ART+, vše o trhu s uměním
Říjen 2017 1400 

Art+Antiques Opakované úspěchy a Štyrský poprvé přes 20 milionů

European Arts 21. 5. 2017

Květnová aukce European Arts, která se konala v neděli 21. května v pražském Obecním domě, se stala nejúspěšnější v historii této aukční síně.

 Jindřich Štyrský: Kominík a sněhulák, 1925

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Jindřich Štyrský: Kominík
  a sněhulák, 1925, 
  olej na plátně,
  70,5 x 50,5 cm, 

  cena: 23 560 000 Kč


 

Díky vynikající nabídce překročil její obrat 100 milionů korun, přičemž se prodalo více než 78 procent nabízených děl, celkem 108 položek. Hned dvě díla se dostala nad hranici 10 milionů korun, nad milion se prodalo dalších 17 děl a nad 100 tisíc korun pak bylo vydraženo 51 položek.

Nejdražším dílem aukce se s cenou 23,6 milionu korun stal obraz Jindřicha Štyrského Kominík a sněhulák. Jde o nový autorský rekord, a Štyrský se tak vedle Františka Kupky, Toyen a Josefa Šímy stal teprve čtvrtým českým modernistou, jehož dílo v aukci pokořilo hranici 20 milionů korun. Předchozí, osm let starý malířův rekord měl hodnotu necelých 13 milionů korun. Obraz z roku 1925 podle Karla Srpa vznikl v prvních týdnech malířova pobytu ve Francii a byl v zimě následujícího roku vystaven na první výstavě artificialismu v Paříži. Českými aukcemi tento olej již jednou prošel, na podzim 2011 byl vydražen za 6,72 milionu, tedy méně než třetinu nyní realizované ceny. Během posledních pěti let se objevil na několika výstavách, z nichž nejdůležitější byla ostravská přehlídka V novém světě – Podmínky modernity na konci loňského roku.

Emile Antoine Bourdelle: Hérakles napínající luk, 1909
Emile Antoine Bourdelle: Hérakles napínající luk, 1909,
bronz, výška 61,5 cm, délka 59 cm, cena: 12 047 400 Kč

 

 

Druhým dílem, které překročilo hranici 10 milionů korun, byla slavná bronzová plastika Emila Antoina Bourdella Hérakles napínající luk z roku 1909, přesněji jeden z jejích odlitků z počátku 20. let. Jde zároveň o celosvětové maximum, které kdy bylo zaplaceno v aukci za jakýkoliv odlitek této sochy. Na rekord by stačil již prodej za vyvolávací cenu 10,8 milionu, dvojice zájemců však cenu vyhnala až na 12,05 milionu korun. Jiný odlitek této sochy již českými aukcemi prošel v roce 2006, kdy se prodal za 4,7 milionu korun, další byl jen o pár desítek minut později nabízen aukční síní Sýpka, která se konala ve stejný den.

Za cenu vyšší než 1 milion korun bylo vydraženo dalších 17 děl, ve třetině případů šlo o díla, která trhem v minulosti již jednou prošla. Mezi nejdražší patřila Idyla (Dívky, Koupání) Václava Špály z roku 1910 prodaná za necelých 5 milionů korun (druhý nejdražší Špálův figurální obraz). Během čtyř let cena této malby na lepence vzrostla o 1,2 milionu korun. Na 4,4 milionu skončila mnohokrát vystavovaná Nevěsta Alfonse Muchy z roku 1917, jejíž cena se od roku 2010 zvýšila o 2,1 milionu korun. Se stejným zhodnocením se prodal i raný olej Poloakt Vojtěcha Hynaise, který vystoupal na 3,54 milionu korun.
 

Jiří Jelínek: Nábřeží, 1924

Jiří Jelínek: Nábřeží, 1924,

olej na plátně, 47 x 63 cm, cena: 3 850 200 Kč

 

 

Senzací se stala dražba obrazu Nábřeží poněkud pozapomenutého člena Devětsilu Jiřího (REMO) Jelínka (aukce nabídla celkem 9 jeho děl). Mnohokrát vystavovaný a publikovaný obraz z roku 1923 vyhnala řada zájemců z vyvolávací ceny 348 tisíc až na její devítinásobek, 3,1 milionu korun. Za 1,99 milionu byl vydražen i o tři roky mladší Jelínkův obraz Vysněná krajina, který začínal na stejném minimálním podání. Do této aukce bylo prodáno pouze jedno Jelínkovo dílo, a to za cenu necelých 140 tisíc korun.

Nového aukčního maxima v rámci milionových děl dosáhl rovněž Zdeněk Sklenář. Jeho nevelký olej Dáma (Figura) z roku 1943 překonal o více než 620 tisíc korun předchozí, půl roku staré maximum obrazu Archaický čínský znak. V souboji více zájemců se vyhoupl na bezmála trojnásobek minimálního podání, 3,48 milionu korun. Výrazný úspěch zaznamenalo dílo téměř nedraženého Bedřicha Piskače, jehož Cesta na Korsice z konce 20. let, vystavená před dvěma lety v Jízdárně Pražského hradu, přesáhla více než trojnásobně doposud nejdražší autorův obraz a vystoupala až na 2,42 milionu korun.

Bedřich Piskač: Cesta na Korsice, 1928

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Bedřich Piskač:
  Cesta na Korsice, 1928,
  olej na plátně, 64 x 50 cm,
  cena: 2 418 000 Kč


Raritou byla také bezejmenná kamenná hlava ve Francii usazeného Jana Křížka, která vznikla na konci 40. let a prodala se za minimální podání 1,55 milionu korun. Doposud byla od tohoto autora u nás dražena pouze dvě drobná díla.

Další milionová díla zmiňme jen telegraficky. Z malířství 19. století to byly obrazy Kořist válečná od Jaroslava Čermáka (1,04 milionu) a Krajina od Německé Rybné od Antonína Slavíčka (3,54 milionu korun), přičemž Slavíčkova malba startovala na méně než čtvrtinové ceně. Z moderny uspěla díla Václava Špály (1,93 milionu), Emila Filly (2,11 milionu), Jana Zrzavého (2,48 milionu) a Josefa Šímy (3,17 milionu korun). Za 3,23 milionu korun se prodal ještě nevelký obraz Nebeský Jeruzalém od Václava Boštíka, což je druhá nejvyšší cena za Boštíkovo dílo tohoto formátu.

Jan Křížek: Hlava, 1948, kámen, 33 x 27 x 19 cm, cena: 1 552 500 Kč

Jan Křížek: Hlava, 1948,
kámen, 33 x 27 x 19 cm, cena: 1 552 500 Kč

 

 

Ve středním cenovém segmentu také nebyla nouze o zajímavé prodeje a autorské rekordy. Své aukční maximum si zvýšil zhruba o 180 tisíc korun Vojtěch Bartoněk s obrazem Na 1. května a jeho konečnou sumou 645 tisíc korun. Na čtvrtou nejvyšší cenu v rámci svých děl dosáhl velmi zřídka dražený Miloš Jiránek, když se jeho oboustranný olej Akt vyhoupl ze 472 na 609 tisíc korun. Výraznější aukční úspěchy začíná v poslední době zaznamenávat ve Francii působící Alois Kohout (Lecoque). Na nové aukční maximum tentokrát dosáhl jeho pozdní olej Paříž (1967), který vystoupal z 62 na bezmála 224 tisíc korun. 

Velmi zajímavé výsledky se udály i v oblasti prací na papíře. Zcela přitom dominovala Kontemplace Jakuba Schikanedera. Tento velkoformátový pastel z roku 1893, studie k prozatím nejdráže prodané stejnojmenné Schikanederově malbě, vyhnal na vynikajících 1,99 milionu po dlouhé licitaci zájemce na telefonu. Vyvolávací cena práce byla 596 tisíc korun, tedy více než dvojnásobek částky, za kterou byla tato kresba vydražena v roce 2005.
 

Jakub Schikaneder: Kontemplace, 1893

Jakub Schikaneder: Kontemplace, 1893,
pastel na papíře, 53 x 99 cm, cena: 1 984 000 Kč

 

 

Na více než milion korun vystoupala i raná kresba rudkou Josefa Čapka Ráno pocházející z majetku rodiny Scheinpflugovy. Z minimálních 472 tisíc se dostala až na 1,3 milionu korun, a stala se tak nejdražší Čapkovou prací na papíře. Za 720 tisíc pak byl vydražen akvarel Bedřicha Feuersteina Biarritz, to je zároveň prozatím nejvyšší cena vydaná za autorovo dílo (trhem prošly doposud ale pouze tři položky). Autorskými rekordy v kategorii prací na papíře jsou i ceny 310 a 286 tisíc korun za scénické návrhy Aloise Wachsmana a Františka Muziky. Úspěchem je také 509 tisíc korun za album pěti serigrafií Zdeňka Sýkory Létání z roku 2007.

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...