ART+, vše o trhu s uměním
Říjen 2017 1400 

O galerijních veletrzích

Dubnová debata v Topičově salonu

Galerijní veletrhy v posledních deseti patnácti letech výrazně proměnily trh s uměním. Galeriím dávají šanci, jak oslovovat mezinárodní publikum i čelit konkurenci aukčních síní. O významu a fungování veletrhů u nás i v zahraničí budou v úterý 24. dubna na debatě z cyklu „O sběratelství z různých stran“ hovořit galeristky Iva Nesvadbová, Kacha Kastner a Lucie Drdová.


téma: galerijní veletrhy

termín: úterý 24. 4. 2012 od 18:00

místo: Topičův salon, Národní 9 (1. patro), Praha 1
debatující: Iva Nesvadbová, Kacha Kastner, Lucie Drdová

 

V rámci dubnového setkání z cyklu "O sběratelství z různých stran" bude o galerijních veletrzích rozprávět trojice pražských galeristek - Iva Nesvadbová, majitelka galerie Gambit a ředitelka veletrhu Art Prague, Kacha Kastner z galerie Hunt Kastner Artworks, která se jako jediná česká galerie letos zúčastní veletrhu Art Basel, a Lucie Drdová, která v červnu bude otevírat svou novou galerii.

 

 

Velké aukční síně mají oproti galeriím výhodu nejen v tom, že operují globálně, ale že jsou v jistém smyslu demokratičtější. K získání kteréhokoliv díla v jejich nabídce stačí mít jen dost peněz. U galerií, zvlášť v případě umělců, kteří jsou momentálně v kurzu a u kterých poptávka převyšuje nabídku, mnohdy pouze peníze nestačí. „Funguje to asi takhle: Koupíte ode mě nějakého mladého umělce, kterého galerie zastupuje, pak dalšího a dalšího. A pak, když získám dojem, že si budujete zajímavou kolekci, vám třeba nabídnu i nějaký Neův obraz,“ vysvětluje berlínský galerista Judy Lybke, který zastupuje slavného německého malíře střední generace Nea Raucha, jehož výstavu jsme měli možnost vidět v roce 2007 v Galerii Rudolfinum.

Na veletrzích ale podobná omezení neplatí a galerie zde nabízejí volně k prodeji i díla autorů, na které jsou jinak dlouhé pořadníky. Rozhoduje jen to, kdo dřív kývne na požadovanou cenu. Francouzský miliardář François Pinault, který je majitelem Christie's a jedním z největších sběratelů současného umění, se údajně před lety na veletrh Art Basel vetřel den v předstihu převlečen za pracovníka instalační čety, jen aby měl před ostatními náskok.

Art Basel, který se koná již do roku 1970, je nejvýznamnější akcí svého druhu na světě. O možnost vystavovat na hlavním veletrhu – v Basileji se nyní ve stejném termínu koná ještě pět dalších paralelních veletrhů umění – se pravidelně uchází víc jak tisícovka galerií z celého světa. Počet vystavovatelů je však omezen na 300, takže samotná účast na veletrhu je pro galerie mimořádně prestižní. Z českých galerií se to v minulosti podařilo jen galeriím Jiří Švestka a Hunt Kastner Artworks. Druhá jmenovaná galerie se bude na letošním Art Basel prezentovat výstavou Dominika Langa.

Basilej ale není jediná. V únoru sezóna začíná veletrhem Arco v Madridu. V březnu se milovníci současného umění přesouvají do New Yorku na Armory Show. V dubnu následují Kolín nad Rýnem a Brusel, v září pak Berlín a Vídeň, v říjnu veletrhy Frieze v Londýně a FIAC v Paříži, v listopadu Turín. V prosinci sezónu uzavírá Art Basel Miami Beach na Floridě. V České republice se od roku 2002 každoročně koná veletrh Art Prague. Z tradičního květnového termínu se letos kvůli rekonstrukci výstavní síně Mánes přesunul na březen. 

Jan Rasch za reprodukovaný cyklus fotografií z Art Basel v roce 2010 získal první místo v Czech Press Photo v kategorii umění.

Art Basel, Jan Rasch

Art Basel, Jan Rasch

Art Basel, Jan Rasch

Art Basel, Jan Rasch

Art Basel, Jan Rasch

Art Basel, Jan Rasch

Art Basel, Jan Rasch

Art Basel, Jan Rasch

Art Basel, Jan Rasch

Jan Rasch

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...