ART+, vše o trhu s uměním
Červen 2014 691,62 

Nově objevený portrét Rudolfa II.

Obraz bude draž v dubnu v Dorotheu ve Vídni

Do soboty 31. března pražské Dorotheum vystavuje nově objevenou podobiznu císaře Rudolfa II., která bude nabízena na dubnové aukci společnosti ve Vídni. 

Tisková zpráva: Nově objevený dobový portrét Rudolfa II. Habsburského (1552 – 1612), svatého císaře římského, krále Čech, Uher a Chorvatska a arcivévody rakouského, bude k vidění v Čechách pouhé čtyři dny – od 27. do 31. března v prostorách prodejní galerie společnosti Dorotheum. Historická hodnota obrazu je podle odborníků nevyčíslitelná a jeho tržní odhad je stanoven v rozmezí 50 000-70 000 Eur. Potvrzení faktu, že portrétovaným byl skutečně Rudolf II., trvalo několik dlouhých měsíců a spolupracovali na něm znalci z celého světa.

Martino Rota: Rudolf II.

Martino Rota: Rudolf II. / olej na plátně / 112 x 98,5 cm / odhad: 50 až 70 000 eur

 

„Určování portrétované osobnosti někdy skutečně připomíná detektivní pátrání, kdy se musí ověřit desítky dobových drobností, porovnat posuzované dílo s jinými ze stejné doby, a teprve v případě, že do sebe všechny díly skládačky zapadnou, je možné určit, že se na něm skutečně nachází konkrétní historická osobnost,“ říká Mária Gálová, ředitelka aukčního domu Dorotheum.

Totožnost muže na obraze byla určena na základě porovnání s jinými dobovými portréty. Určující pro identifikaci byla kromě jiného pokrývka hlavy, která byla vyobrazena i na jiných Rudolfových portrétech – konkrétně třeba na obrazu Lucase van Valckenbrocha Emperor at a Kur (Císař na kúře v lázních). Své napověděl také mužův oděv. Kyrys známý jako Dreiprinzengarnitur, který byl sváteční nebo turnajovou zbrojí, stejně jako krajkový límec a punčochy, byly už na Rudolfových portrétech viděny předtím.

Atributem, který naopak odborníky znejistěl a odkláněl od názoru, že jde o Rudolfa II. byla hůlka, kterou muž drží na znamení vojenského velení. Císař totiž nikdy vojska do boje nevedl. Ale například díky rytině Adriaena de Vriese, na níž měl Rudolf II hůlku také, se ukázalo, že tento český král se s ní pravděpodobně nechával rád portrétovat.

Další otazníky vznikaly kolem určení, kdy obraz vznikl, respektive v jakém věku Rudolfa II. zachycuje. Podle rysů v tváři bylo patrné, že jde o mladší věk, a podle absence Řádu zlatého rouna, který na obraze chybí, byla jasné, že dílo muselo vzniknout před rokem 1585. Bez tak významného ocenění by se totiž muž Rudolfova věhlasu nikdy nenechal portrétovat. Spodní hranice doby vzniku obrazu pak byla určena na rok 1574 podle brnění zdobeného charakteristickým proplétaným vzorem, který byl poprvé zachycen právě v roce 1574 na grafickém listu Martino Rotta zobrazujícím Rudolfa II.

Podstatným střípkem do mozaiky bylo i určení, kdo je autorem císařova portrétu. Mezi prvními typy byl právě Martino Rotta. Ten koncem 70. let 16. století namaloval portréty císařových bratrů Ernsta a Maxmiliána ve tříčtvrteční délce, tedy stejné, v jaké je zkoumaný portrét. Vědělo se také, že obraz Rudolfa II. ve stejném rozměru vznikl, ale bohužel se ztratil. Mohl by tedy obraz být oním ztraceným dílem? Ve prospěch této hypotézy hovořila skutečnost, že všechny by zobrazovaly postavy oděné do slavnostní zbroje, s kruhovým krajkovým límcem a manžetami, v podobně děrovaných kalhotách a nesoucí meč. Všichni stojí u stolu, na kterém leží helma nebo klobouk. Bylo tu však jedno ale – Rudolf hledí na druhou stranu. To by však mohlo být zdůraznění, že je mužem vyššího postavení.

Objevila se rovněž hypotéza, že by portrét mohl být větší verzí busty z Uměleckohistorického muzea. Ale záhy se zjistilo, že zbroj, kterou na sobě postava má, je jiná, hlava je obrácena na druhou stranu a tvar kníru je zcela rozdílný.

Nakonec však bylo autorství obrazu definitivně připsáno italskému malíři Martino Rottovi a doba jeho vzniku stanovena na rok kolem 1580. To konečně rovněž přispělo k přesvědčení odborníků, že ten, kdo je na obraze zvěčněn, je skutečně Rudolf II.

Přes významnost osobnosti tohoto panovníka existuje pouze několik málo portrétů, které ho zachycují. Tento nově objevený portrét má velký význam z hlediska znalosti toho, jak vlastně Rudolf II. opravdu vypadal.

„Jsme velice potěšeni, že se nám toto výjimečné dílo podařilo získat do Prahy alespoň na čtyři dny,“ říká Mária Gálová. „Hned poté bude vystaveno v naší mateřské společnosti v paláci Dorotheum ve Vídni, kde bude na aukci starých mistrů draženo 18. dubna. Na vernisáži ve středu budou přítomní i kolegové z oddělení starých mistrů z Vídně - Mark Mac Donell a Alexandra Moritsch, kteří příběh tohoto obrazu stopovali od začátku do konce. Velký podíl na identifikaci Rudolfa II. měly i názory odborníků z mezinárodních institucí, především prof. Thomase DaCosta Kaufmanna a za českou stranu dr. Elišky Fučíkové, která bude na vernisáži rovněž přítomna,“ dodáva Gálová.

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...