Raritní Štyrského tisk atakoval hranici dvou milionů korun

Zajímavé výsledky z březnových aukcí, březen 2024

Jarní sezónu na tuzemském trhu s uměním odstartovalo hned několik úspěšných prodejů. Vedle rekordní bibliofilie Jindřicha Štyrského se nejlépe dařilo poválečnému umění. Na on-line platformách či přímo v živých aukcích si kupující pečlivě vybírali, takže někdy až polovina položek zůstala nevydražena. Za výjimečná díla si však byli sběratelé a sběratelky ochotni připlatit, jak se ukázalo například u obrazu Jiřího Johna, objektu Zbyňka Sekala nebo pastelu Václava Boštíka.

Některé aukční síně zvolily jako svou první letošní přehlídku čistě on-line formát, jiné šly osvědčenou cestou propojení sálového prodeje s dalšími metodami aktivní účasti, tedy s přihazováním telefonicky či přes internet. Společnými jmenovateli březnových podniků byl relativně vysoký počet položek, průměrně kolem tří set děl na aukci, a kolísavá prodejní úspěšnost. Především u ryze on-linových nabídek je třeba věnovat větší pozornost příhozové historii konkrétních obrazů, kreseb či tisků, neboť katalogovou vyvolávací cenu, avizovanou před samotným spuštěním aukce, často podstatně navýší cílené limitace jednotlivých kupujících a licitace se tak pohybují nikoli v krocích, ale ve skocích.

Společně s aukcemi společností 1. Art Consulting, Sýpka a Artslimit, o nichž jsme referovali již dříve, svůj výběr výtvarných děl představili také u Prague Auctions. Na nedělní večer 17. března 2024 připadla internetová aukce obrazů, kreseb, fotografií, skla a keramiky, které předcházela týdenní výstava v novoměstské Nové síni. Pořadatelé nashromáždili přes pět set položek, výsledná prodejní úspěšnost činila kolem dvaačtyřiceti procent.

Hrnčířka domaEva Švankmajerová: Hrnčířka doma, 2000,
olej na plátně 80 x 80 cm,
Prague Auctions (on-line)
konečná cena: 181 250 Kč

Nejlépe se vedlo středně velkému plátnu Evy Švankmajerové s názvem Hrnčířka doma. Obraz z roku 2000 za konečnou částku přes 181 tisíc korun by mohl naznačit, jakým směrem možná vykročí aukční curriculum této doposud spíše opomíjené surrealistky. V předchozích sezónách se dražily nízké jednotky děl za rok s cenami v desítkách tisíc korun. Do letošního března databáze evidovaly jen čtyři úspěchy nad sto tisíc korun (včetně provizí) s devět let starým rekordem u 1. Art Consulting za 312 tisíc korun (obraz Promiňte laskavě, že přerušuji…). Švankmajerové Hrnčířka doma od Prague Auctions rozšířila počet statisícových děl na pět a zařadila se na třetí příčku jejího aktuálního žebříčku.

Zda a jak s autorčinými výsledky zahýbá právě probíhající velká výstava Disegno interno – Eva Švankmajerová/Jan Švankmajer k devadesátinám jejího manžela v GASK Kutná Hora, asi ukáží až další měsíce na trhu.

Následující středu, 20. března, si pro svou sálovou aukci v Braunově domě na Karlově náměstí vybrala společnost Galerie Pictura. Sběratelé u ní proinvestovali téměř 11,4 milionu korun za 155 položek, což byla asi polovina z jarní nabídky. Výsledkovou jedničkou se podle očekávání stal Kupkův drobný kvaš, Studie k obrazu Slunce ze 30. let, za standardních 1,95 milionu korun.

AkrJiří John: Akr, kolem 1970,
olej na plátně, 64 x 86,5 cm,
Galerie Pictura 20. 3. 2024
konečná cena: 1 830 000 Kč

Překvapili však jiní abstrakcionisté, ti domácí z druhé poloviny 20. století. Zakladatel skupiny UB 12, malíř, grafik a pedagog na pražské Akademii, Jiří John, byl na aukci zastoupen obrazem Akr. Středně velký olej na plátně z počátku 70. let, tedy ze zralého období krátce přes smrtí v osmačtyřiceti letech, tematizoval autorovu oblíbenou syrovou krajinu v okolí rodné Třeště. Čistým tvaroslovím a tlumeným koloritem pojednal John svůj vztah k přírodě a jejím stěžejním hodnotám, tedy ke hmotě a duši. Když se Akr dražil poprvé před pěti lety u Galerie Kodl, odešel se slušnou částkou přes půl milionu korun. Minulý měsíc si značně polepšil, když se z vyvolávací ceny 732 tisíc korun vypracoval až přes 1,8 milionu korun, mezi momentálně čtyři nejdražší Johnova díla vůbec. Milionových úspěchů by se tak nyní napočítalo již šest.

LabyrintZbyněk Sekal: Labyrint, 60. léta,
asambláž, železo, dřevo, 55 x 75 cm,
Galerie Pictura 20. 3. 2024
konečná cena: 288 000 Kč


Další zajímavé výsledky u Galerie Pictura vynesly do první autorské desítky i díla Zbyňka Sekala, konkrétně dva nástěnné objekty ze 60. let. Středně velké závěsné reliéfy z železných plíšků a vložek, uspořádaných do působivého rastru, nesly název Labyrint a Zamyky a dle katalogu pocházely z významné pražské sbírky. Vyvolávaly se jednotlivě, za shodnou částku téměř 98 tisíc korun, a dosáhly na 288 tisíc korun, respektive téměř 281 tisíc korun. Pro Sekala znamenal tento 5. a 6. absolutně nejdražší výsledek nadějný vstup do letošní dražební sezóny, neboť jen suma za obě březnové položky pokryla více než polovinu loňského celkového obratu za jeho díla. Ten obstarala jediná položka, reprezentativní asamblážová Madona za 992 tisíc korun u Arthouse Hejtmánek.

EMILIE PŘICHÁZÍ KE MNĚ VE SNUJindřich Štyrský: Emilie přichází ke mně ve snu, 1933,
album s fotomontážemi 39/69, obrazová příloha - fotografie, 19,8 x 13,1 cm (album),
Aukční dům Zezula 21. 3. 2024
konečná cena: 1 952 000 Kč

Ve čtvrtek 21. března se konala u Aukčního domu Zezula jarní verze přehlídky Médium papír. Podzimní ročník, před pěti měsíci, se pořadatelům povedl za asi 3,1 milionu korun při 182 prodaných položkách. Před čtrnácti dny se však kupující překonali a při téměř stejném počtu děl (186) utratili více než dvojnásobek, téměř 6,5 milionu korun. Na této vysoké částce se asi třetinou podílela původní bibliofilie Jindřicha Štyrského Emilie přichází ke mně ve snu. Deset dokreslovaných fotomontáží s doslovem Bohuslava Brouka patřilo již v době svého vzniku, v květnu 1933, k exkluzivním albům pro spřízněný okruh kolem Edice 69. Exemplář nabízený u Aukčního domu Zezula měl číslo 39 a stejně jako osmašedesát dalších byl signován.

Obrazovou přílohu tvořilo dalších deset bromostříbrných fotografií a ojedinělost výtisku stvrzoval i jeho původ ze sbírky historika umělecké fotografie a experta na dějiny oboru Antonína Dufka. Před publikum v sále i u monitorů vstupovala Emilie za 915 tisíc korun. Zájemci si však troufli jít ještě násobně výše, až na téměř 1,96 milionu korun, čímž vynesli raritní Štyrského album na první příčku mezi autorovy práce na papíře vůbec.

Mezi špičku autorových aukčních výsledků se propracovala i dvojice původních autorských zvětšenin fotografa Jana Svobody ze 70. let, z téže sbírky (Předobraz IV; Obraz, který se nevrátí XVI), když téměř vyrovnala tři roky starý rekord konvolutu šestnácti fotografií (Aukční dům Sýpka). Dvě velké adjustované fotografie vystoupaly z necelých dvou set tisíc na více než trojnásobek, na konečných 671 tisíc korun. Pro vintage printy Jana Svobody to znamenalo již druhý prodejní úspěch nad půl milionu korun.

VOZIDLOKamil Lhoták: Vozidlo, 1951,
suchá jehla na papíře, 48 x 55 cm,
Arthouse Hejtmánek 21. 3. 2024 (on-line)
konečná cena: 136 400 Kč


Ve stejném termínu, 21. března, stíhali sběratelé a sběratelky ještě i osmou on-line aukci u Arthouse Hejtmánek, která již tradičně nabídla materiálově, žánrově i cenově pestrou škálu výtvarných děl. Na první pohled velmi nízké základní částky se u atraktivních položek obratem zvedly díky limitacím kupujících. Následný maraton příhozů, nezpomalovaný žádným „lidským faktorem“, pak srovnal ceny na či přes obvyklou finanční hladinu.

Typickým příkladem by mohl být jeden z vítězů aukce, grafický list Vozidlo od Kamila Lhotáka. Půlmetrovou suchou jehlu s autorovým oblíbeným motivem technických a civilizačních výdobytků moderní doby avizovali u Arthouse Hejtmánek, respektive na internetových dražebních platformách, za 3 tisíce korun. Limitacemi se částka hned zkraje navýšila na 20 tisíc korun a po dvaačtyřiceti krocích si Vozidlo připsalo 110 tisíc korun (pro srovnání jsou všechny předchozí sumy bez poplatků). Po započtení provize se Lhotákova grafika prodala za více než 136 tisíc korun, čímž zamířila mezi pětici nejdražších autorových tisků vůbec, aktuálně na čtvrté místo.

Umělcovy práce na papíře ostatně zažívají boom již několik sezón. Pokud obrat jeho grafik za celý rok 2023 činil 605 tisíc korun bez poplatků, tak letošní první čtvrtletí už je relativně daleko za asi pětinou této částky.

Alternativní popis Václav Boštík: Bílý čtverec v blankytu, 1994,
pastel na papíře 45 x 43 cm,
Aukce Weinberg 24. 3. 2024 (on-line)
konečná cena: 275 000 Kč


Ani loňský nováček v dražbách přes internet, společnost Aukce Weinberg, nezůstala pozadu a na předposlední březnovou neděli připravila Exkluzivní velikonoční aukci. Zde již pořadatelé zvolili adekvátnější vyvolávací částky, takže na horentní nárůsty v řádu tisíce procent sice nedošlo, ale zajímavé cifry padaly i tak. Například červená skleněná plastika Hlava se čtvercovým okem od sochařsko-sklářského tandemu Stanislav Libenský a Jaroslava Brychtová uspěla za téměř 413 tisíc korun, asi o sto tisíc nad prvním příhozem.

Nebo pastel momentálně velmi žádaného Václava Boštíka s názvem Bílý čtverec v blankytu. Toho dražebníci z aukční síně Weinberg nacenili nejprve na dvacet tisíc korun, první limit byl však již s předstihem zadán na pětapadesáti tisících. Až poté se rozeběhla „klasická“ licitace s přihazováním, kterých bylo celkem jednadvacet, než bylo virtuálně přiklepnuto 220 tisíc korun jako konečná částka. Po započtení provize se Boštíkův Bílý čtverec v blankytu vypracoval na 275 tisíc korun a zaujal desátou pozici mezi autorovými kresbami na domácím trhu.


Související články

Mince a medaile Jiřího Harcuby stojí i statisíce korun

Mince a medaile Jiřího Harcuby stojí i statisíce korun

Speciální kolekce aukcí mincí a medailí Jiřího Harcuby

O kvalitní mince a medaile jednoho z předních českých medailérů akademického sochaře Jiřího Harcuby je mezi sběrateli mimořádný zájem. Ceněné jsou především medaile s vysokou estetickou hodnotou ražené z drahých kovů ve velmi nízkých nákladech a ražb...

29. dubna 2024
Klimtova slečna Lieserová míří do Hongkongu

Klimtova slečna Lieserová míří do Hongkongu

Auktionshaus im Kinsky, Vídeň, 24. 4. 2024

S napětím vyhlížená dražba Klimtovy Podobizny slečny Lieserové skončila prodejním úspěchem na spodní hranici katalogového odhadu. Kladívkových 30 milionů eur znamená aktuálně sedmé místo v rámci autorova celosvětového žebříčku. Obraz zamíří pravděpod...

25. dubna 2024
Kolekce čtrnácti Šímů vynesla přes 36 milionů korun

Kolekce čtrnácti Šímů vynesla přes 36 milionů korun

Adolf Loos Apartment and Gallery, 21. 4. 2024

Nový rekord českých aukcí, velký zájem o sbírku čtrnácti obrazů Josefa Šímy i více než devadesátiprocentní prodejní úspěšnost. Taková byla nedělní aukce Adolf Loos Apartment and Gallery. Padla i řada dílčích autorských aukčních maxim.

23. dubna 2024
Zobrazit všechny

Další články


<