O galerijních veletrzích
Dubnová debata v Topičově salonu
Text Skřivánek Jan Foto Jan Rasch Datum 17.04.2012
Galerijní veletrhy v posledních deseti patnácti letech výrazně proměnily trh s uměním. Galeriím dávají šanci, jak oslovovat mezinárodní publikum i čelit konkurenci aukčních síní. O významu a fungování veletrhů u nás i v zahraničí budou v úterý 24. dubna na debatě z cyklu „O sběratelství z různých stran“ hovořit galeristky Iva Nesvadbová, Kacha Kastner a Lucie Drdová.
téma: galerijní veletrhy
termín: úterý 24. 4. 2012 od 18:00
místo: Topičův salon, Národní 9 (1. patro), Praha 1
debatující: Iva Nesvadbová, Kacha Kastner, Lucie Drdová
V rámci dubnového setkání z cyklu "O sběratelství z různých stran" bude o galerijních veletrzích rozprávět trojice pražských galeristek - Iva Nesvadbová, majitelka galerie Gambit a ředitelka veletrhu Art Prague, Kacha Kastner z galerie Hunt Kastner Artworks, která se jako jediná česká galerie letos zúčastní veletrhu Art Basel, a Lucie Drdová, která v červnu bude otevírat svou novou galerii.
Velké aukční síně mají oproti galeriím výhodu nejen v tom, že operují globálně, ale že jsou v jistém smyslu demokratičtější. K získání kteréhokoliv díla v jejich nabídce stačí mít jen dost peněz. U galerií, zvlášť v případě umělců, kteří jsou momentálně v kurzu a u kterých poptávka převyšuje nabídku, mnohdy pouze peníze nestačí. „Funguje to asi takhle: Koupíte ode mě nějakého mladého umělce, kterého galerie zastupuje, pak dalšího a dalšího. A pak, když získám dojem, že si budujete zajímavou kolekci, vám třeba nabídnu i nějaký Neův obraz,“ vysvětluje berlínský galerista Judy Lybke, který zastupuje slavného německého malíře střední generace Nea Raucha, jehož výstavu jsme měli možnost vidět v roce 2007 v Galerii Rudolfinum.
Na veletrzích ale podobná omezení neplatí a galerie zde nabízejí volně k prodeji i díla autorů, na které jsou jinak dlouhé pořadníky. Rozhoduje jen to, kdo dřív kývne na požadovanou cenu. Francouzský miliardář François Pinault, který je majitelem Christie's a jedním z největších sběratelů současného umění, se údajně před lety na veletrh Art Basel vetřel den v předstihu převlečen za pracovníka instalační čety, jen aby měl před ostatními náskok.
Art Basel, který se koná již do roku 1970, je nejvýznamnější akcí svého druhu na světě. O možnost vystavovat na hlavním veletrhu – v Basileji se nyní ve stejném termínu koná ještě pět dalších paralelních veletrhů umění – se pravidelně uchází víc jak tisícovka galerií z celého světa. Počet vystavovatelů je však omezen na 300, takže samotná účast na veletrhu je pro galerie mimořádně prestižní. Z českých galerií se to v minulosti podařilo jen galeriím Jiří Švestka a Hunt Kastner Artworks. Druhá jmenovaná galerie se bude na letošním Art Basel prezentovat výstavou Dominika Langa.
Basilej ale není jediná. V únoru sezóna začíná veletrhem Arco v Madridu. V březnu se milovníci současného umění přesouvají do New Yorku na Armory Show. V dubnu následují Kolín nad Rýnem a Brusel, v září pak Berlín a Vídeň, v říjnu veletrhy Frieze v Londýně a FIAC v Paříži, v listopadu Turín. V prosinci sezónu uzavírá Art Basel Miami Beach na Floridě. V České republice se od roku 2002 každoročně koná veletrh Art Prague. Z tradičního květnového termínu se letos kvůli rekonstrukci výstavní síně Mánes přesunul na březen.
Jan Rasch za reprodukovaný cyklus fotografií z Art Basel v roce 2010 získal první místo v Czech Press Photo v kategorii umění.