ART+, vše o trhu s uměním
Červen 2017 1370 

Art+Antiques Obrat přes čtvrt miliardy a nová maxima od Chwaly po Toyen

Galerie Kodl 28. 5. 2017

Jarní aukce Galerie Kodl v neděli 28. května zaznamenala tržbu přes 251 milionů korun. To je dosud nejvyšší částka v celé české aukční historii.

211 prodaných děl z celkového počtu 229 pak znamená více než 92procentní úspěšnost. Nad hranicí 10 milionů bylo prodáno šest obrazů, nad milion korun pak dalších třicet pět děl. Položek vydražených za více než sto tisíc korun bylo celkem 120.
 

Toyen: Šero v pralese, 1929

Toyen: Šero v pralese, 1929,
olej na plátně, 114 x 89 cm, cena: 36 000 000 Kč
 

 

Nejdražším obrazem aukce a největší senzací prvního pololetí se stalo rozměrné plátno Toyen Šero v pralese z konce 20. let. Olej, který začínal na minimálním podání necelých 17 milionů, nakonec výrazně přepsal dosavadní malířčino aukční maximum, když za něj zájemce na telefonu nabídl 36 milionů korun. Osm let starý rekord obrazu Spící tak byl překonán o téměř 13 milionů korun.

Druhá nejdražší položka aukce byla zahraniční provenience. Raný olej Giorgia de Chirica Zapomenuté hračky, který donedávna visel ve stálé expozici pražské Národní galerie, se po krátkém souboji zájemců na telefonu dostal z 23 na 31,4 milionu korun. Jde teprve o druhé významnější De Chiricovo dílo dražené na domácím trhu, v březnu se pozdní obraz Trubadúr prodal za zhruba poloviční částku.
 

Giorgio de Chirico: Zapomenuté hračky, 1915–16

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Giorgio de Chirico: Zapomenuté hračky, 1915–16,
  olej na plátně, 55 x 25,5 cm, cena: 31 440 000 Kč

 

 

Raný olej Koupání Františka Kupky z roku 1904 byl vydražen za 16,3 milionu korun, sedmou nejvyšší cenu za malířovo dílo na českém trhu. Před osmi lety obraz za poloviční cenu na aukci vídeňského Dorothea získal do svých sbírek investiční fond Pro arte. Na téměř dvojnásobek minimálního podání vystoupal i olej Antonína Slavíčka Žně v Kraskově z roku 1906. Licitaci dlouhou zhruba pět minut ukončil zájemce na telefonu nabídkou 13,4 milionu korun. To je druhá nejvyšší cena za Slavíčkovo dílo po senzačním prodeji obrazu Na lavičce v závěru minulého roku.

Nad hranici 10 milionů korun se dostala ještě dvě díla Emila Filly: Zátiší s hodinkami z roku 1921 vydražené za 12,7 milionu a velkoformátový olej Žena na pláži z první poloviny 30. let, který se prodal za 11,8 milionu korun. I toto dílo bylo donedávna jako zápůjčka vystaveno ve Veletržním paláci.
 

Emil Filla: Žena na pláži, 1932-33

Emil Filla: Žena na pláži, 1932-33,
tempera a olej na plátně, 89 cm x 144 cm, cena: 11 760 000 Kč
 

 

Z mnoha dalších milionových děl byl zajímavý prodej kvaše na lepence Josefa Lady Jaro, který vystoupal z 960 tisíc až na 2,52 milionu korun. Dráže se dříve prodal pouze soubor jeho osmi velkoformátových kreseb Jak se dělají noviny. Další Ladův kvaš Stavění sněhuláka ze 40. let se dostal ze 720 tisíc na 1,56 milionu korun.

Aukční síň nabídla hned čtyři oleje oblíbeného Václava Radimského, které se všechny prodaly s vysokými nárůsty. Pěšina u L´Epte a Na jezu za 3,36 milionu korun (druhá až třetí nejvyšší cena), Zelné pole u Vernonu za 3,24 milionu a Pohled na Rouen za 2,76 milionu korun. Na nové aukční maximum dosáhl František Hudeček s opakovaně draženým olejem Park na podzim, tentokrát prodaným za vysokou částku 1,92 milionu korun. Před sedmi a devíti lety tento obraz prošel aukcemi s cenou 720 tisíc korun.
 

František Hudeček: Park v noci, 1944

František Hudeček: Park v noci, 1944,
olej na plátně, 65 x 81 cm, cena: 1 920 000 Kč
 

 

Vůbec poprvé se nad milion korun dostalo dílo zřídka draženého Františka Matouška. Jeho olej Tanečnice z poloviny 20. let se vyšplhal z minimálního podání 360 tisíc až na 1,44 milionu korun. Matouškových maleb byla doposud dražena necelá desítka, nejdražší z nich za 840 tisíc korun. V dynamické licitaci překročila milionovou hranici teprve podruhé práce též vzácného, ale stále oblíbenějšího Otakara Mrkvičky. Olej Ráno z roku 1936 vystoupal ze 300 tisíc až na 1,14 milionu korun. Dalším debutantem v tomto směru byl Jan Kotík s olejem Tabule z počátku 60. let. Cena 1,32 milionu znamená navýšení jeho aukčního maxima o 435 tisíc korun.

Druhou nejvyšší cenu v rámci svých krajinomaleb zaznamenal Otakar Kubín s obrazem Krajina v Beaulieu z počátku 20. let. Ta vystoupala v dlouhé licitaci z 420 tisíc na 1,14 milionu korun (dráže se na domácím trhu prodala pouze Krajina z jižní Francie v roce 2007, za stejnou cenu pak před šesti lety další raná krajina Jezero Siguret). Na druhou nejvyšší cenu dosáhl s olejem Ležící akt z roku 1928 i Emanuel Frinta (1,44 milionu korun).
 

František Matoušek: Tanečnice, 1925  Otakar Mrkvička: Koupání, 1936,

František Matoušek: Tanečnice, 1925,     Otakar Mrkvička: Koupání, 1936,
olej na plátně, 50,5 x 30,5 cm,                 olej na plátně, 60 x 50 cm,
cena: 1 140 000 Kč                                    
cena: 1 440 000 Kč
 

 

Ze staršího umění nad milion korun poprvé vystoupil ve výrazném aukční maximu Adolf Chwala. Jeho olej Horská krajina s divokou řekou se prodala za 1,44 milionu korun.

Za částky přesahující milion korun byla dále dražena díla Jan Zrzavého (5,28 milionu), Emila Filly (4,92 milionu), Antonína Slavíčka (4,68 a 3,84 milionu), Kamila Lhotáka (cena 3,36 milionu za olej Malá Amerika je druhou nejvyšší za jeho dílo), Josefa Čapka (3,96 milionu), Rudolfa Kremličky (2,64 a 1,44 milionu), Vlaha Bukovace (2,52 a 1,8 milionu), Františka Muziky (3,12 a 1,56 milionu) a dalších.

Těsně pod milionovou hranicí zůstala ze staršího umění Tyrolská slavnost Aloise Bubáka z 50. let 19. století prodaná za 960 tisíc korun (druhá nejvyšší cena za malířovo dílo). Na doposud nejvyšší cenu se dostalo i dílo raritního Julia Theodora Grusse, jmenovitě Pohled na Litoměřice z roku 1847, který se za velkého zájmu publika vydražil za konečných 552 tisíc korun. Uspěl i August Bedřich Piepenhagen s olejem Nokturno prodaným za 720 tisíc korun (osmá nejvyšší cena). Ojedinělou nabídkou bylo Poprsí starce Karla Purkyněho (kopie podle Tiziana) datované rokem 1861, které vydražil zájemce na telefonu za 720 tisíc korun (nejvyšší cena z doposud několika málo prodaných Purkyněho děl). S vysokým nárůstem na 348 tisíc bylo prodáno plátno Zamilovaná zahradnice téměř nedraženého Viléma Trska ze samého závěru 19. století. Databáze ART+ doposud eviduje pouze osm jeho děl, nejvyšší cena se pohybovala těsně nad hranicí 40 tisíc korun.
 

Jan Kotík: Tabule, 1962

Jan Kotík: Tabule, 1962,
olej na plátně, 147 x 115 cm, cena: 1 320 000 Kč
 

 

Mezi díly zařaditelnými zhruba do první poloviny 20. století uspěl výrazně Vincenc Beneš, jehož Zátiší s kyticí z poloviny 30. let odešlo po delší licitaci ve prospěch telefonního limitu za 552 tisíc korun (čtvrtá nejvyšší cena). Podobně se bojovalo i o Pískařské lodě Miloslava Holého z roku 1929. Konečná cena 516 tisíc korun je autorovým novým aukčním maximem. Z krajinářů svůj rekord vylepšil František Kaván. Jeho Zimní pláň z počátku století získal nový majitel za 720 tisíc korun. Zájem byl i o obraz Předtucha Jaroslava Panušky, který výrazně předčil odhadní cenu a s výsledkem 492 tisíc korun se stal autorovým druhým nejdražším dílem. Úspěšně prošel aukcí i solitér Alén Diviš. Jeho olej Barbarská socha se prodal s téměř 200 tisícovým nárůstem za 552 tisíc korun a uzavírá tak první desítku autorových nejdražších děl. Úspěch měly i další Divišovy práce, oleje Dvojice (420 tisíc), Svatá Starosta (372 tisíc) nebo Portrét černošky (276 tisíc korun).

Z poválečného a současného umění dosáhli na nová aukční maxima Miloslav Hájek s olejem Milenci z konce 50. let (456 tisíc), Václav Kiml s enkaustikou Bílá zasněžená z roku 1977 (300 tisíc) nebo Jan Knap s bezejmenným obrazem z roku 2015 (396 tisíc), z dalších současných malířů mladší generace pak například Jan Pištek (240 tisíc korun).
 

Bedřich Havránek: Mlýn v horách, 80. léta 19. stol.

Bedřich Havránek: Mlýn v horách, 80. léta 19. stol.,
49 x 63 cm, akvarel na papíře, cena: 300 000 Kč
 

 

V oblasti prací na papíře se ze staršího umění prosadil akvarel Mlýn v horách Bedřicha Havránka z 80. let 19. století. S 300 tisíci korunami dosáhl na nejvyšší cenu v rámci umělcových kreseb (pátou nejvyšší vůbec). Mezi nejdražší kresby Františka Janouška se dostaly dvě bezejmenné surrealistické kompozice z druhé poloviny 30. let (312 a 216 tisíc korun). Úspěch měly obě nabízené fotografie Františka Drtikola: Akt z roku 1924 vystoupal po souboji telefonních limitů ze 72 na 300 tisíc, o deset let mladší Ochranu Boží pak získal zájemce na telefonu dokonce za 468 tisíc korun (vyvolávací cena 120 tisíc).

Součástí aukce byla i již tradiční dražba obrazů pro Centrum Paraple. Tentokrát dosáhla rekordní částky 1,18 milionu korun.

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...