ART+, vše o trhu s uměním
Červen 2017 1370 

Překoná Medek poválečný rekord?

Raný Medek u Galerie Pictura

Měsíc poté, co se na trhu po dlouhých letech objevilo první rané plátno Mikuláše Medka s názvem Jaro 1951, budou mít sběratelé možnost dražit jeho oboustrannou malbu Děti a včely (Hádka), známou z klíčových výstav jako Roky ve dnech nebo Ohniska znovuzrození. Pokud se prodá, stane se vůbec nejdražším dílem českého poválečného umění.

Rané práce Mikuláše Medka se v aukcích objevují jen vzácně a sběratelé si je velmi hlídají. Už v minulém roce měli kupující možnost získat trojici kresebných skic k významným plátnům z roku 1953. Dražily se tužkové kresby Žere kuře, Hlava, která spí imperialistický spánek a Cranachovská nadlyrika s imperialistickou květinou. První vyšla na 312, další dvě na 212 tisíc korun. Kupodivu nevzbudily ani nijak velký rozruch, první z trojice cenově vzrostla o čtyři příhozy, další se prodaly za vyvolávací cenu. Papírové položky zkrátka ještě pořád nejsou pro mnohé domácí kupce dostatečně zajímavým sběratelským artiklem. 

Mikuláš Medek: Děti a včely, 1957 (na rubu malba Hádka / Argument)

Mikuláš Medek: Děti a včely / 1957 / olej na plátně / 110 x 130 cm

 

Již zmiňovaný obraz Jaro 1951 (Pytel), který minulý měsíc dražila Galerie Art Praha, byl prvním takto raným Medkovým plátnem v aukci po víc jak deseti letech. Podle katalogu pocházel ze sbírky manželky historika surrealistické skupiny Vratislava Effenbergera, ale samotná vzácnost a nedostupnost děl tohoto typu vyvolaly nejrůznější pochybnosti. Mezi dražiteli však malba vzbudila jednoznačný zájem, cena vzrostla téměř dvojnásobně. Konečných 3,72 milionu korun je zatím nejvyšší v aukci za Medka zaplacenou částkou.

Mikuláš Medek: Děti a včely, 1957 (na rubu malba Hádka / Argument)

Mikuláš Medek: Hádka (Argument) / 1956 - 57 / olej na plátně / 130 x 110 cm / rubová strana

 

Nový rekord ale nemusí vydržet dlouho. Do své večerní aukce, která se uskuteční poslední květnový den, totiž Galerie Pictura získala jeden z výrazných autorových olejů z poloviny 50. let, oboustranné plátno, které prošlo nejvýznamnějšími výběrovými výstavami posledních desetiletí: projekty Marie Klimešové Ohniska znovuzrození v roce 1994 a předloni i její výstavou Roky ve dnech.

Na jedné straně plátna je nedokončený, ale svou bezprostřední skicovitostí možná o to působivější obraz Hádka (Argument) náležející do cyklu výrazově vyhrocených prací tematizujících krizi mužsko-ženské komunikace, na straně druhé pak už vyzrálejší malba Děti a včely, jeden z prvních obrazů cyklu Hry. Obě malby vznikaly krátce po sobě v letech 1956–57 a jsou zajímavým dokladem výrazového posunu, který se v té době – z hlediska vývoje poválečného českého umění klíčové – v Medkově tvorbě odehrával.

Mikuláš Medek: Děti a včely, 1957 (na rubu malba Hádka / Argument)

Mikuláš Medek: Děti a včely / 1957 / olej na plátně / 110 x 130 cm / detail signatury

  

Vyvolávací cena malby Děti a včely byla stanovena vzhledem k jejímu významu a historii na relativně odvážných 7,2 milionu korun včetně provize. To však nemusí být nereálná částka, i vzhledem k tomu, že privátně se už v minulosti jiná Medkova významná díla nad hranicí 5 milionů korun prodávala. Zde jde navíc o oboustranný obraz z přelomového období.

Pokud se obraz, byť jen za vyvolávací cenu, prodá, stane se suverénně nejdražším v aukci prodaným dílem v segmentu českého poválečného umění. Tím je zatím od loňského března jedno z vrcholných pozdních pláten Václava Boštíka z poloviny 90. let s dosaženou cenou 5,31 milionů korun.

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...