorů, z nichž většina na českých aukcích nebyla dosud nikdy dražena.

„Všechny tyto obrazy (…) pocházejí z významné české sbírky a mají detailně doložený původ. Prodávající je nakoupil v posledních letech v aukcích světových síní Sotheby’s a Christie’s v Londýně, New Yorku a Paříži,“ uvedla aukční síň v tiskové zprávě. „Jde nám o to naučit Čechy sbírat i zahraniční umění,“ vysvětluje majitel aukční síně Jan Neumann. „Jde o velkou sbírku, která v současné době prochází určitým tříbením. S prodávajícím jsme už domluvení, že podobnou nabídku příští rok zopakujeme,“ dodává. Informace o předchozích zahraničních prodejích se v katalogu objevuje u 26 položek. Nového majitele našlo 17 z nich v celkové hodnotě 26,9 milionů korun. Nakolik šlo o úspěšný prodej, záleží na úhlu pohledu.

Marie Laurencinová: Dívka s perlami / olej na plátně / 33 x 24 cm / cena: 3 450 000 Kč

Celková cena, za kterou prodávající díla v rozmezí let 2007 až 2009 nakoupil, byla přes 22 milionů korun, nepočítaje v to výdaje spojené s transportem a dovozní cla a poplatky. Prodejní ceny úspěšně vydražených děl byly v průměru o 50 procent vyšší než ceny pořizovací. Nejdražší dílo aukce, Dívka s perlami od Marie Laurencinové, bylo například pořízeno v červnu 2007 v Londýně v přepočtu za 1,8 milionu korun. Nyní se obraz prodal za 3,45 milionu korun. Rozdíl mezi těmito dvěma cenami ještě není ziskem prodávajícího. Ten by při standardních aukčních podmínkách na prodeji vydělal 750 tisíc korun, což představuje 41procentní zhodnocení. Vzhledem k velikosti a ceně souboru je pravděpodobné, že mu aukční síň poskytla zvýhodněné podmínky.

Pokud budeme na celou transakci pohlížet jako na investici, měli bychom zohlednit i to, že přibližně třetina nabízených děl se vůbec neprodala. Prodávající tak – i za předpokladu, že si aukční síň účtovala pouhou čtvrtinu své obvyklé provize – ve skutečnosti dosáhl pouze 13procentního zhodnocení vložených prostředků. V této kalkulaci navíc nejsou zohledněny náklady spojené s pořízením díla, jeho dovozem do České republiky a jeho držením, které rozhodně nejsou zanedbatelné.

Otakar Mrkvička: Kuřák dýmky / 1946 / olej na plátně / 45 x 35 cm / cena: 1 437 500 Kč

 

 

 

Drtivá většina děl souboru byla vydražena pouze za vyvolávací ceny, přičemž mezi kupci podle slov Jana Neumanna převažovali zahraniční zájemci. Dílem, o které se nejvíce bojovalo, se stala pařížská veduta od Édouarda Léona Cortèse, která se dostala z necelých 750 tisíc na 1,15 milionu korun. Navýšení vyvolávacích cen oproti cenám, za něž byly obrazy na zahraničních aukcích před lety zakoupeny, je mimo jiné vysvětlitelné tím, že ve většině případů se původní pořizovací cena pohybovala na spodní hranici předaukčních odhadů Sotheby’s a Christie’s.

Vedle tohoto výjimečného souboru se v nabídce objevilo i několik pozoruhodných děl českého umění, v čele s Muchovým obrazem Nevěsta, který jsme představovali v říjnovém čísle (zde). Z vyvolávací ceny 1,38 milionu se dostal až na částku 2,3 milionu korun. Za více než milion korun se prodala ještě Černohorka od Jaroslava Čermáka (1,15 milionu korun) a Kuřák dýmky od pozapomenutého Otakara Mrkvičky (1,44 milionu korun). Mrkvičkovy obrazy se na trhu příliš neobjevují – databáze ART+ eviduje jen 4 jeho malby. Rekordní každopádně byla již vyvolávací cena 862 tisíc, neboť malířův dosavadní cenový rekord měl hodnotu pouhých 236 tisíc korun.

Alois Kalvoda: Na břehu rybníka / 1900 / olej na plátně / 50,5 x 67 cm / cena: 437 000 Kč

Stejně jako na zářijové aukci společnosti dražitelé velice urputně bojovali o díla Vojtěcha Tittelbacha. Dvě jeho abstraktní kompozice ze začátku 30. let, jejichž dražba začínala na 40 tisících, se dostaly na 483 a 690 tisíc korun. „Takto kvalitní díla se v minulosti na trhu ještě neobjevila, takže bylo trochu jedno, na jaké částce začneme. Bylo jasné, že se prodají dobře,“ vysvětluje Neumann. Výrazný cenový nárůst, z 92 na 437 tisíc korun, zaznamenal také obraz Aloise Kalvody z roku 1900 Na břehu rybníka. Jde o druhou nejvyšší cenu za Kalvodovu krajinu. Z dalších stotisícových položek jmenujme ještě žánrový obraz Dědeček a malá družička od Vojtěcha Bartoňka (368 tisíc korun) a Tři krále od Aloise Schneiderky (247 tisíc korun). Z neprodaných děl pak zejména drobné Fillovo Zátiší s konvicí z roku 1948, které bylo nabízeno za 1,38 milionu korun. Celková prodejní úspěšnost aukce byla 46 procent.

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...