ART+, vše o trhu s uměním
Říjen 2017 1400 

Art+Antiques Nejen obrazy

Dorotheum 18. 5. 2013

Aukce umění a starožitností společnosti Dorotheum v sobotu 18. května vynesla 12,1 milionu korun (všechny ceny jsou uváděny včetně aukční provize). Nad milion korun byla vydražena jediná položka, krajina od rakouské malířky Marie Egner. Statisícovou hranici překonalo 18 děl, z víc jak poloviny šlo o starožitnosti. Nového majitele našlo 40 procent z víc jak 600 položek katalogu.

Marie Egner (1850–1940) se narodil ve Štýrsku a studovala malbu v Gratzu a v Düsseldorfu. Ve Vídni působila od roku 1882. Obraz Maďarská usedlost je datován rokem 1880. Jeho dražba startovala na částce 300 tisíc a cena se rychle vyšplhala až na 1,08 milionu korun.

Marie Egner: Maďarská usedlost / 1880Marie Egner: Maďarská usedlost / 1880
olej na dřevě / 41 x 52 cm / cena: 1 080 000 Kč

 

Z české malby se nejdráže prodala krajina Mandálky u Domažlic od Otakara Lebedy, která cenou 720 tisíc korun vyrovnala stávající autorův cenový rekord. Nečekaná bitva se strhla o abstraktní kompozici pozapomenutého Františka Malého z počátku 30. let. Šímovsky laděný obraz se dostal ze 72 na 312 tisíc korun. Úspěchem je také cena 288 tisíc korun za surrealistický obraz Průřez z roku 1944 od Václava Zykmunda. Zklamáním byl naopak neúspěch pohledu na Kameničky V mlze od Antonína Slavíčka z roku 1904, který byl nabízen za 2,4 milionu korun.

Nejzajímavější položkou v kategorii starožitností byla 30 cm vysoká dřevěná soška Vanitas – Alegorie marnosti. Mistrovsky zpracovaná řezba by – jak naznačuje nepůvodní signatura na podstavci – mohla být dílem brněnského pozdně barokního sochaře Andrease Schweigla. O sošku se utkali tři zájemci na telefonu a jeden v sále a cena se vyšplhal ze 180 na 480 tisíc korun. Na téměř sedminásobek vyvolávací ceny se dostala metr vysoká barokní socha anděla s rozevlátou zlatou drapérií, z 36 na 240 tisíc korun. 

VanitasVanitas (Alegorie marnosti) / 1780(?)
lipové dřevo , částečná polychromie / výška 31,5 cm / cena: 480 000 Kč

 

Trojice zájemců urputně bojovala také o soubor sedmi jednotlivých misek, talířků a konviček z hyalitového skla. Vyvolávací ceny se pohybovaly v rozmezí od necelých 5 do 22 tisíc korun. Celý soubor, který vydražil jediný zájemce, se dohromady prodal za víc jak 600 tisíc korun. Za částky nad sto tisíc se prodalo několik výrobků míšeňské porcelánky, kolem 50 tisíc korun bylo draženo pár biedermeierových koflíků. S velkým zájmem se setkal také soubor lidových sklomaleb z počátku 19. století. Prodalo se čtrnáct z patnácti nabízených kusů, dohromady za 240 tisíc korun.

Již tradičně byl součástí dražené kolekce i bohatý soubor českého ateliérového skla. Nejdráže se podle očekávání prodala mísa od Františka Víznera z roku 1978. Takto raná broušená mísa byla v aukci nabízena poprvé. Prodala se s padesátitisícovým nárůstem za celkových 312 tisíc korun, což je nový autorský rekord. Za vyvolávací cenu 132 tisíc korun odešel Frajer od Reného Roubíčka a s nárůstem na 66 tisíc korun také Kytice od Tomáše Hlavičky.

František Vízner: Miska se špičkouFrantišek Vízner: Mísa se špičkou / 1978
sklo šedé, broušení / průměr 28 cm /
cena: 312 000 Kč

 

V nabídce nechyběl ani soubor nábytku, většina kusů však zůstala nevydražena. Nejdráže, za 72 tisíc korun, se prodal neobarokní sekretář z počátku 20. století. Za 38 tisíc korun získal nový majitel soubor šesti thonetek z prostějovského Národního domu, který navrhl Jan Kotěra. Největším překvapením aukce byla dražba čínské porcelánové misky s motivy netopýrů, která se z vyvolávací ceny 12 tisíc dostala až na 288 tisíc korun.

Sběratelskou kuriozitou byla kolekce deseti náramků a dalších doplňků vyrobených z lidských vlasů. Tyto v 19. století populární a řemeslně kvalitně zpracované šperky byly nabízeny za částky od 5 do 19 tisíc korun, neprodal se však ani jediný. Problémem přitom zjevně nebyla cena nebo umělecká úroveň, ale použitý materiál.

 

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...