ART+, vše o trhu s uměním
Červen 2017 1370 

Ročenka 10 - Klasická moderna

Nejzajímavější díla klasické moderny roku 2010

Moderna je stále segmentem považovaným za spolehlivé úložiště financí. Dva její nejprodávanější představitelé, Emil Filla (je mu věnována samostatná studie) a Václav Špála, loni zaznamenali každý po 15 dílech za více než milion korun a u obou byly rovněž stanoveny nové cenové rekordy.

Ve Špálově případě se o něj postarala výjimečná krajina z roku 1928, Peřeje na Orlici (obrázek 14 v seznamu milionových položek), která na listopadové aukci Galerie Kodl vyletěla o celé 2 miliony na konečných 5,4 milionu korun. Podle katalogu obraz visíval nejen v Kohnově a Borovičkově sbírce, ale i v prezidentské kanceláři, kam byl zapůjčen z NG. Mezi dalšími Špálovými obrazy vyniklo především figurální plátno Duha (Dvě ženy) (obr. 22) z roku 1913, pocházející ze sbírky Karla Čapka, které se na aukci Galerie Art Praha se prodalo za 3,72 milionu korun. Ze Špálových krajin jmenujme ještě vynikající Mlýn na Otavě (obr. 27), Vltavu u Červené (obr. 37) nebo Na Komorním Hrádku v Choceradech (obr. 44). Z kytic pak zejména Pivoňky ze sbírky Vincence Kramáře.

EMIL ARTUR PITTERMANN-LONGEN: NA MOLU / 1916
olej na překližce / 49 x 67,5 cm / cena: 780 000 Kč / Galerie Kodl 28. 11. 2010

 

Od Jana Zrzavého byly loni draženy dva milionové obrazy, oba na aukcích společnosti 1. Art Consulting. V dubnu se za vyvolávací cenu 5,66 milionu korun prodalo poměrně rozměrné plátno Dvůr v Kácově (obr. 12). V červnu se pak dražil pohled na Zrzavého rodnou Okrouhlici (obr. 25) z roku 1932. K ní se malíř námětově vrátil po zásadní malířské zkušenosti z Bretaně. Olej umístil nejen na svou jubilejní výstavu v Obecním domě roku 1940, ale i do své o rok pozdější monografie. Dražba skončila po pěti příhozech na 3,54 milionech korun. Na trh se obraz vrátil po pouhých dvou letech, v dubnu 2008 byl vydražen za 2,12 milionu korun. Na aukci téže společnosti se prodala ještě zajímavá Zrzavého kresba na plátně Portrét dívky. Po pozoruhodném Portrétu paní Osuské, který prošel trhem v roce 2009, se loni v aukci Galerie Art Praha objevila i přípravná kresba k tomuto obrazu. Prodala se za necelých 400 tisíc korun.

 Dvěma zajímavými obrazy z období první světové války byl loni na aukcích zastoupen Emil Artur Pittermann-Longen. Zásadní barevně expresivní olej Muž u stolu (obr. 116), vzniklý kolem roku 1914, je větší variantou obrazu z majetku Východočeské galerie v Pardubicích. Z rubové strany je konzervativnější malba Jedová chýše, podle katalogu zajímavá hlavně po dokumentární stránce. Zachycuje okolí kostela sv. Apolináře a vyhlášený pražský hostinec. Na listopadové večerní aukci 1. Art Consulting vyšel tento oboustranný obraz na něco málo přes milion korun. Zajímavostí je, že stejné dílo společnost vydražila už v roce 2004 (za 354 tisíc korun). Tehdy ovšem byla tím „primárním“ Jedová chýše, Muž u stolu byl pouze oním nezajímavým „doplňkem“ pod blindrámem na rubu. Poslední listopadový víkend nabídla ještě Galerie Kodl Pittermannův obraz Na molu z roku 1916. Cena vzrostla z původních 168 na 780 tisíc korun.

Nejdražším loni vydraženým dílem Otakara Kubína byl obraz Vesničané z Auvergne (obr. 86) z roku 1922, který se na dubnové aukci Galerie Art Praha prodal za 1,26 milionu korun. I v tomto případě šlo o dílo s nedávnou aukční historií, v prosinci 2007 byl obraz vydražen za 1,02 milionu korun. Druhým milionovým Kubínem bylo rozměrné plátno Umírající mladík (obr. 96). Vícekrát publikovaná práce z roku 1921 se na aukci 1. Art Consulting prodala za vyvolávací cenu 1,14 milionu korun. Z Kubínových kytic, kterých se v průběhu roku na trhu objevilo minimálně osm, se nejlépe prodala rozměrná Nedělní kytice. Nový majitel za tuto kvalitní ranou práci na listopadové aukci Galerie Kodl nabídl 720 tisíc korun. Z dalších členů Osmy v roce 2010 zabodoval i Vincenc Beneš. V dubnu nabídla Galerie Art Praha jeho rané kuboexpresionistické plátno Pod věží. Cena vzrostla více než dvojnásobně na konečných 912 tisíc korun a je v posledních letech autorovou nejvyšší. Žádná z Benešových špičkových skupinových prací, která by cenu ještě výrazně našponovala, zatím totiž trhem neprošla.

 Zato vždy dobře obchodovaný Antonín Procházka v posledních dvou letech příliš do vývoje trhu nezasáhl. Galerie Vltavín v dubnu prodala jeho zajímavou neoklasicizující Bitvu za vyvolávaných 540 tisíc korun. Po dvou letech se znovu objevila enkaustika Paridův soud z roku 1942, prodaná roku 2008 v brněnské aukční síni Zezula za 690 tisíc korun. Společnost 1. Art Consulting obraz v listopadu neúspěšně nabízela s cenou ještě o čtvrt milionu korun vyšší. Kvalitativně obě jmenovaná díla předčí Hlava ženy z 20. let, koláž doplněná tuší a pastelem. V červnu u Zezuly přišla na necelých 98 tisíc korun. Za rekordních 420 tisíc byla na říjnové aukci Galerie Pictura vydražena Expresivní krajina Bedřicha Feigla, datovaná rokem 1909, a jeden obraz se objevil i od nedostatkového Bohumila Kubišty. Aukční síň Meissner-Neumann v prosinci nabídla známý olej Včelín. Rané dílo vytvořené kolem roku 1908 pochází dle katalogu původně ze sbírky Antonína Matějčka a účastnilo se mnoha významných výstav. Přesto se tato nevelká malba neprodala. Prodávající za tento olej na kartonu požadoval minimálně 4,83 milionu korun.

V roce 2010 se naopak dařilo Rudolfu Kremličkovi. V březnu nabídla Pictura jeho atypický žánrový obraz U stolu (Ševcova rodina) (obr. 87), malovaný v Kameničkách roku 1912. Přišel na 1,2 milionu korun. Pozdější nesignovaný olej Sedící žena (obr. 99) nalezl koncem dubna v aukci Galerie Kodl kupce za vyvolávací cenu 1,14 milionu korun. Nejdůležitějším úspěchem však byla dražba klíčového obrazu Tři ženy v lázni (obr. 9) ze sbírky Karla Čapka, který se v jarní aukci Adolf Loos Apartment and Gallery prodal za rekordních 6,37 milionu korun.

ANTONÍN PROCHÁZKA: HLAVA ŽENY / 20. LÉTA / koláž, tuš, pastel na papíře s hlubotiskem / 42,5 x 28 cm / cena: 97 750 Kč / Zezula 5. 6. 2010

 

Po úspěších Otakara Nejedlého v letech 2008 a 2009, kdy se trojice jeho obrazů prodala nad hranicí dvou milionů korun, nabídla v březnu Pictura jedno z jeho nejpůsobivějších pláten. Rozměrná barevně expresivní malba Poutníci z roku 1916 byla vyvolávána za lákavých 456 tisíc korun. Cena však vzrostla na 1,33 milionu korun. V říjnu nabídla Pictura u nás v kvalitních dílech nedostupného a dosud i nedoceněného Emila Orlika. Za rekordních 900 tisíc korun se prodal Poloakt ležící ženy z roku 1919, po 420 tisících pak dvě krajiny. Přitom velmi podobný akt stál ještě v roce 2004 v Dorotheu méně než sto tisíc korun.

 Dobrý rok měl loni i Alfréd Justitz, byť jeho cenový rekord z roku 2009 zůstal nepřekonán. Nejprve v březnu společnost Zezula nabídla půvabný Ležící ženský akt, který se prodal za vyvolávací cenu 333 tisíc korun. V dubnu Galerie Art Praha za 480 tisíc korun, šlo opět o minimální podání, prodala obraz Dívka s rozpuštěnými vlasy. A konečně na listopadové aukci Galerie Kodl se strhl boj o kuboexpresionistickou Poslední večeři Páně, která se dostala ze 180 až na 660 tisíc korun. Obraz je mimo jiné zajímavý i tím, že na zadní straně plátna má přípis, kterým Emil Filla potvrzuje Justitzovo autorství.

Na své podzimní aukci nabídla společnost Adolf Loos Apartment and Gallery neoklasicistní plátno Jaroslava Krále Odpočívající dívka (obr. 97). Obraz se prodal za vyvolávací cenu 1,14 milionu korun. Za sedm let od předchozího prodeje tak jeho cena vzrostla o více než půl milionu korun. Na stejné společné aukci nabídla 1. Art Consulting významný Návrat Theseův od Josefa Šímy (obr. 52). Publikované dílo z roku 1934 zajímalo při ceně necelé 2 miliony korun jen jednoho kupce. Po prvním příhozu se zde prodal také poválečný En mouvement IV. (obr. 56). 

FRANTIŠEK KUPKA: VERTIKÁLNÍ A DIAGONÁLNÍ PLÁNY/ 1951
kvaš na papíře / 54,8 x 38,9 cm / cena: 1 485 000 Kč / Prague Auctions 16. 5. 2010

 

Hned tři obrazy Karla Černého se loni prodaly za více než milion, další dva za ceny nad 800 tisíc korun. Cena 3,84 milionu korun za obraz Zátiší s lahvemi vína, houskami a nožem (obr. 20) ze sbírky Jaroslava Borovičky, který na své prosincové aukci dražila Galerie Art Praha, je druhou nejvyšší za dílo tohoto autora. Na stejné aukci se prodalo také známé plátno Františka Tichého Pařížský parlament, vystavené jistou dobu i ve stálé expozici Národní galerie. Jeho cena se zastavila na 1,8 milionech korun. Dva Tichého olejem malované portréty se objevily také na aukcích společnosti 1. Art Consulting a Dorothea. Prodaly se za 212 a 144 tisíc korun.

 Po předloňském triumfu byl pro Františka Kupku rok 2010 spíše „oddechovým“. Jediné, a to velmi rané, plátno Rybník (obr. 24) dosáhlo v dubnu u Adolf Loos Apartment and Gallery 3,59 milionu korun. Dražily se hlavně práce na papíře. Z nich se prodal pouze kvaš Plans verticaux et diagonaux z pozůstalosti Yvese Saint Laurenta. V galerii Woxart (dnes Prague Auctions) stál v květnu 1,5 milionu korun. Třemi abstraktními plátny byl loni na aukcích zastoupen František Foltýn. Uspělo však jen jediné, Kompozice (obr. 106) z doby kolem roku 1927, kterou na své prosincové aukci dražila galerie Arcimboldo. Obraz se prodal za 1,08 milionu korun. Na téže aukci se za 1,32 milionu korun prodal také raný olej Na kraji města (Košice) (obr. 83). Z představitelů meziválečné abstrakce je třeba zmínit ještě pozapomenutého Františka Matouška. Galerii Kroupa v létě prodala jeho špičkové Geometrické zátiší z počátku 30. let. Cena se měla pohybovat v podobných relacích jako Foltýnovy abstrakce.

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...