ART+, vše o trhu s uměním
Červen 2017 1370 

Art+Antiques Od Pištěka po Chwalu

Galerie Kodl a Vltavín 19. 5. 2013

Na společné aukci galerií Kodl a Vltavín padl nový cenový rekord v kategorii poválečného umění. Postaral se o něj raný surrealistický obraz Mikuláše Medka Dívka se švihadlem, který se prodal za 6 milionů korun (všechny ceny jsou uváděny včetně aukční provize).

 

Mikuláš Medek: Dívka se švihadlem / konec 50. let Mikuláš Medek: Dívka se švihadlem / konec 50. let
olej na plátně / 130 × 94 cm / cena: 6 000 000 Kč

 

Za milionové částky bylo přiklepnuto ještě 15 dalších obrazů, 70 děl pak bylo vydraženo za ceny přesahující 100 tisíc korun. Celkový obrat činil 74,5 milionu korun a nového majitele našly tři čtvrtiny z 470 nabízených obrazů a prací na papíře. Aukce se shodou okolností konala ve velkém sále Žofína ve stejném termínu, v neděli 19. května, kdy o patro níž probíhala aukce společnosti Sýpka.

Medkův obraz byl již několikátým autorovým dílem z 50. let, které se v poslední době objevilo na trhu. Po neúspěchu obraz Děti a včely, který byl před rokem Galerií Pictura neúspěšně nabízen za 7,2 milionu korun, byla cena nasazena na poměrně střízlivých 5,4 milionu korun. Privátně byly Medkovy obrazy z této doby loni nabízeny již i za 10 milionů korun. Dvojice zájemců nakonec cenu navýšila na finálních 6 milionů korun. Dosavadní Medkův cenový rekord měl hodnotu 3,7 milionu a titul nejdražšího díla poválečného umění drželo rozměrné pozdní plátno od Václava Boštíka, které bylo před dvěma lety vydraženo za 5,31 milionu korun.

 

Theodor Pištěk: Na návštěvě u Harrachů / 1977 Theodor Pištěk: Na návštěvě u Harrachů / 1977
olej na plátně / 160 x 190 cm / cena: 3 240 000 Kč

 

Na rekord aspiruje také cena 3,24 milionu korun za obraz Na návštěvě u Harrachů z roku 1977 od Theodora Pištěka. Jde o nejvyšší, či o jednu z nejvyšších cen za dílo žijícího autora. Osmdesátiletý malíř, který měl v loňském roce retrospektivu v Národní galerii, se aukce osobně zúčastnil a bezprostředně po přiklepnutí obrazu, jehož dražba začínala na 2,28 milionech korun, pozdravil publikum v sále. Dosažená cena je o to výjimečnější, že pro Pištěka šlo v podstatě o aukční premiéru. V aukci se od něj dosud žádné srovnatelné dílo neobjevilo. Podle galeristy Martina Kodla však cena není zdaleka takovým překvapením, jak by se mohlo zdát: „Pištěk se vždycky prodával draho. Namaloval toho málo a privátně se jeho ceny pohybují v těchto relacích. Když stojí Sýkora tři miliony, proč by Pištěk neměl stát také tolik?“

Titul nejdražšího žijícího autora dosud patřil Karlu Malichovi. Jeho socha Vznik mraků z roku 1972 byla loni na aukci 1. Art Consulting vydražena za 2,6 milionu korun. Jedna ze soch Aleš Veselého, Pavoučí věž z let 1967–68, byla v roce 2007 galerií Wox Art vydražena dokonce za 3,39 milionu korun. Před dvěma lety se však toto dílo na trh vrátilo a prodalo se pouze za poloviční částku. Díla Zdeňka Sýkory, který zemřel v létě 2011, se ještě za jeho života prodávala i za vyšší ceny. V únoru 2008 se jeho rozměrný diptych z roku 1973 na aukci 1. Art Consulting prodal za 4,48 milionu korun. Jeho nejdražší liniový obraz byl loni vydražen za téměř 3,8 milionu korun.

 

Václav Brožík: Černé jahody / 1899Václav Brožík: Černé jahody / 1899
olej na dřevě / 100 x 80 cm / cena: 2 520 000 Kč

 

Aukce galerií Kodl a Vltavín jsou tradičně silné hlavně v klasické moderně a 19. století. Zbývajících 14 milionových prodejů ostatně spadá do těchto kategorií. Novým autorským maximem je cena 2,52 milionu korun za obraz Václava Brožíka Černé jahody, jehož dražba začínala přibližně na poloviční částce. Půvabný výjev dětí sbírajících borůvky z roku 1899 je unikátním dílem, jaké se na trhu dosud neobjevilo.

Nejdražším dílem aukce byl obraz Kořenyz roku 1934 od Jindřicha Štyrského, který se dostal z necelých 7 na 10,8 milionu korun. Za částky od 1 do necelých 4 milionů korun se prodala tři zátiší od Emila Filly, další dvě se však vracela zpět. Dalšími milionovými položkami byly kubistické Koupání od Václava Špály (3,84 milionu), bretaňská krajina od Jana Zrzavého (2,4 milionu), Obraz od Františka Janouška (2,04 milionu) nebo dívčí akt a krajina od Otakara Kubína (1,08 a 1,02 milionu korun).

 

Jindřich Štyrský: Kořeny / 1934
Jindřich Štyrský: Kořeny / 1934
olej na plátně / 63 x 57 cm
cena: 10 800 000 Kč

 

Dařilo se též krajinářům 19. století, byť dvojice nejdražších obrazů od Adolfa Kosárka (nabízen za 1,44 milionu) a Josefa Navrátila (nabízen za 900 tisíc korun) zůstala neprodána. Úspěšně dražena naopak byla díla Antonína Chittussiho (660 tisíc korun), Antonína Wadhausera (444 tisíc), Maxe Haushofera (432 tisíc korun) či Charlotty Piepenhagenové (432 tisíc) a jejího otce Bedřicha (276 tisíc korun). Od Adolfa Chwaly se prodaly hned čtyři obrazy, a to v rozmezí od 300 do 780 tisíc korun.

Z moderny z prodejů ve středním cenovém pásmu zmiňme na prvním místě Portrét malíře Utrilla do Jiřího Karse, který se prodal s výrazným nárůstem za 600 tisíc korun. Za stejnou částku, v tomto případě však šlo o vyvolávací cenu, změnil majitele ještě Karsův obraz Představení z divadelního prostředí, dílo z roku 1905. S nárůstem z 420 na 720 se prodal obraz Ledaři od Pravoslava Kotíka a několik zajímavých prodejů se odehrálo také v rámci kategorie prací na papíře. Kupkova kresebná studie k obraz Balada (Radosti života) se prodala za 264 tisíc, kubistická hlava od Otto Gutfreunda za 252 tisíc a akvarel Kamila Lhotáka Motiv z Paříže vystoupal z 35 na 180 tisíc korun.

 

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...