ART+, vše o trhu s uměním
Září 2017 1367 

Art+Antiques Otto Gutfreund

Na prodej je unikátní sádrová verze Viki

Předčasně zesnulý Otto Gutfreund (1889-1927) byl nejvýraznější sochařskou osobností české moderny. Je toho jen málo, co by z jeho díla nebylo známo. Na trhu od něj kolují desítky odlitků nejrůznějšího původu, kvality a stáří, jak už to u sochařských děl bývá. Teď se ale nezávisle na sobě objevila nová varianta proslulé hlavy Viki a velmi cenný soubor přípravných studií z počátku 10., a především pak z 20. let.

Otto Gutfreund: Viki / 1912 / originální sádrový odlitek / výška 32,5 cm

Otto Gutfreund: Viki / 1912 / originální sádrový odlitek / výška 32,5 cm

vyvolávací cena: 100 000 Kč (bez 20% aukční provize)

 

Se sochařskými díly na trhu je to vlastně těžké. Vyznat se v původu, stáří a kvalitě odlitků je téměř alchymie. Není tedy divu, že to byla dlouhou dobu oblast, jíž novodobí sběratelé a investoři příliš nedůvěřovali. Investovat do plastik větší částky nebylo zatím příliš zvykem, a jak dobře víme, na údaje v aukčních katalozích se nelze vždy plně spolehnout. Málokdo toho o českém sochařství a Ottu Gutfreundovi ví více než Jiří Šetlík, autor soupisu díla i monografie. Všechna nově objevená díla měl tu možnost vidět a posoudit.

O dosud neznámé studii hlavy Viki, kterou nabídne po novém roce ve své příští aukci Adolf Loos Apartment and Gallery, Šetlík píše: „Donedávna byla hlava Viki, na níž pracoval Otto Gutfreund v letech 1912–13, známá ze šesti sádrových, patinovaných odlitků, z nichž je dokazatelně autorský originál uložen v pražské Národní galerii (výška 34,5 cm, NG P 4709). Gutfreund jej nechal ostatně reprodukovat v Uměleckém měsíčníku (r. II, str. 234). Dílo ponechal bez signatury. (…) Kromě kreseb nebyly k dílu známé přípravné varianty. V roce 2011 se však objevila signovaná sádrová studie Viki (údajně pocházela z dědictví po MUDr. P. Geislerovi z Hradce Králové).“

Tato dosud neznámá varianta Viki se od oné proslulé liší mírným nakloněním hlavy a detaily tváře. Je cca o 2 cm nižší a překvapivě signovaná, a to vzadu na krku. Její objevení znamená nalezení dalšího důležitého článku autorské cesty k definitivní podobě této důležité kubistické plastiky.

Otto Gutfreund: Koncert

Otto Gutfreund: Koncert / 1912–1913 / reliéf, bronzový odlitek ze 60. let 20. století / 44 x 68 cm

vyvolávací cena: 380 000 Kč (bez 20% aukční provize)

 

Kromě Viki, s vyvolávací cenou 100 tisíc korun bez provize, nabídne lednová aukce Adolf Loos Apartment and Gallery také další Gutfreundovu práci, a sice bronzový reliéf Koncert z let 1912–13. Další odlitky tohoto díla jsou známy ze sbírek ZČG v Plzni, sbírky Medy Mládkové a sbírky paní Novotné-Gutfreundové. Vyvolávací cena této práce je stanovena na 380 tisíc korun bez provize. U obou zmíněných děl, která se budou dražit v lednu, je jako provenience uvedena vídeňská soukromá sbírka.

Téměř současně s objevem nové Viki byla v pražském uměleckém obchodě eAntik představena skupina nově nalezených Gutfreundových přípravných studií, desítka málo známých nebo nezvěstných autorových prací. Jsou mezi nimi dvě rané realizace, bronzový závěsný, ještě předkubistický reliéf Cihláři a kvalitní odlitek známé, již kubistické Toalety (obojí 1911). Perlou celého souboru je však dříve nezvěstný návrh vlysu Návrat legií určený pro Gočárovu budovu Legiobanky v Praze Na Poříčí (1921), studie v patinované sádře v měřítku 1:10. Proslulý Návrat legií je vedle pomníku Babičky Boženy Němcové v Ratibořicích nejvýznamnější Gutfreundovou veřejnou realizací. V dopise matce z tohoto období autor lakonicky poznamenává: „…dělám něco s Gočárem…“ Nález tohoto modelu je v doprovodném katalogu označován za „událost desetiletí“.

Otto Gutfreund: Návrat legií / 1921 / bronzový reliéf / 17,2 x 192,6 cm

Otto Gutfreund: Návrat legií / 1921 / bronzový reliéf / 17,2 x 192,6 cm

uvedená cena: 240 000 Kč

 

V cenném souboru je dále sádrový odlitek nerealizované studie Námořníka (1923), určeného původně pro fasádu Gočárovy Anglobanky, sádrová studie busty k podobizně T. G. Masaryka (1925–26), jejíž odlitky jsou ve sbírkách NG v Praze a GMU v Hradci Králové, nebo pes Emila Filly (Stojící pes boxer), jedno z posledních Gutfreundových děl z roku 1927. Kolekce obsahuje také tři studie k soutěžnímu návrhu na Pomník Bedřicha Smetany pro Prahu (1926).

Jak uvádí majitel obchodu Michael Třeštík, cenný soubor studií byl objeven zcela náhodou, v souvislosti s výstavou sádrových a hliněných plastik Jana Laudy. O ty nebyl příliš zájem, jednoho dne ale do jeho starožitností zavítala paní, která si Laudy všimla a poznamenala: „My toho máme plný ateliér a nevíme, co s tím. Nikdo to nechce, a přitom je v tom i nějaký Gutfreund.“ O nabídnutý soubor obsahující vesměs primární sádrové odlitky a modely neměla Národní galerie zájem. Společnost eAntik jej odkoupila, nechala ošetřit, zrestaurovat a pořídila zabezpečovací sádrové kopie a edici certifikovaných bronzů.

Novodobé gutfreundovské „objevy“ na našem trhu začaly vlastně už v minulém roce, kdy se jeho Sedící žena, půlmetrová socha z kosořského mramoru, vydražila za 570 tisíc korun (ceny vydražených děl jsou uváděny s provizí). K tomuto pozdnímu dílu byla dosud známa pouze studie ze sbírek NG v Praze. V tuzemsku šlo přitom o třetí nejvyšší autorovu evidovanou aukční cenu. Kolorovaná sádra Muž u selfaktoru (1921) se v roce 2003 na aukci Galerie Art Praha vyšplhala až na 985 tisíc a jeden z odlitků klíčové Úzkosti (1911) se měl o rok dřív prodat za 638 tisíc korun. Za ještě vyšší částky byly loni v Londýně draženy novodobé odlitky kubistických děl ze sbírky Hascoe: Milenci (1913–14) se prodali za 1,38 milionu, Kubistické poprsí (1913–14) za 1,02 milionu a Úzkost (1911) za 880 tisíc korun. Mimořádné ceny zaplacené za mimořádných okolností, český trh k nim však má zatím ještě daleko. Jiný odlitek Milenců byl letos v květnu na aukci Galerie Vltavín vydražen za přibližně třetinovou částku (480 tisíc korun).

V úplném závěru minulého roku se dražila také zdařilá civilistní Podobizna A. Kleinové z počátku 20. let, busta z pálené hlíny vyšla na 322 tisíc korun. Cenným a neopakovatelným ziskem byla také pro nového majitele sádrová patinovaná studie k již zmíněnému Pomníku Boženy Němcové v Ratibořicích, za kterou dal sběratel v květnu 2010 180 tisíc korun. Obdobně sběratelsky cenné jsou Gutfreundovy postavičky legionářů z pálené hlíny vysoké necelého půl metru, pocházející z poloviny 20. let, ty se v minulosti dražily v rozpětí od 120 do 150 tisíc korun.

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...