Nejdražší starý mistr letošního roku

Classic Week v Londýně

Vrcholem tzv. klasického týdne, který se konal začátkem července v Londýně, byly večerní aukce starých mistrů u obou největších aukčních síní Christie’s a Sotheby’s. Christie’s přitom zaznamenala dosud nejvyšší letošní cenu za dílo dané kategorie.  

Francesco Guardi: Rialto a Palazzo dei Camerlenghi, po r. 1754 olej na plátně, 119,7 x 204,3 cm dosažená cena: 26 505 000 GBP  Christie’s Londýn, 6. 7. 2017

Francesco Guardi: Rialto a Palazzo dei Camerlenghi
olej na plátně, 119,7 x 204,3 cm
cena: 26 505 000 GBP, Christie’s Londýn, 6. 7. 2017
 

Letošní cenový rekord patří rozměrnému obrazu s vedutou Canalu Grande u Ponte Rialto od Francesca Guardiho, který startoval na částce 17 milionů liber (bez provize) a po živé licitaci se dostal až na 23,25 milionu, což s připočtenou provizí činí 26,2 milionu liber  (video z dražby obrazu zde).

Obraz je jedním z dvojice pohledů na Canale Grande, které Guardi namaloval v polovině 60. let 18. století, tedy poměrně nedlouho poté, co na konci 50. let začal malovat veduty. Naposledy byl součástí výstavy Canaletto and his Rivals konané před šesti lety v Národní galerii v Londýně. Aukcí toto dílo prošlo v celé své historii dříve pouze jednou. Christie’s však už jednou plátno prodala privátně, a to dokonce společně s jeho pendantem, v roce 1891 za 3850 liber. Oba párové obrazy s téměř identickými rozměry byly rozděleny až v roce 2011, kdy byl druhý z nich prodán u Sotheby’s za 26,7 milionu liber (rekordní cenu za jakoukoli benátskou vedutu). 

Večerní aukce přinesla dále řadu aukčních rekordů, například pro Davida Rijckaerta II (jeho zátiší bylo prodáno za 557 tisíc liber), Mistra adorace z Antwerp (1505-1530) s novým, více než dvojnásobným světovým rekordem 965 tisíc liber, mistry italské renesance Liberaleho da Verona a Pellegrina di Mariano Rossiniho nebo mlašího Florenťana Alessandra Rosiho (233 tisíc liber). Vysoké ceny padly také za díla Giandomenica Tiepola (více než 3 miliony liber, třetí nejvyšší cena) nebo Rembrandta (2,1 milionu liber). Celkový obrat aukce činil více než 43,8 milionu liber.
 

Joseph Mallord William Turner: Ehrenbreitstein, 30. léta 19. stol. olej na plátně, 93 x 123 cm dosažená cena: 18 533 750 GBP Sotheby’s Londýn, 5. 7. 2017

Joseph Mallord William Turner: Ehrenbreitstein, 30. léta 19. stol.
olej na plátně, 93 x 123 cm,
cena: 18 533 750 GBP, Sotheby’s Londýn 5. 7. 2017
 

Večerní aukce starých mistrů u Sotheby’s s obratem více než 52 milionů liber pak přinesla především prodej Turnerova pozdního obrazu Ehrenbreitstein, námětově inspirovaný Byronovou Childe Haroldovou poutí. Už samotná nabídka obrazu byla jistou raritou, protože Turnerova díla, především malby, se na trhu objevují velmi zřídka. Celosvětově jich prošla aukcemi necelá třicítka. Konečná cena obrazu se nicméně vešla do rozmezí odhadu a činila 18,5 milionu liber včetně provize. To znamená čtvrtou nejvyšší cenu v aukci vydanou za Turnerovo dílo. Rekord dál patří obrazu Pohledu na Řím z Aventina, který byl stejnou aukční síní v prosinci 2014 vydražen za více než 30 milionů liber.

Zajímavostí této aukce se vztahem k našemu území byl prodej portrétu dvorní šaškyně uherské a české královny Anny Jagellonské, manželky Ferdinanda I. Tato zvláštní podobizna z ruky Jana Sanderse van Hemessena (původně připisovaná Quentinu Massysovi nebo Lucasi Cranachovi St.) byla vydražena v novém autorském rekordu za zhruba trojnásobek horní hranice odhadní ceny, bezmála 2,2 milionu liber.  
 

Jan Sanders van Hemessen Portrait of Elisabet, court fool of Anne of Hungary  olej na dubové desce, 49,4 cm x 40,4 cm dosažená cena: 2 168 750 GBP Sotheby’s Londýn, 5. 7. 2017

Jan Sanders van Hemessen: Portrét Elisabet, dvorní šaškyně Anny Jagellonské,
olej na dubové desce, 49,4 cm x 40,4 cm,
cena: 2 168 750 GBP, Sotheby’s Londýn 5. 7. 2017
 

Českou stopu co se týče provenience nesla i dvě další nabízená díla. Drobný olej Madony od Giovanniho Battisty Salviho, který údajně patřil do sbírky Marianne Matelly z Karlových Varů, z níž byl zakoupen roku 1938 (prodán byl v denní aukci Christie’s vysoko nad horní hranicí odhadní ceny za téměř 24 tisíc liber). V denní aukci Sotheby’s naopak zůstala neprodána středověká deska s Madonou a světci Florenťana Battisty di Biagio Sanguigniho pocházející z brněnské soukromé sbírky (horní hranice odhadní ceny byla stanovena na 70 tisíc liber bez provize).

Také ostatní aukce londýnského klasického týdne dosáhly úspěchů v řadě nejrůznějších kategorií. Uveďme alespoň mramorové lvy Andrého Beauneveu pro náhrobek francouzského krále Karla V. ze 60. let 14. století prodané za 9,35 milionu liber (Exceptional Sale u Christie’s).

 

Související články

Impresionismus: Od nezájmu a pohrdání k nejdražším obrazům světa

Impresionismus: Od nezájmu a pohrdání k nejdražším obrazům světa

150 let od první výstavy impresionistů

Na den přesně před sto padesáti lety se v Paříži otevřela první výstava impresionistů. Trvala měsíc, skončila komerčním i reputačním nezdarem a pořádající Spolek se ještě týž rok rozpadl. Publiku trvalo dalších deset dvacet let, než se naučilo rozezn...

15. dubna 2024
Ojedinělé album stanovilo nový rekord pro Hokusaie

Ojedinělé album stanovilo nový rekord pro Hokusaie

Christie’s New York 19. 3. 2024

Jedna z celosvětově nejznámějších výtvarných scenérií vůbec, Velká vlna od japonského mistra Hokusaie, bývá v nabídce aukčních síní relativně často. Loňský prodej barevného dřevořezu z let 1830-34 ohromil částkou téměř 2,8 milionu dolarů, minulý týde...

27. března 2024
Od impresionismu po současnost dvakrát přes 100 milionů liber

Od impresionismu po současnost dvakrát přes 100 milionů liber

Sotheby’s Londýn 6. a 7. 3. 2024, Christie’s Londýn 7. 3. 2024

Jarní sezónu na trhu s uměním zahájily obě londýnské centrály dvou nejslavnějších aukčních domů najednou. První březnovou středu a čtvrtek uspořádaly u Sotheby’s i Christie’s velké přehlídky především moderního a poválečného umění. Od svých „velkých...

18. března 2024
Zobrazit všechny

Další články


<